En svensk okse

Oxe_nett.jpg

UTENBORDS DIESEL: Svenske OXE står bak verdens første, høytelses diesel utebordsmotor.
UTENBORDS DIESEL: Svenske OXE står bak verdens første, høytelses diesel utebordsmotor.
Diesel utenbords på 200 hk!

En svensk okse

Under utstyrsmessen METS i Amsterdam vises en gigantisk utenbordsmotor – som går på diesel. Den svenske motoren er basert på en GM-blokk, yter 200 hk og har et dreiemoment på 370 nm.

Diesel utenbordsmotorer har eksistert lenge, men da som tunge motorer med lav ytelse, og til spesielle formål, som for eksempel bruk i sterkt oljeforurensete områder der eksplosjonsfaren er stor. Den svenske motoren er temmelig unik, og har så langt bare vært solgt til militære formål. Nå lanseres den også for fritidsbåtmarkedet.

Motoren er basert på en to-liters GM-blokk, som blant annet har vært brukt i en mengde Opel-biler. Blokken er marinisert av det svenske selskapet Cimco Marine Diesel AB i Engleholm. Den er montert horisontalt, og kraftoverføringen fra motoren går via drivreimer, noe som i følge produsenten blant annet gjør det mulig å overføre et så stort dreiemoment. Denne løsningen gjør det også mulig å slå bakk fra fullt pådrag forover uten at det skader motoren.

OXE Diesel har konstruert for å kunne gå på en rekke ulike dieseldestilater, som EN590, DMX, DMA, samt flere andre.

Hele pakken veier mellom 280 og 300 kg, avhengig av rigglengde.

Ytterligere opplysninger: www.oxe-diesel.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.