Espen og Espen tok prisene hjem

Bilde Marex 310SC.JPG

TIL TOPPS: Marex 310 Sun Cruiser ble prisvinner i Düsseldorf.
TIL TOPPS: Marex 310 Sun Cruiser ble prisvinner i Düsseldorf.

Espen og Espen tok prisene hjem

Jubelen sto i taket i messehallene i Düsseldorf lørdag kveld da juryen for «European Powerboat of the year» kåret den norske designer Espen Thorups Sting 610 BR og Espen Aalruds Marex 310 Sun Cruiser til vinnere i hver sine klasser.

Suksessdesiger Espen Thorup var nominert med to båter i klassen opp til 25 fot, både med Bella 700 Raid og Sting 610. Det er bygget tre båter på samme Sting-skrog, både en daycruiser, en konsollbåt og en bowrider, og det var bowrideren som gikk opp til nominasjon og som til syvende og sist trakk det lengste strået. I tillegg var også norske Cormate 23 Utility blant de nominerte.

SUKSESSDESIGNER: Espen Thorup gikk til topps med sin Sting 610 DC under kåringen av "European Powerboat of the year".
SUKSESSDESIGNER: Espen Thorup gikk til topps med sin Sting 610 DC under kåringen av "European Powerboat of the year".

Marex igjen
I år er det fjerde året på rad at Marex dukker opp på den eksklusive listen, European Motorboat of the Year Awards og har vunnet tidligere med sine modeller 320ACC og 370ACC.
Den nye Marex 310 Sun Cruiser har blitt skamrost i utenlandsk presse og vant også den høyt hengende prisen «European Motorboat of the year» i London tidligere denne måneden. 310 Sun Cruiser har nå blitt en av Europas mest omtalte båt. Marex har med dette blitt en av de mest prisvinnende produsentene i Europa noensinne. Det var en stolt Espen Aalrud som i går kveld mottok den høye utmerkelsen. Han driver og eier selskapet sammen med sin bror Thomas. Marexen ble vinner i skarp konkurranse med Nimbus 305 Drophead og finske Targa 30.
NY MAREXPRIS: Espen Aalrud i Marex er storfornøyd med sin prisbelønte Marex 310 Sun Cruiser.
NY MAREXPRIS: Espen Aalrud i Marex er storfornøyd med sin prisbelønte Marex 310 Sun Cruiser.

I klassen for deplasement var det Bavarianyheten E40 som gikk til topps

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Sea Ray 320 outboard
På Fort Lauderdal-messen i Florida 1.-, 5. november, viser Sea Ray to nye turbåtmodeller basert på påhengsmotorer. Foreløpig er Europa avventende
Simrad GO12 XSE
Simrads nye multitouch-kartplotterne GO12 XSE og GO7 XSR skal ifølge produsenten være skreddersydd for båteiere som ønsker alt-i-ett-navigeringsprodukter og skal ifølge produsenten være enkle å bruke.
Som vanlig fra Yanmar: Velbygd og kompakt.
Den nye serien firesylindrete motorene med 2,8 liters sylindervolum består av fem motorer fra150 - , til 250 hk, som glir rett inn i markedet både på lystbåt og arbeidsbåtsiden både i singel og dobbeltmontasjer.
Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.
Aluminium er et utmerket båtbyggermateriale, - ikke minst på våre breddegrader. Finnene har ledet utviklingen i mange år. Nå er også finske Bella på banen med aluminiumsmodeller under navnet «Falcon».
En fillete presenning kan være årsaken til stygge vinterskader.
Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.
Når du som privatperson skal importere ein fritidsbåt til Noreg, må du betale 25 prosent meirverdiavgift (mva) av totalverdien. Du skal ikkje betale toll for import av fritidsbåt.
Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.