Elegant svenske

celestethirtyseven_eks.jpg

SMEKKER: Kanskje noe traust, men likevel full av svensk eleganse og lekkert håndtverk.
SMEKKER: Kanskje noe traust, men likevel full av svensk eleganse og lekkert håndtverk.

Elegant svenske

Med Celeste thirtyseven sikter Friberg båtbyggeri seg inn på kunder som er villig til å betale litt ekstra for godt svensk håndtverk.

De er ikke blant de største båtbyggerne i Europa, det lille verftet Fribergs Båtbyggeri i Skövde. Men til gjengjeld er kvaliteten meget god, i følge det svenske bladet Båtliv.

– Vi håller på att bygga Celeste Thirtyseven nummer fyra och har byggt ett 15-tal båtar totalt, säger Lars-Åke Friberg på Fribergs Båtbyggeri til Båtliv.se.

37-foteren med flybridge koster fra 4,2 millioner svenske kroner, og er med den prislappen blant de mer kostbare farkostene i dette segmentet. Da er en Volvo Penta D6-400-maskin med i prisen. Båten kan leveres med alt fra 300 hk til to ganger 300 VP, samt med Volvo Pentas IPS-system.


TRADISJONELT: Det er ikke det siste  innen interiørmote fra Italia om bord i Celeste thirtyseven, men til gjengjeld er det lekkert håndtverk i teak og mahogny.

Anerkjent designer
Thirtyseven er egenutviklet av Friberg i samarbeid med designer Gabriel Heyman. Skroget er vacuminjisert, og skal i følge våre svenske kolleger være at ypperste klasse. Båten har som standard to lugarer; en romslig eierlugar forut, samt en noe mindre gjestelugar akter.

-Båtene bygges i små serier der hver eneste detalj produseres av erfarne hender. Hver treinredning er fra samme nøye kontrollerte stokk, skriver verftet på sine hjemmesider.

Dette gjør at det ikke er forskjell i trefargen fra ett skap til ett annet, eller fra skap til skapdør. Slike forskjeller er ofte lett å se på rimeligere båter. Om du vil betale litt ekstra for slike detaljer, er en annen sak.


TREVERK: Det går med mye treverk i innredningen til Celeste thirtyseven. Opphøyd salong gjør at passasjerer kan se ut under fart, noe som definitivt er et pluss.

Se flere bilder på verftets hjemmesider

 

Fakta

Produksjonsland: 

Sverige

Lengde (meter): 

11.54

Bredde (meter): 

3.60

Dyptgående (meter): 

0.95

Lengde (fot): 

37.00

Vekt (kg): 

7 500

Drivstoff (liter): 

800

Motoreffekt fra (hk): 

300.00

Motoreffekt til (hk): 

600.00

Opplysninger: 

www.fribergsbatbyggeri.se

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.