Eksosbend må byttes på Volvo Penta D4 og D6

D6 bend.jpg

TRANGT: Eksosbendet sitter trangt til i akterkant av motoren mot drevksjoldet. Derfor må motoren trekkes frem før bendet kan skiftes.
TRANGT: Eksosbendet sitter trangt til i akterkant av motoren mot drevksjoldet. Derfor må motoren trekkes frem før bendet kan skiftes.

Eksosbend må byttes på Volvo Penta D4 og D6

Volvo Penta har oppdaget feil ved en serie eksosbend til D4 og D6-motorene. Eiere av de aktuelle motorene blir informert og bendene skiftes.

Volvo Penta har avdekket at eksosbendet på en del Volvo Penta D4 og D6-motorer med drev er utsatt for unormalt rask korrosjon. Båter med akselinstallasjoner eller IPS er ikke utsatt for problemet, i følge Volvo Penta. Dersom du ikke har mottatt brev fra Volvo Penta med informasjon, kan du gå inn på www.volvopenta.no og klikke deg inn på linken ”Motorer for fritidsbåter og deretter ”Motordatabase”. Her legger du inn motorens serienummer og får opp all informasjon om kampanjer som er aktuelle for din motor.

Må byttes

En lekkasje i eksosbendet (på høyre side av motoren, mellom drevskjoldet og motor) vil kunne føre til alvorlige lekkasjer. Ifølge Volvo Pentas brukerhåndbok skal bendet kontrolleres for hver 200 driftstime eller hvert år/12. måned. Eksosbendet må kontrolleres innvendig og kun når båten står på land.

I følge Volvo Penta er det satt i gang en kampanje på de motorseriene som er omfattet av problemet.

Kostnadsfritt

Dersom du har et eksosbend fra den aktuelle serien, hvor legeringen ifølge Volvo Penta ikke er god nok, byttes bendet kostnadsfritt. Det nye eksosbendet har en ny legering, og har dessuten en anode montert i bendet. Ta kontakt med ditt verksted for inspeksjon og eventuell ubedring av problemet.

Motoren må løsnes og trekkes frem for at bendet kan skiftes.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.