Ekteparet Strømsnes dømt i Skorgenes-sak

skorgenesNR43_470300.jpg

ULOVLIG IMPORTERT: Kjøpte Skorgenes Nordic Rover som var ulovlig importert til Norge.
ULOVLIG IMPORTERT: Kjøpte Skorgenes Nordic Rover som var ulovlig importert til Norge.

Ekteparet Strømsnes dømt i Skorgenes-sak

Janne og Roar Strømsnes, som ledet Skorgenes Boats, senere Vestnes Båtsenter, er dømt i lagmannsretten til å betale en kunde 400.000 kroner pluss avgifter, tilsammen en halv million kroner, etter å ha solgt ham en ulovlig importert Skorgenes Nordic Rover til 3.8 millioner kroner.

Saken gjelder krav om erstatning for en båt, en Skorgenes Nordic Rover, som ble levert til kunde uten å være typegodkjent og CE-merket.
Det var i 2012 kunden undertegnet kontrakt med Skorgenes Boats AS ved Roar Strømsnes om en Skorgenes Nordic Rover 46 til 3,8 millioner kroner. Pengene ble betalt og båten ble overlevert kunden i april 2013. Etter kontraktinngåelse skiftet Skorgenes Boats AS navn til Vestnes Båtsenter AS. Båten ble bygget på Skorgenes sitt anlegg i Litauen.
Feil og mangler
Etter å ha tatt båten i bruk gjorde kunden gjeldende flere og omfattende kontraktsmessige mangler og gikk til Vestnes forliksråd med krav om prisavslag. Saken ble behandlet i mai 2015 som følge av at Vestnes Båtsenter ikke samtykket i at forliksrådet avsa dom i saken.
Samtidig som saken ble behandlet oppdaget eieren at båten heller ikke var CE-merket, noe som innebar at båten var ulovlig importert til Norge. Dette fremgår av en rapport fra det tekniske kontrollorganet IMICs representant i Norge, Olaf Hjelmeland. En ikke CE-merket båt kan heller ikke selges eller tas i bruk. Dermed krevde kunden kjøpet hevet. Og det var bare to dager før Vestnes Båtsenter AS ble tatt under tingrettens behandling som konkursbo. Hevingskravet ble rettet mot konkursboet, men konkursboet ville ikke tre inn i avtalen mellom kunden og Vestnes Båtsenter.
Ledelsen stilt til ansvar
Dermed stilte kunden ledelsen i selskapet til ansvar for et krav på 732.000 kroner for å dekke en nødvendig CE-merking av båten. Janne Strømsnes var styreleder i Skorgenes Boats AS/Vestnes Båtsenter AS, mens Roar Strømsnes var styremedlem og daglig leder i det samme selskap. Romsdal Tingrett sa seg enig kravet. Roar Strømsnes ble dømt til å betale kunden 512.500 kroner og hans kone Janne til å dekke motpartens saksomkostninger på 115.000 kroner, men de anket dommen inn for Frostating lagmannsrett.
Ulovlig å bruke
Kunden sto på sitt krav og påpekte at det er en alvorlig sak at båten har feil og mangler, og at den på grunn av manglende CE-merking var ulovlig å bruke. Da saken var oppe i lagmannsretten opprettholdt han sitt krav til de to ansvarlige i selskapets ledelse og styre.
-Om ikke Roar og Janne Strømsnes ilegges personlig ansvar, vil dette åpne for useriøsitet og utnytting av forbrukerens villfarelse, hevdet kunden. I likhet med tingretten påpekte lagmannsretten at Roar og Janne Strømsnes var – og er – sentrale aktører i så vel det norske som det litauiske selskapet. Retten la til grunn av båten ikke er CE-merket.
Lagmannsretten konkluderte med at Roar Strømsnes i egenskap av styremedlem og daglig leder i Vestnes Båtsenter AS, fortsettlig har handlet på en slik måte at kunden er påført skade i form av økonomisk tap. Retten var i tvil om Janne Strømsnes, som daglig leder, har handlet fortsettlig, men hun hadde under enhver omstendighet, i egenskap som styremedlem og daglig leder, handlet uaktsomt.

I en enstemmig dom ble derfor paret dømt til å erstatte kunden 400.000 kroner, pluss mva.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.