Espen og Espen tok prisene hjem

Bilde Marex 310SC.JPG

TIL TOPPS: Marex 310 Sun Cruiser ble prisvinner i Düsseldorf.
TIL TOPPS: Marex 310 Sun Cruiser ble prisvinner i Düsseldorf.

Espen og Espen tok prisene hjem

Jubelen sto i taket i messehallene i Düsseldorf lørdag kveld da juryen for «European Powerboat of the year» kåret den norske designer Espen Thorups Sting 610 BR og Espen Aalruds Marex 310 Sun Cruiser til vinnere i hver sine klasser.

Suksessdesiger Espen Thorup var nominert med to båter i klassen opp til 25 fot, både med Bella 700 Raid og Sting 610. Det er bygget tre båter på samme Sting-skrog, både en daycruiser, en konsollbåt og en bowrider, og det var bowrideren som gikk opp til nominasjon og som til syvende og sist trakk det lengste strået. I tillegg var også norske Cormate 23 Utility blant de nominerte.

SUKSESSDESIGNER: Espen Thorup gikk til topps med sin Sting 610 DC under kåringen av "European Powerboat of the year".
SUKSESSDESIGNER: Espen Thorup gikk til topps med sin Sting 610 DC under kåringen av "European Powerboat of the year".

Marex igjen
I år er det fjerde året på rad at Marex dukker opp på den eksklusive listen, European Motorboat of the Year Awards og har vunnet tidligere med sine modeller 320ACC og 370ACC.
Den nye Marex 310 Sun Cruiser har blitt skamrost i utenlandsk presse og vant også den høyt hengende prisen «European Motorboat of the year» i London tidligere denne måneden. 310 Sun Cruiser har nå blitt en av Europas mest omtalte båt. Marex har med dette blitt en av de mest prisvinnende produsentene i Europa noensinne. Det var en stolt Espen Aalrud som i går kveld mottok den høye utmerkelsen. Han driver og eier selskapet sammen med sin bror Thomas. Marexen ble vinner i skarp konkurranse med Nimbus 305 Drophead og finske Targa 30.
NY MAREXPRIS: Espen Aalrud i Marex er storfornøyd med sin prisbelønte Marex 310 Sun Cruiser.
NY MAREXPRIS: Espen Aalrud i Marex er storfornøyd med sin prisbelønte Marex 310 Sun Cruiser.

I klassen for deplasement var det Bavarianyheten E40 som gikk til topps

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

1000 HK: Her er Volvo Pentas nye monster på 1000 hk.
Er det rå kraft som gjelder, kan du kjøpe Volvo Pentas nyhet D13 på 1000 hk. Dette er den hittil kraftigste dieselmotorene svenskene har laget.
SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.
Nærings- og fiskeridepartementet har omgjort deler av Sjøfartsdirektoratets vedtak, slik at Saga Oseberg igjen kan seile med passasjerer i Tønsberg havn.
VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.