Espen og Espen tok prisene hjem

Bilde Marex 310SC.JPG

TIL TOPPS: Marex 310 Sun Cruiser ble prisvinner i Düsseldorf.
TIL TOPPS: Marex 310 Sun Cruiser ble prisvinner i Düsseldorf.

Espen og Espen tok prisene hjem

Jubelen sto i taket i messehallene i Düsseldorf lørdag kveld da juryen for «European Powerboat of the year» kåret den norske designer Espen Thorups Sting 610 BR og Espen Aalruds Marex 310 Sun Cruiser til vinnere i hver sine klasser.

Suksessdesiger Espen Thorup var nominert med to båter i klassen opp til 25 fot, både med Bella 700 Raid og Sting 610. Det er bygget tre båter på samme Sting-skrog, både en daycruiser, en konsollbåt og en bowrider, og det var bowrideren som gikk opp til nominasjon og som til syvende og sist trakk det lengste strået. I tillegg var også norske Cormate 23 Utility blant de nominerte.

SUKSESSDESIGNER: Espen Thorup gikk til topps med sin Sting 610 DC under kåringen av "European Powerboat of the year".
SUKSESSDESIGNER: Espen Thorup gikk til topps med sin Sting 610 DC under kåringen av "European Powerboat of the year".

Marex igjen
I år er det fjerde året på rad at Marex dukker opp på den eksklusive listen, European Motorboat of the Year Awards og har vunnet tidligere med sine modeller 320ACC og 370ACC.
Den nye Marex 310 Sun Cruiser har blitt skamrost i utenlandsk presse og vant også den høyt hengende prisen «European Motorboat of the year» i London tidligere denne måneden. 310 Sun Cruiser har nå blitt en av Europas mest omtalte båt. Marex har med dette blitt en av de mest prisvinnende produsentene i Europa noensinne. Det var en stolt Espen Aalrud som i går kveld mottok den høye utmerkelsen. Han driver og eier selskapet sammen med sin bror Thomas. Marexen ble vinner i skarp konkurranse med Nimbus 305 Drophead og finske Targa 30.
NY MAREXPRIS: Espen Aalrud i Marex er storfornøyd med sin prisbelønte Marex 310 Sun Cruiser.
NY MAREXPRIS: Espen Aalrud i Marex er storfornøyd med sin prisbelønte Marex 310 Sun Cruiser.

I klassen for deplasement var det Bavarianyheten E40 som gikk til topps

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

PIONERER: Pioner Norge ved Lars Haugli og Carl Fredrik Kleppe på fabrikken i Bjørkelangen foran en ny Pioner 10 Classic.
Den norske båtprodusenten Pioner på Bjørkelangen var først ute i Norge med å få sine modeller 3. parts godkjent etter ny forskrift.
STOLT: Det er en stolt daglig leder Per Ivar Aas som nå har åpnet et gigantisk båt- og vannscootersenter på Vear.(Foto: Amund Rich. Løken).
Med klokketro på markedet og god medvind satser Vestfold Maritime i nytt gigantisk båtsenter på Vear. Butikkarealet er mer enn 10-doblet og flere ansatte er på vei inn.
Zodiac Open 7.
Franske Zodiac fornyer seg kraftig. Her er nyheten Open 7.
DRUKNET: Antall dødsulykker med fritidsbåt viser en tydelig nedgang.Illustrasjonsfoto: Vegard M. Aas, NTB/Scanpix.
Sjøfartsdirektoratet har registrert at 27 personer omkom i fritidsbåtulykker i 2016. Sammenlignet med 2015 er dette en nedgang på 10 dødsfall. En må tilbake til 2007 før en finner et nivå som er lavere. Samtidig med at færre omkom fra fritidsbåt, reddet Redningsselskapet 45 menneskeliv i 2016. 15 flere enn i 2015.
Store innkjøp, nye norgespakker og fordelaktig kursutvikling gjør at Bavaria Båt Norge AS velger ny prisstrategi i 2917. Prisene går ned 3-5 prosent.
GRATIS: Det kan bli gratis å levere utrangerte båter under 5,5 meter til kommunenes avfallsstasjoner.
Miljødirektoratet anbefaler at båter under 5,5 meter og uten innenbords motor skal inngå i kommunenes lovpålagte renovasjon.
UTFORDRER: Slik blir Sting 630 Fast Track.
Sting kaster seg inn i kampen om helårsbrukere og hobbyfiskere med sin nyhet 630 Fast Track. Båten skal utfordre europeiske volumprodusenter som for lengst har sett et voksende marked for små og mellomstore hyttebåter.
TIL TOPPS: Sting 610 ble prisvinner i Düsseldorf.
Jubelen sto i taket i messehallene i Düsseldorf lørdag kveld da juryen for «European Powerboat of the year» kåret den norske designer Espen Thorups Sting 610 BR og Espen Aalruds Marex 310 Sun Cruiser til vinnere i hver sine klasser.