Eksosbend må byttes på Volvo Penta D4 og D6

D6 bend.jpg

TRANGT: Eksosbendet sitter trangt til i akterkant av motoren mot drevksjoldet. Derfor må motoren trekkes frem før bendet kan skiftes.
TRANGT: Eksosbendet sitter trangt til i akterkant av motoren mot drevksjoldet. Derfor må motoren trekkes frem før bendet kan skiftes.

Eksosbend må byttes på Volvo Penta D4 og D6

Volvo Penta har oppdaget feil ved en serie eksosbend til D4 og D6-motorene. Eiere av de aktuelle motorene blir informert og bendene skiftes.

Volvo Penta har avdekket at eksosbendet på en del Volvo Penta D4 og D6-motorer med drev er utsatt for unormalt rask korrosjon. Båter med akselinstallasjoner eller IPS er ikke utsatt for problemet, i følge Volvo Penta. Dersom du ikke har mottatt brev fra Volvo Penta med informasjon, kan du gå inn på www.volvopenta.no og klikke deg inn på linken ”Motorer for fritidsbåter og deretter ”Motordatabase”. Her legger du inn motorens serienummer og får opp all informasjon om kampanjer som er aktuelle for din motor.

Må byttes

En lekkasje i eksosbendet (på høyre side av motoren, mellom drevskjoldet og motor) vil kunne føre til alvorlige lekkasjer. Ifølge Volvo Pentas brukerhåndbok skal bendet kontrolleres for hver 200 driftstime eller hvert år/12. måned. Eksosbendet må kontrolleres innvendig og kun når båten står på land.

I følge Volvo Penta er det satt i gang en kampanje på de motorseriene som er omfattet av problemet.

Kostnadsfritt

Dersom du har et eksosbend fra den aktuelle serien, hvor legeringen ifølge Volvo Penta ikke er god nok, byttes bendet kostnadsfritt. Det nye eksosbendet har en ny legering, og har dessuten en anode montert i bendet. Ta kontakt med ditt verksted for inspeksjon og eventuell ubedring av problemet.

Motoren må løsnes og trekkes frem for at bendet kan skiftes.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Beslutningen om å beholde den nåværende grensen er i tråd med transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling, og kom fram i Stortingsmøtet tirsdag, melder NTB.
Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.