Duoprop og strak aksel fra ZF?

Duoprop og strak aksel fra ZF?

Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.

Det som har lekket om prosjektet til nå, er at ZF kombinerer et konvensjonelt gear med en strak aksel til et gearhus som gjør om kraften fra den enkle akselen til kontraroterende propeller.    

    Det er ingen tvil om at på singelmontasjer, styrer båter med påhenger eller drev, mye bedre enn med det konvensjonelle roret. Likevel er det mange som sverger til den strake akselen, som er en enklere teknisk løsning enn når kreftene skal overføres 90 grader i gearhuset i et drev eller en pod.

Ingen nyhet, akkurat. Her ser du den kontraroterende propellen på en av torpedoene du kan se på Oscarsborg festning i Oslofjorden. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
Ingen nyhet, akkurat. Her ser du den kontraroterende propellen på en av torpedoene du kan se på Oscarsborg festning i Oslofjorden. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)

Kjent fra 2. verdenskrig.

Den store fordelen med den kontraroterende propellen har vært kjent siden 2. verdenskrig, da systemet ble brukt på torpedoer, - både for mer stabil kurs og bedret effekt. Større bladareale gir bedre effekt, noe som var en av hovedgrunnene til at Volvo Penta «gjenoppfant» den kontraroterende propellen i sin Duoprop. 

    Moderne båtkonstruksjoner gir ikke rom for store ppropelldiametere. Med to kontraroterende klarer man tett opp mot doble propellarealet med den samme diameteren som en singel propell, med både både bedre akselerasjon, effekt/forbruk og retningstabilitet. Man håper også på bedre manøvreringsegenskaper i sakte fart ut fra den bedrete propelleffekten. 

    Klarer man å ta med seg den tekniske stabiliteten til den strake akselen, kan dette bli en vinn-vinn konstruksjon.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.