Dugnad som redder liv i Hordaland

cea68b84-13a7-409e-8a63-425a79039778.jpg

NY REDNINGSSKØYTE: Det meste er finansiert, men fortsatt mangler penger. Redningsselskapet inviterer til dugnad.
NY REDNINGSSKØYTE: Det meste er finansiert, men fortsatt mangler penger. Redningsselskapet inviterer til dugnad.

Dugnad som redder liv i Hordaland

Hordaland er det fylket hvor det har druknet flest de siste tjue årene. Nå har Redningsselskapet startet en dugnad for en ny og raskere redningsskøyte.

28. april får Hordaland en ny redningsskøyte, med en toppfart på 42 knop, 13 mer enn sin forgjenger, skreddersydd for et område med trange farvann og landets mørkeste drukningsstatistikk.
Mangler fortsatt millioner
Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen har bidratt med størstedelen av byggekostnadene til skøyta, men Redningsselskapet mangler fortsatt flere millioner. Derfor er det startet en dugnad til støtte for den nye skøyta.
– Den nye redningsskøyta kommer til å bety mye for tryggheten på sjøen i Hordaland. Vi vil komme raskere på plass når det står om sekunder og folk trenger hjelp. Den nye redningsskøyta kommer til å redde mange liv, så vi håper at befolkningen i Hordaland vil bidra i dugnaden, sier Torjus Sundsdal, som blir skipper på den skøyta.
Her drukner flest
Siden 1998 har 241 mennesker druknet i Hordaland. Det er det fylket hvor det har druknet flest i Norge de siste årene. De fleste drukner fra brygge og fra båt. Redningsskøytene i Hordaland har de siste ti årene hjulpet 11 687 mennesker, reddet 21 fra å drukne og berget 77 fartøy fra å synke.
– Dette er kanskje årets viktigste dugnad for folk i Hordaland. De fleste er på sjøen eller kjenner noen på sjøen. Det drukner altfor mange her, og den nye skøyta vil redde mange liv i årene som kommer, sier Endre Ytreland, regionleder i Redningsselskapet.
Toppfart på over 40knop
Skøyta, som er den syvende i Petter C. G. Sundt-klassen, blir stasjonert på Florvåg i Bergen og er operativ fra mai. Det er en topp moderne hurtiggående vannjetdrevet skøyte med en toppfart på 42 knop og vil dekke området fra Florø i nord til Haugesund i sør. Den er 17 meter lang, har 2000 hestekrefter og blir utrustet med det siste innen navigasjons- og kommunikasjonsutstyr.
Heldigvis oppdaget
En som virkelig vet viktigheten av rask hjelp på sjøen i Hordaland er 52 år gamle Arild Godø, som havnet i sjøen i liten kuling.
– Jeg er fremdeles ikke sikker på hva som faktisk skjedde. Jeg vet at jeg ikke skled. Jeg husker bare at rekkevaieren traff høyre overarm, at jeg havnet i fritt fall og at jeg så båten og himmelen over meg, forteller Arild Godø.
Der han lå i sjøen med oppblåst vest fomlet han etter fløyta, men til ingen nytte. Ingen hørte han. Han prøvde å svømme i land, men det var nytteløst. Så kjente han kulda. Heldigvis oppdaget noen båten uten skipper og ringte etter hjelp.
– Der jeg lå kald og alene, sikker på at jeg ikke kom til å klare meg, registrerte jeg noe nytt i høyre øyekrok. En båt i hvitt og rødt dukket plutselig opp. Et eneste ord ramlet ned i hodet på meg; Redningsselskapet.
Hordalands nye redningsskøyta døpes 28. April på Bryggen i Bergen og alle er velkommne til å få med seg selve dåpen.
Vil du støtte?

VIKTIG: Den nye redningsskøyta kommer til å bety mye for tryggheten på sjøen i Hordaland.
VIKTIG: Den nye redningsskøyta kommer til å bety mye for tryggheten på sjøen i Hordaland.

Send SMS med kodeordet HELT til 2366, da gir du 185 kroner. Du kan også overføre valgfritt beløp til kontonummer 5005 26 50000 - merk "Hordaland". 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

1000 HK: Her er Volvo Pentas nye monster på 1000 hk.
Er det rå kraft som gjelder, kan du kjøpe Volvo Pentas nyhet D13 på 1000 hk. Dette er den hittil kraftigste dieselmotorene svenskene har laget.
SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.
Nærings- og fiskeridepartementet har omgjort deler av Sjøfartsdirektoratets vedtak, slik at Saga Oseberg igjen kan seile med passasjerer i Tønsberg havn.
VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.