Enklere enn du tror

Enklere enn du tror

Det eneste som er bomsikkert om tape-dekor på båter, er ikke om den må skiftes, eller fikses en dag, men når. Å fjerne tapen, fikser du selv. Varmepistol, vindusskrape og spray som fjerner limet, er nøklene.

Varmepistol til å myke opp tapen og limet bak er ofte nødvendig, men det går også bra å skrape/høvle bort tapen kald. Du må bare prøve deg fram forsiktig for å finne den rette angrepsvinkelen med skrapa. 

    Det er også lurt å bruke et et bryne og runde hjørnene på den utskiftbare kniven i skrapa. Det er som regel hjørnene som graver seg ned, og setter merker i gel-coaten. Her har jeg brukt en skrape som er beregnet på å skrape ren keramiske komfyrtopper. Den har passe bredde, etter min smak, men denne typer skraper/vindusskraper med utskiftbare blader, er handelsvare.

    Uansett om du fjerner tapen med eller uten varme, vil det sitte igjen limrester. De fjerner du enkelt med for eksempel en av sprayene på bildet. Begge er bra, men Biltema sin "Label off", er både bra og rimelig. Limfjerningsmidler er som regel citrus-baserte, så et Google søk på «Citrus-spray», er bankers.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.