Enkle tips for tape-fjerning

Klistredekor 2.jpg

Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Gjør det selv:

Enkle tips for tape-fjerning

Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.

Vindusskrape og spray som fjerner limet, er nøklene. Varmepistol til å myke opp tapen og limet bak Kab være nødvendig, men det går også bra å skrape/høvle bort tapen kald, eller mykne tapere med ei fille ganske varmt vann. Du må bare prøve deg fram forsiktig og være nøye med å finne den rette angrepsvinkelen på skrapa.

    Det er også lurt å bruke et et bryne og runde hjørnene på det utskiftbare bladet i skrapa. Det er  de skarpe hjørnene er de som graver seg ned og lager merker i gelcoaten. Bå toppbildet bruker jeg en skrape som er beregnet på å fjerne «slagg» på keramiske komfyrtopper. Den har passende bredde etter min smak, men også bredere vindusskraper med utskiftbare blader funker, avhengig av hvor om underlaget er plant eller buet. Skrapene finner du i malingsforretningen/jervaren.

Limfjerning og skarpe skraper/kniver er greie verktøy i tillegg til varmepistol eller fille med varmt vann.
Limfjerning og skarpe skraper/kniver er greie verktøy i tillegg til varmepistol eller fille med varmt vann.

    Uansett om du fjerner tapen med eller uten varme, vil det sitte igjen limrester. Det er mange gode råd om fjerning av limrester, også hjemmelagete «atomblandinger». For oss andre er en ferdigblandet sprayboks en bra løsning. Jeg sverger til Biltema sin "Label off». Den er både bra og rimelig. Limfjerningsmidler er som regel citrus-baserte, så et Google søk på «Citrus-spray», er bankers.

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.