En av fem har gått på grunn

Mari Braein Faaberg_0513.jpg

PLANLEGG: Kommunikasjonssjef Mari Bræin Faaberg i Codan Forsikring oppfordrer båtfolket å sette av noen minutter til å planlegge turen.  Det er fort gjort å få turen ødelagt av en grunnstøting.
PLANLEGG: Kommunikasjonssjef Mari Bræin Faaberg i Codan Forsikring oppfordrer båtfolket å sette av noen minutter til å planlegge turen. Det er fort gjort å få turen ødelagt av en grunnstøting .

En av fem har gått på grunn

Sommeren er her og det florerer med små og store fritidsbåter på fjorden. Mange vil få fjordturen ødelagt av grunnstøting i år også.

Til tross for at flere nå har godt navigasjonsutstyr om bord, er grunnstøting fremdeles skadeårsak nummer én på sjøen.

   I følge en fersk undersøkelse gjennomført av analyseselskapet YouGov på vegne av Codan Forsikring, har 22 prosent av båtfolket opplevd å gå på grunn. Av de spurte kunne 13 prosent fortelle at de hadde grunnstøtt én gang, mens ytterligere ni prosent hadde grunnstøtt flere ganger. Sørlendingene er de som oftest går på grunn (35 prosent), mens det i Nord-Norge og Trøndelag ”bare” er 12 prosent som har grunnstøtt.

FORT GJORT: Dårlig merking eller uoppmerksom? Det er fort gjort å gå på grunn. I sommer kommer mange av oss til å oppleve grunnstøting. (Illustrasjonsfoto).k
FORT GJORT: Dårlig merking eller uoppmerksom? Det er fort gjort å gå på grunn. I sommer kommer mange av oss til å oppleve grunnstøting. (Illustrasjonsfoto).

Har alltid gått før…

– I de fleste tilfeller er grunnstøting en helt unødvendig skade, som burde vært unngått. Men grunnstøtning har blitt et stort problem for seilbåter og spesielt for nyere seilbåter med finnekjøl av jern. Med kombinasjonen finnekjøl og jern får båtens bunnbjelker ofte stor skade selv med liten fart, så vi ser at særlig seilbåter kan få ganske store skader ved grunnstøting, og oppfordrer derfor alle båtførere til å gjøre seg godt kjent, sier Mari Bræin Faaberg, kommunikasjonssjef i Codan Forsikring og ivrig seiler.

Codans undersøkelse indikerer at mange båtførere seiler nærmest på autopilot i kjent farvann. Av de som hadde gått på grunn, oppgir 21 prosent at årsaken til grunnstøtingen var at «det har alltid gått før». Mange innrømmer også at uoppmerksomhet og uforsiktighet kan ha bidratt til uhellene. Nesten hver tredje mener grunnstøtingen skyldes at man har vært i nye og ukjente farvann.

Planlegg turen

– Codan oppfordrer alle til å friske opp navigasjonskunnskapene og ikke ta for gitt at man skjønner hvor farene er. Husk, du skal alltid vite hvor du er på kartet. Men siden kartene ofte ikke er helt nøyaktige, kan det være smart å kombinere papirkart og GPS/kartplotter. Vi oppfordrer også alle til å sette av noen minutter til å planlegge turen, fra A til B. Er du i ukjent farvann, stopp opp og orienter deg. Spør gjerne lokalkjente, avslutter Faaberg.

Derfor går vi på grunn

 

Ikke kjent i området         31 %

Alltid gått før                    21 %

Visste ikke at båten

stakk så dypt                    16 %

Kartet viste ikke grunnen  14 %

GPS eller kartet viste feil     9 %

Annet                                 21 %

Vet ikke                               4 %

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.