Dugnad som redder liv i Hordaland

cea68b84-13a7-409e-8a63-425a79039778.jpg

NY REDNINGSSKØYTE: Det meste er finansiert, men fortsatt mangler penger. Redningsselskapet inviterer til dugnad.
NY REDNINGSSKØYTE: Det meste er finansiert, men fortsatt mangler penger. Redningsselskapet inviterer til dugnad.

Dugnad som redder liv i Hordaland

Hordaland er det fylket hvor det har druknet flest de siste tjue årene. Nå har Redningsselskapet startet en dugnad for en ny og raskere redningsskøyte.

28. april får Hordaland en ny redningsskøyte, med en toppfart på 42 knop, 13 mer enn sin forgjenger, skreddersydd for et område med trange farvann og landets mørkeste drukningsstatistikk.
Mangler fortsatt millioner
Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen har bidratt med størstedelen av byggekostnadene til skøyta, men Redningsselskapet mangler fortsatt flere millioner. Derfor er det startet en dugnad til støtte for den nye skøyta.
– Den nye redningsskøyta kommer til å bety mye for tryggheten på sjøen i Hordaland. Vi vil komme raskere på plass når det står om sekunder og folk trenger hjelp. Den nye redningsskøyta kommer til å redde mange liv, så vi håper at befolkningen i Hordaland vil bidra i dugnaden, sier Torjus Sundsdal, som blir skipper på den skøyta.
Her drukner flest
Siden 1998 har 241 mennesker druknet i Hordaland. Det er det fylket hvor det har druknet flest i Norge de siste årene. De fleste drukner fra brygge og fra båt. Redningsskøytene i Hordaland har de siste ti årene hjulpet 11 687 mennesker, reddet 21 fra å drukne og berget 77 fartøy fra å synke.
– Dette er kanskje årets viktigste dugnad for folk i Hordaland. De fleste er på sjøen eller kjenner noen på sjøen. Det drukner altfor mange her, og den nye skøyta vil redde mange liv i årene som kommer, sier Endre Ytreland, regionleder i Redningsselskapet.
Toppfart på over 40knop
Skøyta, som er den syvende i Petter C. G. Sundt-klassen, blir stasjonert på Florvåg i Bergen og er operativ fra mai. Det er en topp moderne hurtiggående vannjetdrevet skøyte med en toppfart på 42 knop og vil dekke området fra Florø i nord til Haugesund i sør. Den er 17 meter lang, har 2000 hestekrefter og blir utrustet med det siste innen navigasjons- og kommunikasjonsutstyr.
Heldigvis oppdaget
En som virkelig vet viktigheten av rask hjelp på sjøen i Hordaland er 52 år gamle Arild Godø, som havnet i sjøen i liten kuling.
– Jeg er fremdeles ikke sikker på hva som faktisk skjedde. Jeg vet at jeg ikke skled. Jeg husker bare at rekkevaieren traff høyre overarm, at jeg havnet i fritt fall og at jeg så båten og himmelen over meg, forteller Arild Godø.
Der han lå i sjøen med oppblåst vest fomlet han etter fløyta, men til ingen nytte. Ingen hørte han. Han prøvde å svømme i land, men det var nytteløst. Så kjente han kulda. Heldigvis oppdaget noen båten uten skipper og ringte etter hjelp.
– Der jeg lå kald og alene, sikker på at jeg ikke kom til å klare meg, registrerte jeg noe nytt i høyre øyekrok. En båt i hvitt og rødt dukket plutselig opp. Et eneste ord ramlet ned i hodet på meg; Redningsselskapet.
Hordalands nye redningsskøyta døpes 28. April på Bryggen i Bergen og alle er velkommne til å få med seg selve dåpen.
Vil du støtte?

VIKTIG: Den nye redningsskøyta kommer til å bety mye for tryggheten på sjøen i Hordaland.
VIKTIG: Den nye redningsskøyta kommer til å bety mye for tryggheten på sjøen i Hordaland.

Send SMS med kodeordet HELT til 2366, da gir du 185 kroner. Du kan også overføre valgfritt beløp til kontonummer 5005 26 50000 - merk "Hordaland". 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.