En Hydrolift av det mer folkelige slaget

Testkjøring vinter 2016 (3) b.jpg

FORNØYD: Hydrolift er fornøyd med skroget til den nye X-22.
FORNØYD: Hydrolift er fornøyd med skroget til den nye X-22.

En Hydrolift av det mer folkelige slaget

Bård Eker og hans designteam i Fredrikstad er i ferd med å få frem en 22-foter av det mer «folkelige» slaget. Med den nye X-serien henvender han seg til en langt bredere målgruppe enn det han gjør med dagens «top end»-produkter. Skroget oppførte seg fint under testkjøring i vinter.

-Litt av filosofien med den nye serien er å transformere vår erfaring og kunnskap over til båter som er beregnet på en bredere kundegruppe, sier Bård Eker til Båtmagasinet. At disse båtene er mindre, den første i serien utstyrt med en 150 hesters utenbordsmotor, betyr ikke at de i egenskaper og kvalitet må ligge noe under våre større modeller som er kraftigere motorisert. Akkurat dette har vi lagt betydelig vekt på under utviklingen av den nye X-serien, sier han. Enkel å bruke, enkel å eie, er mottoet med den nye serien. Eker opplyser at selskapet planlegger flere modeller i den nye X-serien.

TEST: Det nye skroget på X-22 ble grundig testet i vinter. (Foto: Hydrolift)
TEST: Det nye skroget på X-22 ble grundig testet i vinter. (Foto: Hydrolift)

Mercury F-150 på hekken
Produktansvarlig for den nye X-serien hos Hydrolift er Anders Vongraven Krogh. Han sier til Båtmagasinet at selskapet har et nært samarbeide med Mercury Marine som i den videre prosessen vil bidra til optimalisering mellom båt og motor. Den første modellen i X-22-serien skal leveres med Mercury F-150.
-Den har lav vekt, et solid bunndrag fra lavt turtall, lavt bensinforbruk og lavt utslipp. Det er viktige parametere, sier Vongraven Krogh. Skroget og GRP-laminatene i båten er optimalisert for denne motoren. Prisene er ennå ikke fastsatt, men den skal ligge under 500.000.
PLUGG: Her legges pasta på akterdekket til det som skal bli Hydrolift X-22. (Foto: Hydrolift).
PLUGG: Her legges pasta på akterdekket til det som skal bli Hydrolift X-22. (Foto: Hydrolift).

Nøyaktig design ikke kjent
Nøyaktig hvordan «folkebåten» skal se ut, er ennå ikke lekket ut, men bilder fra produksjonen og testkjøring av plugg viser at planløsningen i en viss grad blir tradisjonell, men ilagt Ekers detaljer og praktiske finesser.
-Her har vi fokus på løsninger som skal gjøre båten lett å manøvrere, samtidig som den skal være sosial og funksjonell, sier Hydrolifts leder for produktutvikling, Chris Haarbye. Han håper båtene vil innby til bruk også utenfor sommeren og rene solskinnsdager.
-Vi har hatt et stort fokus på førerposisjon, ergonomi og kjøreegenskapene, sier han.
Etter hva Båtmagasinet erfarer skal nyheten være klar til «Båter i sjøen» i Oslo i september.
Hydrolift har selv lagt ut  video av prosess og testkjøring på egen hjemmeside; http://hydrolift.com/x-series og på Youtube. 
BÅRD EKER: Tar med seg det beste fra Hydrolift i en ny folkelig 22-foter.
BÅRD EKER: Tar med seg det beste fra Hydrolift i en ny folkelig 22-foter.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».