Enkle tips for tape-fjerning

Klistredekor 2.jpg

Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Gjør det selv:

Enkle tips for tape-fjerning

Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.

Vindusskrape og spray som fjerner limet, er nøklene. Varmepistol til å myke opp tapen og limet bak Kab være nødvendig, men det går også bra å skrape/høvle bort tapen kald, eller mykne tapere med ei fille ganske varmt vann. Du må bare prøve deg fram forsiktig og være nøye med å finne den rette angrepsvinkelen på skrapa.

    Det er også lurt å bruke et et bryne og runde hjørnene på det utskiftbare bladet i skrapa. Det er  de skarpe hjørnene er de som graver seg ned og lager merker i gelcoaten. Bå toppbildet bruker jeg en skrape som er beregnet på å fjerne «slagg» på keramiske komfyrtopper. Den har passende bredde etter min smak, men også bredere vindusskraper med utskiftbare blader funker, avhengig av hvor om underlaget er plant eller buet. Skrapene finner du i malingsforretningen/jervaren.

Limfjerning og skarpe skraper/kniver er greie verktøy i tillegg til varmepistol eller fille med varmt vann.
Limfjerning og skarpe skraper/kniver er greie verktøy i tillegg til varmepistol eller fille med varmt vann.

    Uansett om du fjerner tapen med eller uten varme, vil det sitte igjen limrester. Det er mange gode råd om fjerning av limrester, også hjemmelagete «atomblandinger». For oss andre er en ferdigblandet sprayboks en bra løsning. Jeg sverger til Biltema sin "Label off». Den er både bra og rimelig. Limfjerningsmidler er som regel citrus-baserte, så et Google søk på «Citrus-spray», er bankers.

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.
Det nederlandske selskapet DMS Holland kan ha skutt en liten (kostbar?) gullfugl med sine nye svingbare kombinerte trim/stabiliseringsplan for hurtiggående, planende båter.
RAPTOR: Yamarin 81 DC er gjenskapt som Silver Raptor.
Silver Raptor er det nye flaggskipet fra finske Silver, men helt ny er likevel ikke båten. Den er designet av Eker Design og ble først introdusert i markedet som Yamarin 81 DC, men Silver-eieren Oy Otto Brandt Ab kjøpte modellen fra Yamarins nye eier Yamaha.
I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».