Enorm forbedring

quicksilver755ph_2_web.jpg

FORBEDRING: Quicksilver har tatt sjumilssteg i riktig retning med sin 755 Pilothouse.
FORBEDRING: Quicksilver har tatt sjumilssteg i riktig retning med sin 755 Pilothouse.
Førsteinntrykk: Quicksilver 755 PH

Enorm forbedring

Det langt mellom hver gang vi ser et større kvalitetshopp fra en modell til en annen.

Steget fra Activ 705 Cruiser til 755 Pilothouse er imponerende. Her er det flere som har fått en sterk konkurrent.

Quicksilver 755 Pilothouse tilhører den såkalte Capture-serien og ble lansert på vårens messer. Ved første øyekast tenker man at dette er nok en styrhusbåt i lavprissegmentet. Og begge deler stemmer for så vidt. Men 755 Pilothouse overrasker: Den er stillere bygd enn konkurrentene, layouten er godt gjennomtenkt og sjøegenskapene er, med små unntak, fullt tilfredsstillende.

Bra dekkslayout
Det første vi merker oss ved båten, er den gjennomtenkte dekkslayouten. Her er ingen store nyvinninger, men samvittighetsfull behandling av et velprøvd konsept gir kort og godt en båt som fungerer bra til sitt praktiske formål. Den har et stort og praktisk akterdekk med god adkomst via en port i akterspeilet på styrbord side. I dekket har man meget god adkomst til store stuverom og samtlige luker har gassløftere.

Solide, nedfellbare sittebenker finnes både mot akterspeilet og på babord side. Den utvendige styreposisjonen fungerer utmerket, og det er lett å bevege seg langs sidedekket på styrbord side frem på fordekk hvor det er åpning i den solide rekka. I styrhuset er det både stor akterdør og sidedør ved førerplassen som kan åpnes, og som dermed gir en letthåndtert og praktisk bruksbåt. Akterdøra er stor og gir enkel adkomst til det romslige styrhuset. Her er det tre sitteplasser i fartsretningen (hvilket er i snaueste laget i en slik båt), og en grei byssebenk lengst akter på babord side. Båten tilbys med trykkvann som ekstrautstyr.
LETT ADKOMST til stuverom under akterdekekt er et pluss. Samtlige luker var forsynt med doble terser og gassløftere.

Bra med stuveplass
Fører- og passasjerstol kan vendes slik at tre personer sitter rundt et bord som kan fjernes helt. Inn under fordekket er det en dobbelkøye hvor de midtre ifyllingsputene kan fjernes slik at man får to enkeltkøyer og god sittehøyde. Her er det også et toalett som må brukes i alles påsyn uten skjermingsmuligheter. Både fører- og passasjerplass har gode fothvilere. Det er dessuten rikelig med stuveplass også i styrhuset. Førerplassen er moderne, praktisk og komfortabel og vinduene er forsynt med to solide vindusviskere.

FÅ SITTEPLASSER: Det er åpenbart at 755 Pilothouse er en sportsfiskebåt i første rekke. Et av de største minusene ved båten er få sittplasser i styrhuset.

Godt sammenskrudd
Alle beslag og innfestinger om bord synes å være av god kvalitet, og stille og knirkefri gange i sjøen er en indikasjon på at båten er godt sammenskrudd. Takket være vektfordelingen har 755 Pilothouse en ytterst marginal planingsterskel, noe som gir et fleksibelt fartsregister. Båten har gjennomgående gode sjøegenskaper, men propellen suger luft for tidlig i svingkurven slik at man mister fart og båten faller ut av plan ved litt aktiv kjøring, selv med XL-stamme. Det er et irritasjonsmoment som produsenten bør se nærmere på.

MODERNE førerplass med god ergonomi og sidedør ut på  sidedekket gjør båten enkel i bruk.

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Polen

Lengde (meter): 

7.39

Bredde (meter): 

2.79

Dyptgående (meter): 

0.80

V-bunn (grader): 

17.00

Vekt (kg): 

2 000

Drivstoff (liter): 

300

Max. antall personer: 

8

Motoreffekt fra (hk): 

150.00

Motoreffekt til (hk): 

200.00

Motor testbåt: 

Mercury Verado F150

- Sylindervolum: 

300

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

150.00

- Effekt (kw): 

110.00

Toppfart i test (knop): 

30.00

Pris fra (kr): 

435 950,-

Opplysninger: 

www.quicksilver.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.