Duoprop og strak aksel fra ZF?

Duoprop og strak aksel fra ZF?

Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.

Det som har lekket om prosjektet til nå, er at ZF kombinerer et konvensjonelt gear med en strak aksel til et gearhus som gjør om kraften fra den enkle akselen til kontraroterende propeller.    

    Det er ingen tvil om at på singelmontasjer, styrer båter med påhenger eller drev, mye bedre enn med det konvensjonelle roret. Likevel er det mange som sverger til den strake akselen, som er en enklere teknisk løsning enn når kreftene skal overføres 90 grader i gearhuset i et drev eller en pod.

Ingen nyhet, akkurat. Her ser du den kontraroterende propellen på en av torpedoene du kan se på Oscarsborg festning i Oslofjorden. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
Ingen nyhet, akkurat. Her ser du den kontraroterende propellen på en av torpedoene du kan se på Oscarsborg festning i Oslofjorden. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)

Kjent fra 2. verdenskrig.

Den store fordelen med den kontraroterende propellen har vært kjent siden 2. verdenskrig, da systemet ble brukt på torpedoer, - både for mer stabil kurs og bedret effekt. Større bladareale gir bedre effekt, noe som var en av hovedgrunnene til at Volvo Penta «gjenoppfant» den kontraroterende propellen i sin Duoprop. 

    Moderne båtkonstruksjoner gir ikke rom for store ppropelldiametere. Med to kontraroterende klarer man tett opp mot doble propellarealet med den samme diameteren som en singel propell, med både både bedre akselerasjon, effekt/forbruk og retningstabilitet. Man håper også på bedre manøvreringsegenskaper i sakte fart ut fra den bedrete propelleffekten. 

    Klarer man å ta med seg den tekniske stabiliteten til den strake akselen, kan dette bli en vinn-vinn konstruksjon.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Yachtgiganten Ferretti har allerede underlagt seg Pershing, Itama, Mochi Craft, Riva, CRN and Custom Line. Nå er designgiganten Wally innlemmet i familien.
Beslutningen om å beholde den nåværende grensen er i tråd med transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling, og kom fram i Stortingsmøtet tirsdag, melder NTB.
Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.