Enkle tips for tape-fjerning

Klistredekor 2.jpg

Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Gjør det selv:

Enkle tips for tape-fjerning

Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.

Vindusskrape og spray som fjerner limet, er nøklene. Varmepistol til å myke opp tapen og limet bak Kab være nødvendig, men det går også bra å skrape/høvle bort tapen kald, eller mykne tapere med ei fille ganske varmt vann. Du må bare prøve deg fram forsiktig og være nøye med å finne den rette angrepsvinkelen på skrapa.

    Det er også lurt å bruke et et bryne og runde hjørnene på det utskiftbare bladet i skrapa. Det er  de skarpe hjørnene er de som graver seg ned og lager merker i gelcoaten. Bå toppbildet bruker jeg en skrape som er beregnet på å fjerne «slagg» på keramiske komfyrtopper. Den har passende bredde etter min smak, men også bredere vindusskraper med utskiftbare blader funker, avhengig av hvor om underlaget er plant eller buet. Skrapene finner du i malingsforretningen/jervaren.

Limfjerning og skarpe skraper/kniver er greie verktøy i tillegg til varmepistol eller fille med varmt vann.
Limfjerning og skarpe skraper/kniver er greie verktøy i tillegg til varmepistol eller fille med varmt vann.

    Uansett om du fjerner tapen med eller uten varme, vil det sitte igjen limrester. Det er mange gode råd om fjerning av limrester, også hjemmelagete «atomblandinger». For oss andre er en ferdigblandet sprayboks en bra løsning. Jeg sverger til Biltema sin "Label off». Den er både bra og rimelig. Limfjerningsmidler er som regel citrus-baserte, så et Google søk på «Citrus-spray», er bankers.

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.