En Hydrolift av det mer folkelige slaget

Testkjøring vinter 2016 (3) b.jpg

FORNØYD: Hydrolift er fornøyd med skroget til den nye X-22.
FORNØYD: Hydrolift er fornøyd med skroget til den nye X-22.

En Hydrolift av det mer folkelige slaget

Bård Eker og hans designteam i Fredrikstad er i ferd med å få frem en 22-foter av det mer «folkelige» slaget. Med den nye X-serien henvender han seg til en langt bredere målgruppe enn det han gjør med dagens «top end»-produkter. Skroget oppførte seg fint under testkjøring i vinter.

-Litt av filosofien med den nye serien er å transformere vår erfaring og kunnskap over til båter som er beregnet på en bredere kundegruppe, sier Bård Eker til Båtmagasinet. At disse båtene er mindre, den første i serien utstyrt med en 150 hesters utenbordsmotor, betyr ikke at de i egenskaper og kvalitet må ligge noe under våre større modeller som er kraftigere motorisert. Akkurat dette har vi lagt betydelig vekt på under utviklingen av den nye X-serien, sier han. Enkel å bruke, enkel å eie, er mottoet med den nye serien. Eker opplyser at selskapet planlegger flere modeller i den nye X-serien.

TEST: Det nye skroget på X-22 ble grundig testet i vinter. (Foto: Hydrolift)
TEST: Det nye skroget på X-22 ble grundig testet i vinter. (Foto: Hydrolift)

Mercury F-150 på hekken
Produktansvarlig for den nye X-serien hos Hydrolift er Anders Vongraven Krogh. Han sier til Båtmagasinet at selskapet har et nært samarbeide med Mercury Marine som i den videre prosessen vil bidra til optimalisering mellom båt og motor. Den første modellen i X-22-serien skal leveres med Mercury F-150.
-Den har lav vekt, et solid bunndrag fra lavt turtall, lavt bensinforbruk og lavt utslipp. Det er viktige parametere, sier Vongraven Krogh. Skroget og GRP-laminatene i båten er optimalisert for denne motoren. Prisene er ennå ikke fastsatt, men den skal ligge under 500.000.
PLUGG: Her legges pasta på akterdekket til det som skal bli Hydrolift X-22. (Foto: Hydrolift).
PLUGG: Her legges pasta på akterdekket til det som skal bli Hydrolift X-22. (Foto: Hydrolift).

Nøyaktig design ikke kjent
Nøyaktig hvordan «folkebåten» skal se ut, er ennå ikke lekket ut, men bilder fra produksjonen og testkjøring av plugg viser at planløsningen i en viss grad blir tradisjonell, men ilagt Ekers detaljer og praktiske finesser.
-Her har vi fokus på løsninger som skal gjøre båten lett å manøvrere, samtidig som den skal være sosial og funksjonell, sier Hydrolifts leder for produktutvikling, Chris Haarbye. Han håper båtene vil innby til bruk også utenfor sommeren og rene solskinnsdager.
-Vi har hatt et stort fokus på førerposisjon, ergonomi og kjøreegenskapene, sier han.
Etter hva Båtmagasinet erfarer skal nyheten være klar til «Båter i sjøen» i Oslo i september.
Hydrolift har selv lagt ut  video av prosess og testkjøring på egen hjemmeside; http://hydrolift.com/x-series og på Youtube. 
BÅRD EKER: Tar med seg det beste fra Hydrolift i en ny folkelig 22-foter.
BÅRD EKER: Tar med seg det beste fra Hydrolift i en ny folkelig 22-foter.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.