Espen og Espen tok prisene hjem

Bilde Marex 310SC.JPG

TIL TOPPS: Marex 310 Sun Cruiser ble prisvinner i Düsseldorf.
TIL TOPPS: Marex 310 Sun Cruiser ble prisvinner i Düsseldorf.

Espen og Espen tok prisene hjem

Jubelen sto i taket i messehallene i Düsseldorf lørdag kveld da juryen for «European Powerboat of the year» kåret den norske designer Espen Thorups Sting 610 BR og Espen Aalruds Marex 310 Sun Cruiser til vinnere i hver sine klasser.

Suksessdesiger Espen Thorup var nominert med to båter i klassen opp til 25 fot, både med Bella 700 Raid og Sting 610. Det er bygget tre båter på samme Sting-skrog, både en daycruiser, en konsollbåt og en bowrider, og det var bowrideren som gikk opp til nominasjon og som til syvende og sist trakk det lengste strået. I tillegg var også norske Cormate 23 Utility blant de nominerte.

SUKSESSDESIGNER: Espen Thorup gikk til topps med sin Sting 610 DC under kåringen av "European Powerboat of the year".
SUKSESSDESIGNER: Espen Thorup gikk til topps med sin Sting 610 DC under kåringen av "European Powerboat of the year".

Marex igjen
I år er det fjerde året på rad at Marex dukker opp på den eksklusive listen, European Motorboat of the Year Awards og har vunnet tidligere med sine modeller 320ACC og 370ACC.
Den nye Marex 310 Sun Cruiser har blitt skamrost i utenlandsk presse og vant også den høyt hengende prisen «European Motorboat of the year» i London tidligere denne måneden. 310 Sun Cruiser har nå blitt en av Europas mest omtalte båt. Marex har med dette blitt en av de mest prisvinnende produsentene i Europa noensinne. Det var en stolt Espen Aalrud som i går kveld mottok den høye utmerkelsen. Han driver og eier selskapet sammen med sin bror Thomas. Marexen ble vinner i skarp konkurranse med Nimbus 305 Drophead og finske Targa 30.
NY MAREXPRIS: Espen Aalrud i Marex er storfornøyd med sin prisbelønte Marex 310 Sun Cruiser.
NY MAREXPRIS: Espen Aalrud i Marex er storfornøyd med sin prisbelønte Marex 310 Sun Cruiser.

I klassen for deplasement var det Bavarianyheten E40 som gikk til topps

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Skal du bytte motor på en eldre båt som er konstruert for en totakter, kan vekten på en ny firetakter være avgjørende. Ifølge produsenten er Suzukis nye 100-hester markedets letteste.
Produsenten kaller "Loxo32" en drivstofføkonomisk motorbåt. Etter vår mening blir dette igjen en bastard, selv om produsenten hevder at markedet for en slik båt er neglisjert.
Futuristisk blir bare fornavnet når Beneteau og Peugeot slår seg sammen om å se inn i framtiden. Om prosjektet blir en del av båtlivet i fremtiden, gjenstår å se.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.
A27 har ganske rå fartslinjer
Vi har tatt de første bildene av Anytecs to nye A23 og A27. Modellene ble presentert for forhandlerne forleden.
Et fint turkonsept, synes vi.
Crossover, salongbåt, eller kall den hva du vil. Turbåt med tak over blir flere og fleres førstevalg, - et fornuftig valg på våre breddegrader.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.
Eksteriørmessig følger den nye modellen dagens trender.
Jeanneau Merry Fisher 10,95 er det første seriøse europeiske forsøket på å lage turbåt med påhengere.