Eksosbend må byttes på Volvo Penta D4 og D6

D6 bend.jpg

TRANGT: Eksosbendet sitter trangt til i akterkant av motoren mot drevksjoldet. Derfor må motoren trekkes frem før bendet kan skiftes.
TRANGT: Eksosbendet sitter trangt til i akterkant av motoren mot drevksjoldet. Derfor må motoren trekkes frem før bendet kan skiftes.

Eksosbend må byttes på Volvo Penta D4 og D6

Volvo Penta har oppdaget feil ved en serie eksosbend til D4 og D6-motorene. Eiere av de aktuelle motorene blir informert og bendene skiftes.

Volvo Penta har avdekket at eksosbendet på en del Volvo Penta D4 og D6-motorer med drev er utsatt for unormalt rask korrosjon. Båter med akselinstallasjoner eller IPS er ikke utsatt for problemet, i følge Volvo Penta. Dersom du ikke har mottatt brev fra Volvo Penta med informasjon, kan du gå inn på www.volvopenta.no og klikke deg inn på linken ”Motorer for fritidsbåter og deretter ”Motordatabase”. Her legger du inn motorens serienummer og får opp all informasjon om kampanjer som er aktuelle for din motor.

Må byttes

En lekkasje i eksosbendet (på høyre side av motoren, mellom drevskjoldet og motor) vil kunne føre til alvorlige lekkasjer. Ifølge Volvo Pentas brukerhåndbok skal bendet kontrolleres for hver 200 driftstime eller hvert år/12. måned. Eksosbendet må kontrolleres innvendig og kun når båten står på land.

I følge Volvo Penta er det satt i gang en kampanje på de motorseriene som er omfattet av problemet.

Kostnadsfritt

Dersom du har et eksosbend fra den aktuelle serien, hvor legeringen ifølge Volvo Penta ikke er god nok, byttes bendet kostnadsfritt. Det nye eksosbendet har en ny legering, og har dessuten en anode montert i bendet. Ta kontakt med ditt verksted for inspeksjon og eventuell ubedring av problemet.

Motoren må løsnes og trekkes frem for at bendet kan skiftes.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.