Etterlyser nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker

olav-akselsen-fritidsbat.jpg

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen tar til orde for en nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker på den nasjonale fritidsbåtkonferansen i Haugesund i dag. Foto: Torbein Kvil Gamst/Sjøfartsdirektoratet
Sjøfartsdirektør Olav Akselsen tar til orde for en nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker på den nasjonale fritidsbåtkonferansen i Haugesund i dag. Foto: Torbein Kvil Gamst/Sjøfartsdirektoratet
Rapport på "hvil" siden 2012

Etterlyser nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker

325 personer har mistet livet i forbindelse med bruk av fritidsfartøy de siste ti årene. Nå ønsker sjøfartsdirektøren politisk drahjelp for å få på plass en nasjonal handlingsplan etter modell av nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet.

Vi trenger en felles nullvisjon når det gjelder ulykker på havet, på lik linje med vegtrafikken.

På de fleste områder i samfunnet går tallet på ulykker og ikke minst tallet på omkomne ned. Det er dessverre ikke tilfelle for dødsulykker knyttet til bruk av fritidsbåt. Tallet holder seg stabilt høyt. Rundt 33 omkomne årlig i ulykker knyttet til fritidsbåtulykker er 33 for mange.

- I den nasjonale tiltaksplanen mot ulykker i vegtrafikken ligger det en nullvisjon, og utviklingen viser at ulykken i trafikken går ned. En av faktorene til de gode resultatene tror jeg henger sammen med en bred nasjonal satsing. Dette må vi nå også få til innen arbeidet med å forebygge ulykker med fritidsfartøy, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.

Sjøfartsdirektøren vil bruke åpningen av den nasjonale fritidsbåtkonferansen i Haugesund denne uken til å sette fokus på dette budskapet. Foruten økte ressurser til holdningsskapende arbeid, tror Akselsen på et bedre samarbeid mellom de ulike aktørene, slik det er gjort for bilistene.

- Vi trenger en felles nullvisjon når det gjelder ulykker på havet, på lik linje med vegtrafikken, der alle relevante aktører er med å utforme ulike tiltak. Disse tiltakene må deretter prioriteres politisk dersom en ønsker å få til en effektiv positiv utvikling, påpeker Akselsen.

Antall omkomne i ulykker ved bruk av fritidsbåt har de siste 10 årene i gjennomsnitt vært over 33 per år.  Selv om en ser at bruken av fritidsbåt strekkes lenger ut over sesongen, er bruken i hovedsak konsentrert til vår, sommer og tidlig høst. Antall omkomne per år er dermed et relativt høyt antall.  Til sammenligning er snittet for den kommersielle flåten inkl. fiskefartøy, 12 omkomne pr år (de siste 5 årene er snittet gått ned til 10).

Leverte rapport i 2012

«Rapport om sikkerhet ved bruk av fritidsfartøy» ble overlevert Næringsdepartementet og Fiskeridepartementet i april 2012. En av hovedkonklusjonene til arbeidsgruppen var at fortsatt og økt satsing på holdningsskapende arbeid, er det overordnede tiltaket som vil gi best effekt. Samtidig påpekte arbeidsgruppen at arbeidet med å endre holdninger er et vanskelig og tidkrevende arbeid.

- Innholdet i rapporten er fortsatt relevant. Men jeg tror innholdet må sees på en gang til og forankres i en overordnet nasjonal strategi. Målet må jo være å redusere ulykkene og jobbe mot et mål om null omkomne i fritidsbåtflåten, sier Akselsen

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.