En allsidig og veldisponert Askeladd

En allsidig og veldisponert Askeladd

«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.

 Hele testen av Askeladden P79 Weekend, kan du lese i Båtmagasinet nr. 2, 2019.

I en lett redigert pressemelding, skriver produsenten:

P79 Weekend får et helt nytt og moderne skrog med to tverrstepp, integrert motorbrakett og dyp V-Bunn – noe som gjør skroget svært komfortabelt, fjerner det meste av planingsterskel, reduserer behovet for motorkraft, øker toppfarten og forbedrer drivstofføkonomien.

Funksjonelt interiør

Vår tester, redaktør Atle Knutsen, ble imponert over plassutnyttelsen. Les testen i Båtmagasinet nr. 2, 2019.
Vår tester, redaktør Atle Knutsen, ble imponert over plassutnyttelsen. Les testen i Båtmagasinet nr. 2, 2019.

Et overordnet mål for P79 Weekend var å gjøre båten funksjonell og behagelig for dagsturer og overnattinger. Mye omtanke er lagt ned i komforten for fører og passasjerer. 

    Her skal alle passasjerene ha det komfortabelt, med god oversikt. Under tak kan du både tilberede et enkelt måltid og nyte et ordentlig oversiktlig og ergonomisk riktig utformet førermiljø.

    For uvanlighetens skyld, er rommene forut stengt fra salongen i styrhuset med en funksjonell skyvedør. Båten har en stor ordentlig dobbeltkøye i lugaren forut og en ekstra stikkøye. Lugarene er lyse og trivelige med lysinnslipp fra skrogvindu. Det lukkede toalettrommet har tilstrekkelig med plass og bruksvennlig ergonomi. 

Uteplassen akterut.

Ute finner du et moderne akterdekk med en sosial og fleksibel sittegruppe, integrert bord- og solsengløsning, vipperygg for å lage solplass mot på badeplattformen, en enkel passasje ut til den store badeplattform der du enkelt beveger deg fra borde til borde.
Akterut er det en integrert «kalesjegarasje» som gjør det mulig å parkere kalesjen ute av syne.

Tekniske data:

Designkategori: C

Lengde: 7,85 m

Bredde: 2,80 m

Vekt uten motor: Ca. 2.500 kg

Drivstoff: 230 liter

Ferskvann: 100 liter

Varmtvann: 20 liter (opsjon)

Septiktank: 40 liter
Personer: Max. 8

Motor: Outboard 250 - 300 HK

Fartspotensial; Ca. 41 knop med 250 HK

Forbruk Marsjfart 20 – 30 knop Ca. 1,5 – 1,7 L/NM

Opplysninger: www.askeladden.no

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.