Eksosbend må byttes på Volvo Penta D4 og D6

D6 bend.jpg

TRANGT: Eksosbendet sitter trangt til i akterkant av motoren mot drevksjoldet. Derfor må motoren trekkes frem før bendet kan skiftes.
TRANGT: Eksosbendet sitter trangt til i akterkant av motoren mot drevksjoldet. Derfor må motoren trekkes frem før bendet kan skiftes.

Eksosbend må byttes på Volvo Penta D4 og D6

Volvo Penta har oppdaget feil ved en serie eksosbend til D4 og D6-motorene. Eiere av de aktuelle motorene blir informert og bendene skiftes.

Volvo Penta har avdekket at eksosbendet på en del Volvo Penta D4 og D6-motorer med drev er utsatt for unormalt rask korrosjon. Båter med akselinstallasjoner eller IPS er ikke utsatt for problemet, i følge Volvo Penta. Dersom du ikke har mottatt brev fra Volvo Penta med informasjon, kan du gå inn på www.volvopenta.no og klikke deg inn på linken ”Motorer for fritidsbåter og deretter ”Motordatabase”. Her legger du inn motorens serienummer og får opp all informasjon om kampanjer som er aktuelle for din motor.

Må byttes

En lekkasje i eksosbendet (på høyre side av motoren, mellom drevskjoldet og motor) vil kunne føre til alvorlige lekkasjer. Ifølge Volvo Pentas brukerhåndbok skal bendet kontrolleres for hver 200 driftstime eller hvert år/12. måned. Eksosbendet må kontrolleres innvendig og kun når båten står på land.

I følge Volvo Penta er det satt i gang en kampanje på de motorseriene som er omfattet av problemet.

Kostnadsfritt

Dersom du har et eksosbend fra den aktuelle serien, hvor legeringen ifølge Volvo Penta ikke er god nok, byttes bendet kostnadsfritt. Det nye eksosbendet har en ny legering, og har dessuten en anode montert i bendet. Ta kontakt med ditt verksted for inspeksjon og eventuell ubedring av problemet.

Motoren må løsnes og trekkes frem for at bendet kan skiftes.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.