Duoprop og strak aksel fra ZF?

Duoprop og strak aksel fra ZF?

Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.

Det som har lekket om prosjektet til nå, er at ZF kombinerer et konvensjonelt gear med en strak aksel til et gearhus som gjør om kraften fra den enkle akselen til kontraroterende propeller.    

    Det er ingen tvil om at på singelmontasjer, styrer båter med påhenger eller drev, mye bedre enn med det konvensjonelle roret. Likevel er det mange som sverger til den strake akselen, som er en enklere teknisk løsning enn når kreftene skal overføres 90 grader i gearhuset i et drev eller en pod.

Ingen nyhet, akkurat. Her ser du den kontraroterende propellen på en av torpedoene du kan se på Oscarsborg festning i Oslofjorden. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
Ingen nyhet, akkurat. Her ser du den kontraroterende propellen på en av torpedoene du kan se på Oscarsborg festning i Oslofjorden. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)

Kjent fra 2. verdenskrig.

Den store fordelen med den kontraroterende propellen har vært kjent siden 2. verdenskrig, da systemet ble brukt på torpedoer, - både for mer stabil kurs og bedret effekt. Større bladareale gir bedre effekt, noe som var en av hovedgrunnene til at Volvo Penta «gjenoppfant» den kontraroterende propellen i sin Duoprop. 

    Moderne båtkonstruksjoner gir ikke rom for store ppropelldiametere. Med to kontraroterende klarer man tett opp mot doble propellarealet med den samme diameteren som en singel propell, med både både bedre akselerasjon, effekt/forbruk og retningstabilitet. Man håper også på bedre manøvreringsegenskaper i sakte fart ut fra den bedrete propelleffekten. 

    Klarer man å ta med seg den tekniske stabiliteten til den strake akselen, kan dette bli en vinn-vinn konstruksjon.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.
Det nærmer seg opplagstid. Her er den beste metoden for å bevare «batteritanken», slik at de møter neste sesong i topp form. Og igjen: Det enkle er ofte det beste.
FORNØYD: Den norske Bavarioa-importøren Lars Erik Solvang er strålende fornøyd med at nye eiere er på plass i det tyske konsernet.
Dagen i dag er en gledens dag både i Giebelstadt i Tyskland og i Leangbukta i Asker. En ny solid investor er endelig på plass hos Bavaria Yachtbau. Den tyske båtprodusenten har levd i uvissthet helt siden selskapet ble satt under administrasjon i april i år.
18-foteren
Erling Sande AS har startet import de amerikanske Four Winns-båtene, og viste to av dem på «Båter i sjøen». De har tradisjonelt levert båter for hekkaggregater, men har nå satt full fart på påhengermodeller.
Da Toyota skulle lage sitt prestisje-merke, ble de beste folkene på «bruket» sendt i tenkeboksen. Det skal bli spennende å se om det gode navnet og ryktet som bilene har fått, forflytter seg til sjøen. Dessverre vil nok prisen ligge på et nivå utenfor rekkevidden til de fleste av oss.
Stødig, trygg og vedlikeholdsfri landstedsbåt i ordets beste forstand.
Roto i Slovenia er ledende på sandwich rotostøping og Helge Duus hos Ibiza så igjen muligheter. Nyskapningen, som har verdenspremiere på helgens «Båter i sjøen», er stiv, praktisk og antakelig best av alt: Stabil, vedlikeholdsfri og trygg.
300 BÅTER: I dag åpner den flytende båtutstillingen i Oslo med over 300 båter.
I dag åpner «Båter i sjøen» på Aker Brygge i Oslo. Båtmagasinet er selvfølgelig på plass og deler gjerne opplevelsen med våre lesere og følgere. Følg oss på Facebook og bli med i trekningen av billetter.
Marex nye 360 «Cabriolet cruiser» er en helplanende båt med en enorm, fleksibel uteplass, mye takket være at man rett og slett hopper over salongareale under dekk. En god tanke. Båten har planlagt premiere på Düsseldorfmessen i januar.
Yamarin 88 DC har verdenspremiere under Båter i sjøen, torsdag førstkommende, men Herholdt Andersen i Tønsberg annonserer allerede båten på Finn.no