Enklere hengertilkobling

KoplaFix (2).jpg

ORIGINAL OPPFINNELSE:Pinnene ser du godt gjennom bakruta.Rygg bilen bakover til pinnen på hengerfeset faller av.
ORIGINAL OPPFINNELSE:Pinnene ser du godt gjennom bakruta.Rygg bilen bakover til pinnen på hengerfeset faller av.

Enklere hengertilkobling

Den svenske oppfinnelsen Koppla Fix gjør at du enkelt rygger bilen inntil hengeren - uten bruk av ryggekamera eller menneskelig markør.

Lei av å gå ut og inn av bilen for å se avstanden fra båthenter til hengerfeste? Ryggekamera er en løsning, Koppla fix er en langt rimeligere variant.

Sett en stav på hengeren, og en på hengerfestet, så er det bare å rygge til det røde og det grønne festet finner hverandre, og det ene faller av. Teleskopstavene ser du enkelt i bakspeilet.

Har du førerkort klasse B er det store begrensninger i hvilke tilhengere du har lov til å kjøre. Sjekk ut Statens Vegvesens tilhengerkalkulator.

Koppla Fix består av to teleskopstenger, som festes med magnet på både henger og hengerfeste.  Prisen er 270 svenske kronor. www.alconsult.se

Slik funker ryggehjelperen:

Nå i april/mai er det høytid for tilhengerkjøring her til lands. Båter skal på sjøen, og loppemarkedet skal ha skrotet fra garasjen din. Her er Din Sides råd for kjøring med tilhenger:

Slik endrer kjøringen seg med tilhenger:

  • Bremselengden blir lengre, så tilpass farten. Dette gjelder særlig om tilhengeren ikke har brems.
  • Vær oppmerksom dersom tilhengeren er bredere enn bilen din. Husk at du trenger mer plass til å svinge.
  • Rygging blir en helt annen prosess med tilhenger. Pass på å bruke speilene godt, og få gjerne en person til å hjelpe deg.
  • Hvis tilhengeren ikke har brems, og vekten overstiger 300 kg, har du ikke lov å kjøre fortere enn 60 km/t.

Les mer om tilhengerkjøring på DinSide

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.