Ekteparet Strømsnes dømt i Skorgenes-sak

skorgenesNR43_470300.jpg

ULOVLIG IMPORTERT: Kjøpte Skorgenes Nordic Rover som var ulovlig importert til Norge.
ULOVLIG IMPORTERT: Kjøpte Skorgenes Nordic Rover som var ulovlig importert til Norge.

Ekteparet Strømsnes dømt i Skorgenes-sak

Janne og Roar Strømsnes, som ledet Skorgenes Boats, senere Vestnes Båtsenter, er dømt i lagmannsretten til å betale en kunde 400.000 kroner pluss avgifter, tilsammen en halv million kroner, etter å ha solgt ham en ulovlig importert Skorgenes Nordic Rover til 3.8 millioner kroner.

Saken gjelder krav om erstatning for en båt, en Skorgenes Nordic Rover, som ble levert til kunde uten å være typegodkjent og CE-merket.
Det var i 2012 kunden undertegnet kontrakt med Skorgenes Boats AS ved Roar Strømsnes om en Skorgenes Nordic Rover 46 til 3,8 millioner kroner. Pengene ble betalt og båten ble overlevert kunden i april 2013. Etter kontraktinngåelse skiftet Skorgenes Boats AS navn til Vestnes Båtsenter AS. Båten ble bygget på Skorgenes sitt anlegg i Litauen.
Feil og mangler
Etter å ha tatt båten i bruk gjorde kunden gjeldende flere og omfattende kontraktsmessige mangler og gikk til Vestnes forliksråd med krav om prisavslag. Saken ble behandlet i mai 2015 som følge av at Vestnes Båtsenter ikke samtykket i at forliksrådet avsa dom i saken.
Samtidig som saken ble behandlet oppdaget eieren at båten heller ikke var CE-merket, noe som innebar at båten var ulovlig importert til Norge. Dette fremgår av en rapport fra det tekniske kontrollorganet IMICs representant i Norge, Olaf Hjelmeland. En ikke CE-merket båt kan heller ikke selges eller tas i bruk. Dermed krevde kunden kjøpet hevet. Og det var bare to dager før Vestnes Båtsenter AS ble tatt under tingrettens behandling som konkursbo. Hevingskravet ble rettet mot konkursboet, men konkursboet ville ikke tre inn i avtalen mellom kunden og Vestnes Båtsenter.
Ledelsen stilt til ansvar
Dermed stilte kunden ledelsen i selskapet til ansvar for et krav på 732.000 kroner for å dekke en nødvendig CE-merking av båten. Janne Strømsnes var styreleder i Skorgenes Boats AS/Vestnes Båtsenter AS, mens Roar Strømsnes var styremedlem og daglig leder i det samme selskap. Romsdal Tingrett sa seg enig kravet. Roar Strømsnes ble dømt til å betale kunden 512.500 kroner og hans kone Janne til å dekke motpartens saksomkostninger på 115.000 kroner, men de anket dommen inn for Frostating lagmannsrett.
Ulovlig å bruke
Kunden sto på sitt krav og påpekte at det er en alvorlig sak at båten har feil og mangler, og at den på grunn av manglende CE-merking var ulovlig å bruke. Da saken var oppe i lagmannsretten opprettholdt han sitt krav til de to ansvarlige i selskapets ledelse og styre.
-Om ikke Roar og Janne Strømsnes ilegges personlig ansvar, vil dette åpne for useriøsitet og utnytting av forbrukerens villfarelse, hevdet kunden. I likhet med tingretten påpekte lagmannsretten at Roar og Janne Strømsnes var – og er – sentrale aktører i så vel det norske som det litauiske selskapet. Retten la til grunn av båten ikke er CE-merket.
Lagmannsretten konkluderte med at Roar Strømsnes i egenskap av styremedlem og daglig leder i Vestnes Båtsenter AS, fortsettlig har handlet på en slik måte at kunden er påført skade i form av økonomisk tap. Retten var i tvil om Janne Strømsnes, som daglig leder, har handlet fortsettlig, men hun hadde under enhver omstendighet, i egenskap som styremedlem og daglig leder, handlet uaktsomt.

I en enstemmig dom ble derfor paret dømt til å erstatte kunden 400.000 kroner, pluss mva.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.