En svensk okse

Oxe_nett.jpg

UTENBORDS DIESEL: Svenske OXE står bak verdens første, høytelses diesel utebordsmotor.
UTENBORDS DIESEL: Svenske OXE står bak verdens første, høytelses diesel utebordsmotor.
Diesel utenbords på 200 hk!

En svensk okse

Under utstyrsmessen METS i Amsterdam vises en gigantisk utenbordsmotor – som går på diesel. Den svenske motoren er basert på en GM-blokk, yter 200 hk og har et dreiemoment på 370 nm.

Diesel utenbordsmotorer har eksistert lenge, men da som tunge motorer med lav ytelse, og til spesielle formål, som for eksempel bruk i sterkt oljeforurensete områder der eksplosjonsfaren er stor. Den svenske motoren er temmelig unik, og har så langt bare vært solgt til militære formål. Nå lanseres den også for fritidsbåtmarkedet.

Motoren er basert på en to-liters GM-blokk, som blant annet har vært brukt i en mengde Opel-biler. Blokken er marinisert av det svenske selskapet Cimco Marine Diesel AB i Engleholm. Den er montert horisontalt, og kraftoverføringen fra motoren går via drivreimer, noe som i følge produsenten blant annet gjør det mulig å overføre et så stort dreiemoment. Denne løsningen gjør det også mulig å slå bakk fra fullt pådrag forover uten at det skader motoren.

OXE Diesel har konstruert for å kunne gå på en rekke ulike dieseldestilater, som EN590, DMX, DMA, samt flere andre.

Hele pakken veier mellom 280 og 300 kg, avhengig av rigglengde.

Ytterligere opplysninger: www.oxe-diesel.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.