En Hydrolift av det mer folkelige slaget

Testkjøring vinter 2016 (3) b.jpg

FORNØYD: Hydrolift er fornøyd med skroget til den nye X-22.
FORNØYD: Hydrolift er fornøyd med skroget til den nye X-22.

En Hydrolift av det mer folkelige slaget

Bård Eker og hans designteam i Fredrikstad er i ferd med å få frem en 22-foter av det mer «folkelige» slaget. Med den nye X-serien henvender han seg til en langt bredere målgruppe enn det han gjør med dagens «top end»-produkter. Skroget oppførte seg fint under testkjøring i vinter.

-Litt av filosofien med den nye serien er å transformere vår erfaring og kunnskap over til båter som er beregnet på en bredere kundegruppe, sier Bård Eker til Båtmagasinet. At disse båtene er mindre, den første i serien utstyrt med en 150 hesters utenbordsmotor, betyr ikke at de i egenskaper og kvalitet må ligge noe under våre større modeller som er kraftigere motorisert. Akkurat dette har vi lagt betydelig vekt på under utviklingen av den nye X-serien, sier han. Enkel å bruke, enkel å eie, er mottoet med den nye serien. Eker opplyser at selskapet planlegger flere modeller i den nye X-serien.

TEST: Det nye skroget på X-22 ble grundig testet i vinter. (Foto: Hydrolift)
TEST: Det nye skroget på X-22 ble grundig testet i vinter. (Foto: Hydrolift)

Mercury F-150 på hekken
Produktansvarlig for den nye X-serien hos Hydrolift er Anders Vongraven Krogh. Han sier til Båtmagasinet at selskapet har et nært samarbeide med Mercury Marine som i den videre prosessen vil bidra til optimalisering mellom båt og motor. Den første modellen i X-22-serien skal leveres med Mercury F-150.
-Den har lav vekt, et solid bunndrag fra lavt turtall, lavt bensinforbruk og lavt utslipp. Det er viktige parametere, sier Vongraven Krogh. Skroget og GRP-laminatene i båten er optimalisert for denne motoren. Prisene er ennå ikke fastsatt, men den skal ligge under 500.000.
PLUGG: Her legges pasta på akterdekket til det som skal bli Hydrolift X-22. (Foto: Hydrolift).
PLUGG: Her legges pasta på akterdekket til det som skal bli Hydrolift X-22. (Foto: Hydrolift).

Nøyaktig design ikke kjent
Nøyaktig hvordan «folkebåten» skal se ut, er ennå ikke lekket ut, men bilder fra produksjonen og testkjøring av plugg viser at planløsningen i en viss grad blir tradisjonell, men ilagt Ekers detaljer og praktiske finesser.
-Her har vi fokus på løsninger som skal gjøre båten lett å manøvrere, samtidig som den skal være sosial og funksjonell, sier Hydrolifts leder for produktutvikling, Chris Haarbye. Han håper båtene vil innby til bruk også utenfor sommeren og rene solskinnsdager.
-Vi har hatt et stort fokus på førerposisjon, ergonomi og kjøreegenskapene, sier han.
Etter hva Båtmagasinet erfarer skal nyheten være klar til «Båter i sjøen» i Oslo i september.
Hydrolift har selv lagt ut  video av prosess og testkjøring på egen hjemmeside; http://hydrolift.com/x-series og på Youtube. 
BÅRD EKER: Tar med seg det beste fra Hydrolift i en ny folkelig 22-foter.
BÅRD EKER: Tar med seg det beste fra Hydrolift i en ny folkelig 22-foter.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.