En dag blir kanskje dette drevet dagligdags?

Untitled-1.jpg

NYE TANKER: Volvo Penta har utviklet et drev hvor propellene trekker båten, i stedet for å skyve.
NYE TANKER: Volvo Penta har utviklet et drev hvor propellene trekker båten, i stedet for å skyve.

En dag blir kanskje dette drevet dagligdags?

Wakesurfing bak en båt uten line, er en sport som ennå ikke har fått rotfeste her i nord. Det handler om å ri på hekkbølgen rett bak båten. Du tør ikke engang prøve om propellen surrer rundt én meter foran deg. Kanskje smitter sporten fra USA over til Norge, nå som Volvo Penta mener å ha gjort sporten komplett ufarlig med sitt nye drev. Kanskje blir det løsningen også for vanlige daycruisere?

Det nye drevet til Volvo Penta, som foreløpig er utviklet for bruk på et par amerikanske båtmodeller, har litt av IPS-tanken i seg; de trekker båten fremover i stedet for å skyve slik et konvensjonelt drev gjør. Det er båtprodusentene Four Winns og Regal som så langt har høstet gleden av drevet, for de har laget båter som er tilpasset den nye teknologien. Plutselig vil du trolig se at også mange andre båtprodusenter, som ikke er så opptatt av vannsport, kommer med bunnkonstruksjoner og hekker som er tilpasset de nye drevene. Volvo Penta tror løsningen har fremtiden for seg, ikke bare for sportsutøvere, men også i båter hvor folk hopper og stuper - eller fisker - fra badeplattformen rett bak båten.

UFARLIG: Med propellene forovervendt er det ufarlig å surfe rett bak båten.
UFARLIG: Med propellene forovervendt er det ufarlig å surfe rett bak båten.

Mot-roterende propeller
I likhet med IPS har denne teknologien flere fordeler. Drevet har doble mot-roterende propeller med justerbar trim. At det trekker, i stedet for å skyve, betyr at alt vann foran kommer til nytte. Det igjen betyr god respons, akselerasjon og drivstofføkonomi, i følge produsenten. Lavere utslipp og stillere gange er også bonuser, sier Volvo Penta. Det forovervendte drevet senker vibrasjonen i båten og eliminerer avgasser, fordi utslippet i sin helhet skjer under vann.
Eliminerer mye av kavitasjonen
Det nye drevet har vært på markedet i USA en tid, og da tilpasset Four Winns og Regal. Erfaringene så langt viser, i følge Volvo Penta, at løsningen reduserer kavitasjonen betraktelig. I tillegg forbedres svingeegenskapene på båten og ikke minst er det lettere å bakke med det.
Noe for Europa?
Foreløpig er drevnyheten forbeholdt amerikanerne og båter der tilpasset vannsport. Båtmagasinet har stiftet bekjentskap med nyheten på Volvo Pentas testsenter utenfor Göteborg. Det kommer til snart til Europa. Foreløpig uvisst når, men det kommer. Og ikke er det utenkelig at det også kommer som en løsning på tradisjonelle båter.
MORSOMT: Det er morsomt å leke bak en båt når propellen ikke er en fare. Foto: Amund Rich. Løken.
MORSOMT: Det er morsomt å leke bak en båt når propellen ikke er en fare. Foto: Amund Rich. Løken.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.