Elbåt-motorer fra Florø

Karoline.jpg

I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.

Elbåt-motorer fra Florø

Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.

Hybridkonseptet ser foreløpig ut til å være mest i siget på fritidsbåtsiden, hvor ladeangst antagelig er mer fremtredende og allerede vel etablert blant båtbrukere,  - for hvem det ultimate marerittet, bortsett fra brann og havari, er flate batterier.

    Det er nettstedet «Syssla» som skriver om grunderbedriften, som ser for seg at oppdrettsnæringen er satsingsområdet i første omgang.

Fremdriftsplanene til Evoy AS
Fremdriftsplanene til Evoy AS

Også fritidsbåt.

Ved bedriften mener mann at markedsundersøkelser og den store båtlivsundersøkelsen viser at 60 prosent av alle båtturer er på under 25 nautiske mil og at man derfor ikke trenger større batterikapasitet enn til det. Med en pris på to til tre-gangern en vanlig dieselmotor inklusive batterikosten, vil vi tro at miljøbevisstheten må sementeres bedre hos båtfolket før eldrift i turbåter blir en markedsleder.

    På fremdriftsmodellen kan du se at den første prototypen på innenbordsmotoren skal være klar i år, men at både påhengere og opprettelse av ladenettverk, ligger i planverket.

    Det er tegnet en smarbeidsavtale med Eikefjord Elektro om bistand til utvikling av en prototype. Bedriften er et datterselskap av Brødrene Aa.

www.evoy.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.