Ekteparet Strømsnes dømt i Skorgenes-sak

skorgenesNR43_470300.jpg

ULOVLIG IMPORTERT: Kjøpte Skorgenes Nordic Rover som var ulovlig importert til Norge.
ULOVLIG IMPORTERT: Kjøpte Skorgenes Nordic Rover som var ulovlig importert til Norge.

Ekteparet Strømsnes dømt i Skorgenes-sak

Janne og Roar Strømsnes, som ledet Skorgenes Boats, senere Vestnes Båtsenter, er dømt i lagmannsretten til å betale en kunde 400.000 kroner pluss avgifter, tilsammen en halv million kroner, etter å ha solgt ham en ulovlig importert Skorgenes Nordic Rover til 3.8 millioner kroner.

Saken gjelder krav om erstatning for en båt, en Skorgenes Nordic Rover, som ble levert til kunde uten å være typegodkjent og CE-merket.
Det var i 2012 kunden undertegnet kontrakt med Skorgenes Boats AS ved Roar Strømsnes om en Skorgenes Nordic Rover 46 til 3,8 millioner kroner. Pengene ble betalt og båten ble overlevert kunden i april 2013. Etter kontraktinngåelse skiftet Skorgenes Boats AS navn til Vestnes Båtsenter AS. Båten ble bygget på Skorgenes sitt anlegg i Litauen.
Feil og mangler
Etter å ha tatt båten i bruk gjorde kunden gjeldende flere og omfattende kontraktsmessige mangler og gikk til Vestnes forliksråd med krav om prisavslag. Saken ble behandlet i mai 2015 som følge av at Vestnes Båtsenter ikke samtykket i at forliksrådet avsa dom i saken.
Samtidig som saken ble behandlet oppdaget eieren at båten heller ikke var CE-merket, noe som innebar at båten var ulovlig importert til Norge. Dette fremgår av en rapport fra det tekniske kontrollorganet IMICs representant i Norge, Olaf Hjelmeland. En ikke CE-merket båt kan heller ikke selges eller tas i bruk. Dermed krevde kunden kjøpet hevet. Og det var bare to dager før Vestnes Båtsenter AS ble tatt under tingrettens behandling som konkursbo. Hevingskravet ble rettet mot konkursboet, men konkursboet ville ikke tre inn i avtalen mellom kunden og Vestnes Båtsenter.
Ledelsen stilt til ansvar
Dermed stilte kunden ledelsen i selskapet til ansvar for et krav på 732.000 kroner for å dekke en nødvendig CE-merking av båten. Janne Strømsnes var styreleder i Skorgenes Boats AS/Vestnes Båtsenter AS, mens Roar Strømsnes var styremedlem og daglig leder i det samme selskap. Romsdal Tingrett sa seg enig kravet. Roar Strømsnes ble dømt til å betale kunden 512.500 kroner og hans kone Janne til å dekke motpartens saksomkostninger på 115.000 kroner, men de anket dommen inn for Frostating lagmannsrett.
Ulovlig å bruke
Kunden sto på sitt krav og påpekte at det er en alvorlig sak at båten har feil og mangler, og at den på grunn av manglende CE-merking var ulovlig å bruke. Da saken var oppe i lagmannsretten opprettholdt han sitt krav til de to ansvarlige i selskapets ledelse og styre.
-Om ikke Roar og Janne Strømsnes ilegges personlig ansvar, vil dette åpne for useriøsitet og utnytting av forbrukerens villfarelse, hevdet kunden. I likhet med tingretten påpekte lagmannsretten at Roar og Janne Strømsnes var – og er – sentrale aktører i så vel det norske som det litauiske selskapet. Retten la til grunn av båten ikke er CE-merket.
Lagmannsretten konkluderte med at Roar Strømsnes i egenskap av styremedlem og daglig leder i Vestnes Båtsenter AS, fortsettlig har handlet på en slik måte at kunden er påført skade i form av økonomisk tap. Retten var i tvil om Janne Strømsnes, som daglig leder, har handlet fortsettlig, men hun hadde under enhver omstendighet, i egenskap som styremedlem og daglig leder, handlet uaktsomt.

I en enstemmig dom ble derfor paret dømt til å erstatte kunden 400.000 kroner, pluss mva.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.