Enestående ambulanse

Enestående ambulanse

Den er den eneste i sitt slag i verden, den er norskbygget og gjør 35 knop.

Ambulanse-katamaranen koster 20 millioner kroner og er eneste av sitt slag i verden.
Den nye ambulansebåten blir en del av brannvernet i Austevoll, vest i Hordaland, og er dermed utstyrt med brannpumpe, vannkanon og annet nødvendig utstyr. Innvending er det et stort pasientrom med plass til 12 personer. Katamaranen har blitt produsert hos Brødrene Aa i Hyen, etter en utviklingsperiode mellom samarbeidspartnerne Helse Bergen, Austevoll Kommune, Rødne og Brødrene Aa. Båten har fått navnet Rygervakt, fordi det var  det vinnende bidraget i en navnekonkurranse i lokalavisen i Austevoll.

– Rederiet Rødne har lang tradisjon for å være innovative, og har deltatt i flere utviklingsprosjekter, blant annet første sivile ambulansebåt (Rygerdoktoren) i karbonfiber, første passasjerkatamaran i karbonfiber og utvikling av bauglandgang i rutedrift styrt av kaptein på bro. Og nå verdens første ambulansebåt bygget som katamaran, sier en stolt daglig leder i Rødne, Lars A. Rødne.  (22.11.2011)

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Med Volvo Penta som hovedeier, skulle det bare mangle at ikke Seven Marine lanserer en ny gigantmotor med «dobbelt propell». På Miami-messen lanseres to nye modeller på 527 og 577 hester.
Du skaffer deg ikke mange venner med å dra v-åtterne for fri eksos i fredelige kystfarvann. Med dette «grenrøret» kan du velge mellom stille og «rå» lyd.
Den nye serien V-seksere er utviklet på bakgrunn av suksessen med 75, - 150-hesterne. De nye motorene lanseres på Miami-messen.
Ut fra at det enkleste er det beste, er det mange som sverger til den «analoge» dødmannsknappen, - til tross for fikse elektroniske varianter. Er denne det beste fra to verdener?
VOLVO PENTA: Fra september av avvikles Volvo Pentas avdeling i Norge. Svenske Imatech overtar all funksjoner.
Det svenske marine- og industriselskapet Imatech overtar Volvo Pentas virksomhet i Norge.
De fleste kjøper vannscooter for ren fornøyelse. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
På grunn av den økende interessen utvider det svenske forsikringsselskapet Sveda sin årlige båtlivsundersøkelse med en separat vannscooterdel. Over 700 vannscootereiere har svart og det er forskjeller til «vanlige « båtfolk
Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.
Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i den suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune.
Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.
Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune