Enorm forbedring

quicksilver755ph_2_web.jpg

FORBEDRING: Quicksilver har tatt sjumilssteg i riktig retning med sin 755 Pilothouse.
FORBEDRING: Quicksilver har tatt sjumilssteg i riktig retning med sin 755 Pilothouse.
Førsteinntrykk: Quicksilver 755 PH

Enorm forbedring

Det langt mellom hver gang vi ser et større kvalitetshopp fra en modell til en annen.

Steget fra Activ 705 Cruiser til 755 Pilothouse er imponerende. Her er det flere som har fått en sterk konkurrent.

Quicksilver 755 Pilothouse tilhører den såkalte Capture-serien og ble lansert på vårens messer. Ved første øyekast tenker man at dette er nok en styrhusbåt i lavprissegmentet. Og begge deler stemmer for så vidt. Men 755 Pilothouse overrasker: Den er stillere bygd enn konkurrentene, layouten er godt gjennomtenkt og sjøegenskapene er, med små unntak, fullt tilfredsstillende.

Bra dekkslayout
Det første vi merker oss ved båten, er den gjennomtenkte dekkslayouten. Her er ingen store nyvinninger, men samvittighetsfull behandling av et velprøvd konsept gir kort og godt en båt som fungerer bra til sitt praktiske formål. Den har et stort og praktisk akterdekk med god adkomst via en port i akterspeilet på styrbord side. I dekket har man meget god adkomst til store stuverom og samtlige luker har gassløftere.

Solide, nedfellbare sittebenker finnes både mot akterspeilet og på babord side. Den utvendige styreposisjonen fungerer utmerket, og det er lett å bevege seg langs sidedekket på styrbord side frem på fordekk hvor det er åpning i den solide rekka. I styrhuset er det både stor akterdør og sidedør ved førerplassen som kan åpnes, og som dermed gir en letthåndtert og praktisk bruksbåt. Akterdøra er stor og gir enkel adkomst til det romslige styrhuset. Her er det tre sitteplasser i fartsretningen (hvilket er i snaueste laget i en slik båt), og en grei byssebenk lengst akter på babord side. Båten tilbys med trykkvann som ekstrautstyr.
LETT ADKOMST til stuverom under akterdekekt er et pluss. Samtlige luker var forsynt med doble terser og gassløftere.

Bra med stuveplass
Fører- og passasjerstol kan vendes slik at tre personer sitter rundt et bord som kan fjernes helt. Inn under fordekket er det en dobbelkøye hvor de midtre ifyllingsputene kan fjernes slik at man får to enkeltkøyer og god sittehøyde. Her er det også et toalett som må brukes i alles påsyn uten skjermingsmuligheter. Både fører- og passasjerplass har gode fothvilere. Det er dessuten rikelig med stuveplass også i styrhuset. Førerplassen er moderne, praktisk og komfortabel og vinduene er forsynt med to solide vindusviskere.

FÅ SITTEPLASSER: Det er åpenbart at 755 Pilothouse er en sportsfiskebåt i første rekke. Et av de største minusene ved båten er få sittplasser i styrhuset.

Godt sammenskrudd
Alle beslag og innfestinger om bord synes å være av god kvalitet, og stille og knirkefri gange i sjøen er en indikasjon på at båten er godt sammenskrudd. Takket være vektfordelingen har 755 Pilothouse en ytterst marginal planingsterskel, noe som gir et fleksibelt fartsregister. Båten har gjennomgående gode sjøegenskaper, men propellen suger luft for tidlig i svingkurven slik at man mister fart og båten faller ut av plan ved litt aktiv kjøring, selv med XL-stamme. Det er et irritasjonsmoment som produsenten bør se nærmere på.

MODERNE førerplass med god ergonomi og sidedør ut på  sidedekket gjør båten enkel i bruk.

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Polen

Lengde (meter): 

7.39

Bredde (meter): 

2.79

Dyptgående (meter): 

0.80

V-bunn (grader): 

17.00

Vekt (kg): 

2 000

Drivstoff (liter): 

300

Max. antall personer: 

8

Motoreffekt fra (hk): 

150.00

Motoreffekt til (hk): 

200.00

Motor testbåt: 

Mercury Verado F150

- Sylindervolum: 

300

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

150.00

- Effekt (kw): 

110.00

Toppfart i test (knop): 

30.00

Pris fra (kr): 

435 950,-

Opplysninger: 

www.quicksilver.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.