En allsidig og veldisponert Askeladd

En allsidig og veldisponert Askeladd

«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.

 Hele testen av Askeladden P79 Weekend, kan du lese i Båtmagasinet nr. 2, 2019.

I en lett redigert pressemelding, skriver produsenten:

P79 Weekend får et helt nytt og moderne skrog med to tverrstepp, integrert motorbrakett og dyp V-Bunn – noe som gjør skroget svært komfortabelt, fjerner det meste av planingsterskel, reduserer behovet for motorkraft, øker toppfarten og forbedrer drivstofføkonomien.

Funksjonelt interiør

Vår tester, redaktør Atle Knutsen, ble imponert over plassutnyttelsen. Les testen i Båtmagasinet nr. 2, 2019.
Vår tester, redaktør Atle Knutsen, ble imponert over plassutnyttelsen. Les testen i Båtmagasinet nr. 2, 2019.

Et overordnet mål for P79 Weekend var å gjøre båten funksjonell og behagelig for dagsturer og overnattinger. Mye omtanke er lagt ned i komforten for fører og passasjerer. 

    Her skal alle passasjerene ha det komfortabelt, med god oversikt. Under tak kan du både tilberede et enkelt måltid og nyte et ordentlig oversiktlig og ergonomisk riktig utformet førermiljø.

    For uvanlighetens skyld, er rommene forut stengt fra salongen i styrhuset med en funksjonell skyvedør. Båten har en stor ordentlig dobbeltkøye i lugaren forut og en ekstra stikkøye. Lugarene er lyse og trivelige med lysinnslipp fra skrogvindu. Det lukkede toalettrommet har tilstrekkelig med plass og bruksvennlig ergonomi. 

Uteplassen akterut.

Ute finner du et moderne akterdekk med en sosial og fleksibel sittegruppe, integrert bord- og solsengløsning, vipperygg for å lage solplass mot på badeplattformen, en enkel passasje ut til den store badeplattform der du enkelt beveger deg fra borde til borde.
Akterut er det en integrert «kalesjegarasje» som gjør det mulig å parkere kalesjen ute av syne.

Tekniske data:

Designkategori: C

Lengde: 7,85 m

Bredde: 2,80 m

Vekt uten motor: Ca. 2.500 kg

Drivstoff: 230 liter

Ferskvann: 100 liter

Varmtvann: 20 liter (opsjon)

Septiktank: 40 liter
Personer: Max. 8

Motor: Outboard 250 - 300 HK

Fartspotensial; Ca. 41 knop med 250 HK

Forbruk Marsjfart 20 – 30 knop Ca. 1,5 – 1,7 L/NM

Opplysninger: www.askeladden.no

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.