Endres tollreglene for vinteropplag?

Endres tollreglene for vinteropplag?

Saken om svenske Kjell Olsson fra Gävle som av Tollvesenet kreves for mellom 250.000 og 300.000 kroner for å ha hatt seilbåten sin i vinteropplag i Mo i Rana over vinteren, kan føre til at de særegne reglene endres i Norge for å bli i overenstemmelse med de interne EU-reglene.

Av Hans Due

I et svarbrev fra finansminister Sigbjørn Johnsen på et skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Ingjerd Schou (H) skriver finansministeren at Toll- og avgiftsdirektoratet vil se nærmere på dagens praksis og vurdere om det kan være behov for endringer i regelverket når det gjelder vinterlagring av utenlandske båter i Norge. Ingjerd Schou har tatt opp saken etter sterke reaksjoner, både i Norge og i utlandet, på at en svensk seiler måtte betale ca. 250.000 kroner i toll og avgifter fordi han vinterlagret båten sin i Norge uten å melde dette til Tollvesenet. Det er nå nå satt i gang en innsamlingsaksjon blant norske båtfolk for å bidra til å dekke kostnadene til en eventuell ankesak.

 

Norske tollregler avviker sterkt fra regelverket innen EU, hvor vinterlagring av utenlandske båter innen EU ikke er noe problem. Det er derfor et påtrengende behov for at det norske regelverket tilpasses reglene i EU, sier generalsekretær Jan H. Syvertsen i Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF). Etter bred omtale av saken i flere båtblader, har KNBF tatt saken opp i Nordisk Båtråd og European Boating Association.

 

Saken har vakt betydelig oppsikt, også i utlandet, og vil kunne få meget store negative konsekvenser for båtturismen fra utlandet til Norge fordi Norge oppfattes som et lite båtvennlig land. En seilas til Norge må nødvendigvis bli kortvarig når båten ikke kan forlates i mer enn 6 uker. I Danmark kan båten ligge i 18 måneder uten at tollvesenet bryr seg med det. Det norske regelverket bidrar derfor til vesentlig begrensning av båtturismen som er en viktig vekstnæring for mange kystkommuner, sier Jan H. Syvertsen. (03.12.2010)

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.