En allsidig og veldisponert Askeladd

En allsidig og veldisponert Askeladd

«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.

 Hele testen av Askeladden P79 Weekend, kan du lese i Båtmagasinet nr. 2, 2019.

I en lett redigert pressemelding, skriver produsenten:

P79 Weekend får et helt nytt og moderne skrog med to tverrstepp, integrert motorbrakett og dyp V-Bunn – noe som gjør skroget svært komfortabelt, fjerner det meste av planingsterskel, reduserer behovet for motorkraft, øker toppfarten og forbedrer drivstofføkonomien.

Funksjonelt interiør

Vår tester, redaktør Atle Knutsen, ble imponert over plassutnyttelsen. Les testen i Båtmagasinet nr. 2, 2019.
Vår tester, redaktør Atle Knutsen, ble imponert over plassutnyttelsen. Les testen i Båtmagasinet nr. 2, 2019.

Et overordnet mål for P79 Weekend var å gjøre båten funksjonell og behagelig for dagsturer og overnattinger. Mye omtanke er lagt ned i komforten for fører og passasjerer. 

    Her skal alle passasjerene ha det komfortabelt, med god oversikt. Under tak kan du både tilberede et enkelt måltid og nyte et ordentlig oversiktlig og ergonomisk riktig utformet førermiljø.

    For uvanlighetens skyld, er rommene forut stengt fra salongen i styrhuset med en funksjonell skyvedør. Båten har en stor ordentlig dobbeltkøye i lugaren forut og en ekstra stikkøye. Lugarene er lyse og trivelige med lysinnslipp fra skrogvindu. Det lukkede toalettrommet har tilstrekkelig med plass og bruksvennlig ergonomi. 

Uteplassen akterut.

Ute finner du et moderne akterdekk med en sosial og fleksibel sittegruppe, integrert bord- og solsengløsning, vipperygg for å lage solplass mot på badeplattformen, en enkel passasje ut til den store badeplattform der du enkelt beveger deg fra borde til borde.
Akterut er det en integrert «kalesjegarasje» som gjør det mulig å parkere kalesjen ute av syne.

Tekniske data:

Designkategori: C

Lengde: 7,85 m

Bredde: 2,80 m

Vekt uten motor: Ca. 2.500 kg

Drivstoff: 230 liter

Ferskvann: 100 liter

Varmtvann: 20 liter (opsjon)

Septiktank: 40 liter
Personer: Max. 8

Motor: Outboard 250 - 300 HK

Fartspotensial; Ca. 41 knop med 250 HK

Forbruk Marsjfart 20 – 30 knop Ca. 1,5 – 1,7 L/NM

Opplysninger: www.askeladden.no

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.