Ekteparet Strømsnes dømt i Skorgenes-sak

skorgenesNR43_470300.jpg

ULOVLIG IMPORTERT: Kjøpte Skorgenes Nordic Rover som var ulovlig importert til Norge.
ULOVLIG IMPORTERT: Kjøpte Skorgenes Nordic Rover som var ulovlig importert til Norge.

Ekteparet Strømsnes dømt i Skorgenes-sak

Janne og Roar Strømsnes, som ledet Skorgenes Boats, senere Vestnes Båtsenter, er dømt i lagmannsretten til å betale en kunde 400.000 kroner pluss avgifter, tilsammen en halv million kroner, etter å ha solgt ham en ulovlig importert Skorgenes Nordic Rover til 3.8 millioner kroner.

Saken gjelder krav om erstatning for en båt, en Skorgenes Nordic Rover, som ble levert til kunde uten å være typegodkjent og CE-merket.
Det var i 2012 kunden undertegnet kontrakt med Skorgenes Boats AS ved Roar Strømsnes om en Skorgenes Nordic Rover 46 til 3,8 millioner kroner. Pengene ble betalt og båten ble overlevert kunden i april 2013. Etter kontraktinngåelse skiftet Skorgenes Boats AS navn til Vestnes Båtsenter AS. Båten ble bygget på Skorgenes sitt anlegg i Litauen.
Feil og mangler
Etter å ha tatt båten i bruk gjorde kunden gjeldende flere og omfattende kontraktsmessige mangler og gikk til Vestnes forliksråd med krav om prisavslag. Saken ble behandlet i mai 2015 som følge av at Vestnes Båtsenter ikke samtykket i at forliksrådet avsa dom i saken.
Samtidig som saken ble behandlet oppdaget eieren at båten heller ikke var CE-merket, noe som innebar at båten var ulovlig importert til Norge. Dette fremgår av en rapport fra det tekniske kontrollorganet IMICs representant i Norge, Olaf Hjelmeland. En ikke CE-merket båt kan heller ikke selges eller tas i bruk. Dermed krevde kunden kjøpet hevet. Og det var bare to dager før Vestnes Båtsenter AS ble tatt under tingrettens behandling som konkursbo. Hevingskravet ble rettet mot konkursboet, men konkursboet ville ikke tre inn i avtalen mellom kunden og Vestnes Båtsenter.
Ledelsen stilt til ansvar
Dermed stilte kunden ledelsen i selskapet til ansvar for et krav på 732.000 kroner for å dekke en nødvendig CE-merking av båten. Janne Strømsnes var styreleder i Skorgenes Boats AS/Vestnes Båtsenter AS, mens Roar Strømsnes var styremedlem og daglig leder i det samme selskap. Romsdal Tingrett sa seg enig kravet. Roar Strømsnes ble dømt til å betale kunden 512.500 kroner og hans kone Janne til å dekke motpartens saksomkostninger på 115.000 kroner, men de anket dommen inn for Frostating lagmannsrett.
Ulovlig å bruke
Kunden sto på sitt krav og påpekte at det er en alvorlig sak at båten har feil og mangler, og at den på grunn av manglende CE-merking var ulovlig å bruke. Da saken var oppe i lagmannsretten opprettholdt han sitt krav til de to ansvarlige i selskapets ledelse og styre.
-Om ikke Roar og Janne Strømsnes ilegges personlig ansvar, vil dette åpne for useriøsitet og utnytting av forbrukerens villfarelse, hevdet kunden. I likhet med tingretten påpekte lagmannsretten at Roar og Janne Strømsnes var – og er – sentrale aktører i så vel det norske som det litauiske selskapet. Retten la til grunn av båten ikke er CE-merket.
Lagmannsretten konkluderte med at Roar Strømsnes i egenskap av styremedlem og daglig leder i Vestnes Båtsenter AS, fortsettlig har handlet på en slik måte at kunden er påført skade i form av økonomisk tap. Retten var i tvil om Janne Strømsnes, som daglig leder, har handlet fortsettlig, men hun hadde under enhver omstendighet, i egenskap som styremedlem og daglig leder, handlet uaktsomt.

I en enstemmig dom ble derfor paret dømt til å erstatte kunden 400.000 kroner, pluss mva.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen tar til orde for en nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker på den nasjonale fritidsbåtkonferansen i Haugesund i dag. Foto: Torbein Kvil Gamst/Sjøfartsdirektoratet
325 personer har mistet livet i forbindelse med bruk av fritidsfartøy de siste ti årene. Nå ønsker sjøfartsdirektøren politisk drahjelp for å få på plass en nasjonal handlingsplan etter modell av nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet.
Den nye undersøkelsen viser en gledelig utvikling av vestbruk.
I dag starter Fritidsbåtkonferansen i Haugesund. Der skal blant annet en helt ny båtlivsundersøkelse presenteres.
Mye søppel krever forenede krefter. Fjorden skjuler ikke bare søppel på mikronivå, men også mye i tungsvektsklassen. Da er det bra at frivillig innsats, kombinert med penger og innsats både fra det offentlige og det private gjøres om til praktisk miljøforbedring.
FIN MESSE: Nærmere 50 båter var utstilt på Stavanger Båtmesse sist helg.
Stavanger Båtmesse ble en happening i Stavanger sentrum og et utstillingsvindu for båtbransjen i Rogaland. Etter flere års fravær er messen tilbake. I helgen var nærmere 75 båter fra 35 utstillere på plass langs kaiene i Børevigå rett ved Oljemuseet.
Tapen er super til å bunte opplagsstativet.
Noen lure tips, blir man aldri lei av å skrive om, - selv om man står i fare for å gjenta seg selv. Tapen som ikke setter spor er super å ha ombord.
 ULOGISK: Det er helt ulogisk å betale avgift for slitasje på vei når man ikke bruker veien, sier finanspolitisk talsmann i Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad.
Fremskrittspartiets stortingsgruppe har sendt innspill til regjeringen om å fjerne veibruksavgiften på båtbensin. FrPs finansfraksjon på Stortinget mener veiavgiften på båtbensin er uten begrunnelse, og vi mener derfor at avgiften må fjernes.
ÅRETS GJESTEHAVN: Arendals nye gjestehavn gikk til topps i Båtmagasinets kåring.
Det var Arendal som stakk av med seieren i Båtmagasinets kåring av Årets gjestehavn 2017. Avstemmingen blant leserne ga Arendal en klar seier, med Rosendal som en god nummer to.
Garmin lanserer nå Ultra High-Definition scanning ekkolodd, med ny teknologi som ifølge dem, gir fantastiske bilder av bunnstruktur og fisk under og rundt båten ned til 60 meter.