Enorm forbedring

quicksilver755ph_2_web.jpg

FORBEDRING: Quicksilver har tatt sjumilssteg i riktig retning med sin 755 Pilothouse.
FORBEDRING: Quicksilver har tatt sjumilssteg i riktig retning med sin 755 Pilothouse.
Førsteinntrykk: Quicksilver 755 PH

Enorm forbedring

Det langt mellom hver gang vi ser et større kvalitetshopp fra en modell til en annen.

Steget fra Activ 705 Cruiser til 755 Pilothouse er imponerende. Her er det flere som har fått en sterk konkurrent.

Quicksilver 755 Pilothouse tilhører den såkalte Capture-serien og ble lansert på vårens messer. Ved første øyekast tenker man at dette er nok en styrhusbåt i lavprissegmentet. Og begge deler stemmer for så vidt. Men 755 Pilothouse overrasker: Den er stillere bygd enn konkurrentene, layouten er godt gjennomtenkt og sjøegenskapene er, med små unntak, fullt tilfredsstillende.

Bra dekkslayout
Det første vi merker oss ved båten, er den gjennomtenkte dekkslayouten. Her er ingen store nyvinninger, men samvittighetsfull behandling av et velprøvd konsept gir kort og godt en båt som fungerer bra til sitt praktiske formål. Den har et stort og praktisk akterdekk med god adkomst via en port i akterspeilet på styrbord side. I dekket har man meget god adkomst til store stuverom og samtlige luker har gassløftere.

Solide, nedfellbare sittebenker finnes både mot akterspeilet og på babord side. Den utvendige styreposisjonen fungerer utmerket, og det er lett å bevege seg langs sidedekket på styrbord side frem på fordekk hvor det er åpning i den solide rekka. I styrhuset er det både stor akterdør og sidedør ved førerplassen som kan åpnes, og som dermed gir en letthåndtert og praktisk bruksbåt. Akterdøra er stor og gir enkel adkomst til det romslige styrhuset. Her er det tre sitteplasser i fartsretningen (hvilket er i snaueste laget i en slik båt), og en grei byssebenk lengst akter på babord side. Båten tilbys med trykkvann som ekstrautstyr.
LETT ADKOMST til stuverom under akterdekekt er et pluss. Samtlige luker var forsynt med doble terser og gassløftere.

Bra med stuveplass
Fører- og passasjerstol kan vendes slik at tre personer sitter rundt et bord som kan fjernes helt. Inn under fordekket er det en dobbelkøye hvor de midtre ifyllingsputene kan fjernes slik at man får to enkeltkøyer og god sittehøyde. Her er det også et toalett som må brukes i alles påsyn uten skjermingsmuligheter. Både fører- og passasjerplass har gode fothvilere. Det er dessuten rikelig med stuveplass også i styrhuset. Førerplassen er moderne, praktisk og komfortabel og vinduene er forsynt med to solide vindusviskere.

FÅ SITTEPLASSER: Det er åpenbart at 755 Pilothouse er en sportsfiskebåt i første rekke. Et av de største minusene ved båten er få sittplasser i styrhuset.

Godt sammenskrudd
Alle beslag og innfestinger om bord synes å være av god kvalitet, og stille og knirkefri gange i sjøen er en indikasjon på at båten er godt sammenskrudd. Takket være vektfordelingen har 755 Pilothouse en ytterst marginal planingsterskel, noe som gir et fleksibelt fartsregister. Båten har gjennomgående gode sjøegenskaper, men propellen suger luft for tidlig i svingkurven slik at man mister fart og båten faller ut av plan ved litt aktiv kjøring, selv med XL-stamme. Det er et irritasjonsmoment som produsenten bør se nærmere på.

MODERNE førerplass med god ergonomi og sidedør ut på  sidedekket gjør båten enkel i bruk.

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Polen

Lengde (meter): 

7.39

Bredde (meter): 

2.79

Dyptgående (meter): 

0.80

V-bunn (grader): 

17.00

Vekt (kg): 

2 000

Drivstoff (liter): 

300

Max. antall personer: 

8

Motoreffekt fra (hk): 

150.00

Motoreffekt til (hk): 

200.00

Motor testbåt: 

Mercury Verado F150

- Sylindervolum: 

300

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

150.00

- Effekt (kw): 

110.00

Toppfart i test (knop): 

30.00

Pris fra (kr): 

435 950,-

Opplysninger: 

www.quicksilver.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.