Enkle tips for tape-fjerning

Klistredekor 2.jpg

Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Gjør det selv:

Enkle tips for tape-fjerning

Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.

Vindusskrape og spray som fjerner limet, er nøklene. Varmepistol til å myke opp tapen og limet bak Kab være nødvendig, men det går også bra å skrape/høvle bort tapen kald, eller mykne tapere med ei fille ganske varmt vann. Du må bare prøve deg fram forsiktig og være nøye med å finne den rette angrepsvinkelen på skrapa.

    Det er også lurt å bruke et et bryne og runde hjørnene på det utskiftbare bladet i skrapa. Det er  de skarpe hjørnene er de som graver seg ned og lager merker i gelcoaten. Bå toppbildet bruker jeg en skrape som er beregnet på å fjerne «slagg» på keramiske komfyrtopper. Den har passende bredde etter min smak, men også bredere vindusskraper med utskiftbare blader funker, avhengig av hvor om underlaget er plant eller buet. Skrapene finner du i malingsforretningen/jervaren.

Limfjerning og skarpe skraper/kniver er greie verktøy i tillegg til varmepistol eller fille med varmt vann.
Limfjerning og skarpe skraper/kniver er greie verktøy i tillegg til varmepistol eller fille med varmt vann.

    Uansett om du fjerner tapen med eller uten varme, vil det sitte igjen limrester. Det er mange gode råd om fjerning av limrester, også hjemmelagete «atomblandinger». For oss andre er en ferdigblandet sprayboks en bra løsning. Jeg sverger til Biltema sin "Label off». Den er både bra og rimelig. Limfjerningsmidler er som regel citrus-baserte, så et Google søk på «Citrus-spray», er bankers.

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.