Etterlyser nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker

olav-akselsen-fritidsbat.jpg

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen tar til orde for en nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker på den nasjonale fritidsbåtkonferansen i Haugesund i dag. Foto: Torbein Kvil Gamst/Sjøfartsdirektoratet
Sjøfartsdirektør Olav Akselsen tar til orde for en nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker på den nasjonale fritidsbåtkonferansen i Haugesund i dag. Foto: Torbein Kvil Gamst/Sjøfartsdirektoratet
Rapport på "hvil" siden 2012

Etterlyser nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker

325 personer har mistet livet i forbindelse med bruk av fritidsfartøy de siste ti årene. Nå ønsker sjøfartsdirektøren politisk drahjelp for å få på plass en nasjonal handlingsplan etter modell av nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet.

Vi trenger en felles nullvisjon når det gjelder ulykker på havet, på lik linje med vegtrafikken.

På de fleste områder i samfunnet går tallet på ulykker og ikke minst tallet på omkomne ned. Det er dessverre ikke tilfelle for dødsulykker knyttet til bruk av fritidsbåt. Tallet holder seg stabilt høyt. Rundt 33 omkomne årlig i ulykker knyttet til fritidsbåtulykker er 33 for mange.

- I den nasjonale tiltaksplanen mot ulykker i vegtrafikken ligger det en nullvisjon, og utviklingen viser at ulykken i trafikken går ned. En av faktorene til de gode resultatene tror jeg henger sammen med en bred nasjonal satsing. Dette må vi nå også få til innen arbeidet med å forebygge ulykker med fritidsfartøy, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.

Sjøfartsdirektøren vil bruke åpningen av den nasjonale fritidsbåtkonferansen i Haugesund denne uken til å sette fokus på dette budskapet. Foruten økte ressurser til holdningsskapende arbeid, tror Akselsen på et bedre samarbeid mellom de ulike aktørene, slik det er gjort for bilistene.

- Vi trenger en felles nullvisjon når det gjelder ulykker på havet, på lik linje med vegtrafikken, der alle relevante aktører er med å utforme ulike tiltak. Disse tiltakene må deretter prioriteres politisk dersom en ønsker å få til en effektiv positiv utvikling, påpeker Akselsen.

Antall omkomne i ulykker ved bruk av fritidsbåt har de siste 10 årene i gjennomsnitt vært over 33 per år.  Selv om en ser at bruken av fritidsbåt strekkes lenger ut over sesongen, er bruken i hovedsak konsentrert til vår, sommer og tidlig høst. Antall omkomne per år er dermed et relativt høyt antall.  Til sammenligning er snittet for den kommersielle flåten inkl. fiskefartøy, 12 omkomne pr år (de siste 5 årene er snittet gått ned til 10).

Leverte rapport i 2012

«Rapport om sikkerhet ved bruk av fritidsfartøy» ble overlevert Næringsdepartementet og Fiskeridepartementet i april 2012. En av hovedkonklusjonene til arbeidsgruppen var at fortsatt og økt satsing på holdningsskapende arbeid, er det overordnede tiltaket som vil gi best effekt. Samtidig påpekte arbeidsgruppen at arbeidet med å endre holdninger er et vanskelig og tidkrevende arbeid.

- Innholdet i rapporten er fortsatt relevant. Men jeg tror innholdet må sees på en gang til og forankres i en overordnet nasjonal strategi. Målet må jo være å redusere ulykkene og jobbe mot et mål om null omkomne i fritidsbåtflåten, sier Akselsen

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.