Enklere hengertilkobling

KoplaFix (2).jpg

ORIGINAL OPPFINNELSE:Pinnene ser du godt gjennom bakruta.Rygg bilen bakover til pinnen på hengerfeset faller av.
ORIGINAL OPPFINNELSE:Pinnene ser du godt gjennom bakruta.Rygg bilen bakover til pinnen på hengerfeset faller av.

Enklere hengertilkobling

Den svenske oppfinnelsen Koppla Fix gjør at du enkelt rygger bilen inntil hengeren - uten bruk av ryggekamera eller menneskelig markør.

Lei av å gå ut og inn av bilen for å se avstanden fra båthenter til hengerfeste? Ryggekamera er en løsning, Koppla fix er en langt rimeligere variant.

Sett en stav på hengeren, og en på hengerfestet, så er det bare å rygge til det røde og det grønne festet finner hverandre, og det ene faller av. Teleskopstavene ser du enkelt i bakspeilet.

Har du førerkort klasse B er det store begrensninger i hvilke tilhengere du har lov til å kjøre. Sjekk ut Statens Vegvesens tilhengerkalkulator.

Koppla Fix består av to teleskopstenger, som festes med magnet på både henger og hengerfeste.  Prisen er 270 svenske kronor. www.alconsult.se

Slik funker ryggehjelperen:

Nå i april/mai er det høytid for tilhengerkjøring her til lands. Båter skal på sjøen, og loppemarkedet skal ha skrotet fra garasjen din. Her er Din Sides råd for kjøring med tilhenger:

Slik endrer kjøringen seg med tilhenger:

  • Bremselengden blir lengre, så tilpass farten. Dette gjelder særlig om tilhengeren ikke har brems.
  • Vær oppmerksom dersom tilhengeren er bredere enn bilen din. Husk at du trenger mer plass til å svinge.
  • Rygging blir en helt annen prosess med tilhenger. Pass på å bruke speilene godt, og få gjerne en person til å hjelpe deg.
  • Hvis tilhengeren ikke har brems, og vekten overstiger 300 kg, har du ikke lov å kjøre fortere enn 60 km/t.

Les mer om tilhengerkjøring på DinSide

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.