Enorm forbedring

quicksilver755ph_2_web.jpg

FORBEDRING: Quicksilver har tatt sjumilssteg i riktig retning med sin 755 Pilothouse.
FORBEDRING: Quicksilver har tatt sjumilssteg i riktig retning med sin 755 Pilothouse.
Førsteinntrykk: Quicksilver 755 PH

Enorm forbedring

Det langt mellom hver gang vi ser et større kvalitetshopp fra en modell til en annen.

Steget fra Activ 705 Cruiser til 755 Pilothouse er imponerende. Her er det flere som har fått en sterk konkurrent.

Quicksilver 755 Pilothouse tilhører den såkalte Capture-serien og ble lansert på vårens messer. Ved første øyekast tenker man at dette er nok en styrhusbåt i lavprissegmentet. Og begge deler stemmer for så vidt. Men 755 Pilothouse overrasker: Den er stillere bygd enn konkurrentene, layouten er godt gjennomtenkt og sjøegenskapene er, med små unntak, fullt tilfredsstillende.

Bra dekkslayout
Det første vi merker oss ved båten, er den gjennomtenkte dekkslayouten. Her er ingen store nyvinninger, men samvittighetsfull behandling av et velprøvd konsept gir kort og godt en båt som fungerer bra til sitt praktiske formål. Den har et stort og praktisk akterdekk med god adkomst via en port i akterspeilet på styrbord side. I dekket har man meget god adkomst til store stuverom og samtlige luker har gassløftere.

Solide, nedfellbare sittebenker finnes både mot akterspeilet og på babord side. Den utvendige styreposisjonen fungerer utmerket, og det er lett å bevege seg langs sidedekket på styrbord side frem på fordekk hvor det er åpning i den solide rekka. I styrhuset er det både stor akterdør og sidedør ved førerplassen som kan åpnes, og som dermed gir en letthåndtert og praktisk bruksbåt. Akterdøra er stor og gir enkel adkomst til det romslige styrhuset. Her er det tre sitteplasser i fartsretningen (hvilket er i snaueste laget i en slik båt), og en grei byssebenk lengst akter på babord side. Båten tilbys med trykkvann som ekstrautstyr.
LETT ADKOMST til stuverom under akterdekekt er et pluss. Samtlige luker var forsynt med doble terser og gassløftere.

Bra med stuveplass
Fører- og passasjerstol kan vendes slik at tre personer sitter rundt et bord som kan fjernes helt. Inn under fordekket er det en dobbelkøye hvor de midtre ifyllingsputene kan fjernes slik at man får to enkeltkøyer og god sittehøyde. Her er det også et toalett som må brukes i alles påsyn uten skjermingsmuligheter. Både fører- og passasjerplass har gode fothvilere. Det er dessuten rikelig med stuveplass også i styrhuset. Førerplassen er moderne, praktisk og komfortabel og vinduene er forsynt med to solide vindusviskere.

FÅ SITTEPLASSER: Det er åpenbart at 755 Pilothouse er en sportsfiskebåt i første rekke. Et av de største minusene ved båten er få sittplasser i styrhuset.

Godt sammenskrudd
Alle beslag og innfestinger om bord synes å være av god kvalitet, og stille og knirkefri gange i sjøen er en indikasjon på at båten er godt sammenskrudd. Takket være vektfordelingen har 755 Pilothouse en ytterst marginal planingsterskel, noe som gir et fleksibelt fartsregister. Båten har gjennomgående gode sjøegenskaper, men propellen suger luft for tidlig i svingkurven slik at man mister fart og båten faller ut av plan ved litt aktiv kjøring, selv med XL-stamme. Det er et irritasjonsmoment som produsenten bør se nærmere på.

MODERNE førerplass med god ergonomi og sidedør ut på  sidedekket gjør båten enkel i bruk.

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Polen

Lengde (meter): 

7.39

Bredde (meter): 

2.79

Dyptgående (meter): 

0.80

V-bunn (grader): 

17.00

Vekt (kg): 

2 000

Drivstoff (liter): 

300

Max. antall personer: 

8

Motoreffekt fra (hk): 

150.00

Motoreffekt til (hk): 

200.00

Motor testbåt: 

Mercury Verado F150

- Sylindervolum: 

300

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

150.00

- Effekt (kw): 

110.00

Toppfart i test (knop): 

30.00

Pris fra (kr): 

435 950,-

Opplysninger: 

www.quicksilver.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.