Enkel og smart rorindikator

Skjermbilde 2018-07-26 kl. 14.35.02.png

Lite og rimelig, men et utmerket instrument.
Lite og rimelig, men et utmerket instrument.

Enkel og smart rorindikator

Du kjenner problemet. Du finmanøvrerer og lurer plutselig i hvilken retning roret befinner seg. Her er en like rimelig som genial løsning for hvordan du vet akkurat hvor roret er vinklet.

Først het den Rulan, nå er denne smarte rorindikatoren åpenbart kjøpt opp av utstyrsgiganten Davies og er omdøpt til akkurat: Davies. Vi har hatt den lenge ombord i en båt som var mildt sagt kilen å finmanøvrere og ville ikke vært den foruten.

    Den limes på med selvklebende tape i senter på rattet med midtskipsmerket opp på indikatoren, når roret står midtskips. Så enkelt er det, og i bruk slår det ut  30 grader på en omdrening, slik at du umiddelbart ser hvor roret befinner seg. En eller to motorer, betyr selvsagt ingen ting.

    Den lille dubbeditten koster oppunder 500 kroner på norske nettbutikker, men koster under 300 danske, i tilsvarende danske. Et googlesøk på «Davies rorindikator» gir deg oversikten.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.