Enklere hengertilkobling

KoplaFix (2).jpg

ORIGINAL OPPFINNELSE:Pinnene ser du godt gjennom bakruta.Rygg bilen bakover til pinnen på hengerfeset faller av.
ORIGINAL OPPFINNELSE:Pinnene ser du godt gjennom bakruta.Rygg bilen bakover til pinnen på hengerfeset faller av.

Enklere hengertilkobling

Den svenske oppfinnelsen Koppla Fix gjør at du enkelt rygger bilen inntil hengeren - uten bruk av ryggekamera eller menneskelig markør.

Lei av å gå ut og inn av bilen for å se avstanden fra båthenter til hengerfeste? Ryggekamera er en løsning, Koppla fix er en langt rimeligere variant.

Sett en stav på hengeren, og en på hengerfestet, så er det bare å rygge til det røde og det grønne festet finner hverandre, og det ene faller av. Teleskopstavene ser du enkelt i bakspeilet.

Har du førerkort klasse B er det store begrensninger i hvilke tilhengere du har lov til å kjøre. Sjekk ut Statens Vegvesens tilhengerkalkulator.

Koppla Fix består av to teleskopstenger, som festes med magnet på både henger og hengerfeste.  Prisen er 270 svenske kronor. www.alconsult.se

Slik funker ryggehjelperen:

Nå i april/mai er det høytid for tilhengerkjøring her til lands. Båter skal på sjøen, og loppemarkedet skal ha skrotet fra garasjen din. Her er Din Sides råd for kjøring med tilhenger:

Slik endrer kjøringen seg med tilhenger:

  • Bremselengden blir lengre, så tilpass farten. Dette gjelder særlig om tilhengeren ikke har brems.
  • Vær oppmerksom dersom tilhengeren er bredere enn bilen din. Husk at du trenger mer plass til å svinge.
  • Rygging blir en helt annen prosess med tilhenger. Pass på å bruke speilene godt, og få gjerne en person til å hjelpe deg.
  • Hvis tilhengeren ikke har brems, og vekten overstiger 300 kg, har du ikke lov å kjøre fortere enn 60 km/t.

Les mer om tilhengerkjøring på DinSide

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.