En Hydrolift av det mer folkelige slaget

Testkjøring vinter 2016 (3) b.jpg

FORNØYD: Hydrolift er fornøyd med skroget til den nye X-22.
FORNØYD: Hydrolift er fornøyd med skroget til den nye X-22.

En Hydrolift av det mer folkelige slaget

Bård Eker og hans designteam i Fredrikstad er i ferd med å få frem en 22-foter av det mer «folkelige» slaget. Med den nye X-serien henvender han seg til en langt bredere målgruppe enn det han gjør med dagens «top end»-produkter. Skroget oppførte seg fint under testkjøring i vinter.

-Litt av filosofien med den nye serien er å transformere vår erfaring og kunnskap over til båter som er beregnet på en bredere kundegruppe, sier Bård Eker til Båtmagasinet. At disse båtene er mindre, den første i serien utstyrt med en 150 hesters utenbordsmotor, betyr ikke at de i egenskaper og kvalitet må ligge noe under våre større modeller som er kraftigere motorisert. Akkurat dette har vi lagt betydelig vekt på under utviklingen av den nye X-serien, sier han. Enkel å bruke, enkel å eie, er mottoet med den nye serien. Eker opplyser at selskapet planlegger flere modeller i den nye X-serien.

TEST: Det nye skroget på X-22 ble grundig testet i vinter. (Foto: Hydrolift)
TEST: Det nye skroget på X-22 ble grundig testet i vinter. (Foto: Hydrolift)

Mercury F-150 på hekken
Produktansvarlig for den nye X-serien hos Hydrolift er Anders Vongraven Krogh. Han sier til Båtmagasinet at selskapet har et nært samarbeide med Mercury Marine som i den videre prosessen vil bidra til optimalisering mellom båt og motor. Den første modellen i X-22-serien skal leveres med Mercury F-150.
-Den har lav vekt, et solid bunndrag fra lavt turtall, lavt bensinforbruk og lavt utslipp. Det er viktige parametere, sier Vongraven Krogh. Skroget og GRP-laminatene i båten er optimalisert for denne motoren. Prisene er ennå ikke fastsatt, men den skal ligge under 500.000.
PLUGG: Her legges pasta på akterdekket til det som skal bli Hydrolift X-22. (Foto: Hydrolift).
PLUGG: Her legges pasta på akterdekket til det som skal bli Hydrolift X-22. (Foto: Hydrolift).

Nøyaktig design ikke kjent
Nøyaktig hvordan «folkebåten» skal se ut, er ennå ikke lekket ut, men bilder fra produksjonen og testkjøring av plugg viser at planløsningen i en viss grad blir tradisjonell, men ilagt Ekers detaljer og praktiske finesser.
-Her har vi fokus på løsninger som skal gjøre båten lett å manøvrere, samtidig som den skal være sosial og funksjonell, sier Hydrolifts leder for produktutvikling, Chris Haarbye. Han håper båtene vil innby til bruk også utenfor sommeren og rene solskinnsdager.
-Vi har hatt et stort fokus på førerposisjon, ergonomi og kjøreegenskapene, sier han.
Etter hva Båtmagasinet erfarer skal nyheten være klar til «Båter i sjøen» i Oslo i september.
Hydrolift har selv lagt ut  video av prosess og testkjøring på egen hjemmeside; http://hydrolift.com/x-series og på Youtube. 
BÅRD EKER: Tar med seg det beste fra Hydrolift i en ny folkelig 22-foter.
BÅRD EKER: Tar med seg det beste fra Hydrolift i en ny folkelig 22-foter.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Yachtgiganten Ferretti har allerede underlagt seg Pershing, Itama, Mochi Craft, Riva, CRN and Custom Line. Nå er designgiganten Wally innlemmet i familien.
Beslutningen om å beholde den nåværende grensen er i tråd med transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling, og kom fram i Stortingsmøtet tirsdag, melder NTB.
Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.