Duoprop og strak aksel fra ZF?

Duoprop og strak aksel fra ZF?

Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.

Det som har lekket om prosjektet til nå, er at ZF kombinerer et konvensjonelt gear med en strak aksel til et gearhus som gjør om kraften fra den enkle akselen til kontraroterende propeller.    

    Det er ingen tvil om at på singelmontasjer, styrer båter med påhenger eller drev, mye bedre enn med det konvensjonelle roret. Likevel er det mange som sverger til den strake akselen, som er en enklere teknisk løsning enn når kreftene skal overføres 90 grader i gearhuset i et drev eller en pod.

Ingen nyhet, akkurat. Her ser du den kontraroterende propellen på en av torpedoene du kan se på Oscarsborg festning i Oslofjorden. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
Ingen nyhet, akkurat. Her ser du den kontraroterende propellen på en av torpedoene du kan se på Oscarsborg festning i Oslofjorden. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)

Kjent fra 2. verdenskrig.

Den store fordelen med den kontraroterende propellen har vært kjent siden 2. verdenskrig, da systemet ble brukt på torpedoer, - både for mer stabil kurs og bedret effekt. Større bladareale gir bedre effekt, noe som var en av hovedgrunnene til at Volvo Penta «gjenoppfant» den kontraroterende propellen i sin Duoprop. 

    Moderne båtkonstruksjoner gir ikke rom for store ppropelldiametere. Med to kontraroterende klarer man tett opp mot doble propellarealet med den samme diameteren som en singel propell, med både både bedre akselerasjon, effekt/forbruk og retningstabilitet. Man håper også på bedre manøvreringsegenskaper i sakte fart ut fra den bedrete propelleffekten. 

    Klarer man å ta med seg den tekniske stabiliteten til den strake akselen, kan dette bli en vinn-vinn konstruksjon.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.