Dugnad som redder liv i Hordaland

cea68b84-13a7-409e-8a63-425a79039778.jpg

NY REDNINGSSKØYTE: Det meste er finansiert, men fortsatt mangler penger. Redningsselskapet inviterer til dugnad.
NY REDNINGSSKØYTE: Det meste er finansiert, men fortsatt mangler penger. Redningsselskapet inviterer til dugnad.

Dugnad som redder liv i Hordaland

Hordaland er det fylket hvor det har druknet flest de siste tjue årene. Nå har Redningsselskapet startet en dugnad for en ny og raskere redningsskøyte.

28. april får Hordaland en ny redningsskøyte, med en toppfart på 42 knop, 13 mer enn sin forgjenger, skreddersydd for et område med trange farvann og landets mørkeste drukningsstatistikk.
Mangler fortsatt millioner
Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen har bidratt med størstedelen av byggekostnadene til skøyta, men Redningsselskapet mangler fortsatt flere millioner. Derfor er det startet en dugnad til støtte for den nye skøyta.
– Den nye redningsskøyta kommer til å bety mye for tryggheten på sjøen i Hordaland. Vi vil komme raskere på plass når det står om sekunder og folk trenger hjelp. Den nye redningsskøyta kommer til å redde mange liv, så vi håper at befolkningen i Hordaland vil bidra i dugnaden, sier Torjus Sundsdal, som blir skipper på den skøyta.
Her drukner flest
Siden 1998 har 241 mennesker druknet i Hordaland. Det er det fylket hvor det har druknet flest i Norge de siste årene. De fleste drukner fra brygge og fra båt. Redningsskøytene i Hordaland har de siste ti årene hjulpet 11 687 mennesker, reddet 21 fra å drukne og berget 77 fartøy fra å synke.
– Dette er kanskje årets viktigste dugnad for folk i Hordaland. De fleste er på sjøen eller kjenner noen på sjøen. Det drukner altfor mange her, og den nye skøyta vil redde mange liv i årene som kommer, sier Endre Ytreland, regionleder i Redningsselskapet.
Toppfart på over 40knop
Skøyta, som er den syvende i Petter C. G. Sundt-klassen, blir stasjonert på Florvåg i Bergen og er operativ fra mai. Det er en topp moderne hurtiggående vannjetdrevet skøyte med en toppfart på 42 knop og vil dekke området fra Florø i nord til Haugesund i sør. Den er 17 meter lang, har 2000 hestekrefter og blir utrustet med det siste innen navigasjons- og kommunikasjonsutstyr.
Heldigvis oppdaget
En som virkelig vet viktigheten av rask hjelp på sjøen i Hordaland er 52 år gamle Arild Godø, som havnet i sjøen i liten kuling.
– Jeg er fremdeles ikke sikker på hva som faktisk skjedde. Jeg vet at jeg ikke skled. Jeg husker bare at rekkevaieren traff høyre overarm, at jeg havnet i fritt fall og at jeg så båten og himmelen over meg, forteller Arild Godø.
Der han lå i sjøen med oppblåst vest fomlet han etter fløyta, men til ingen nytte. Ingen hørte han. Han prøvde å svømme i land, men det var nytteløst. Så kjente han kulda. Heldigvis oppdaget noen båten uten skipper og ringte etter hjelp.
– Der jeg lå kald og alene, sikker på at jeg ikke kom til å klare meg, registrerte jeg noe nytt i høyre øyekrok. En båt i hvitt og rødt dukket plutselig opp. Et eneste ord ramlet ned i hodet på meg; Redningsselskapet.
Hordalands nye redningsskøyta døpes 28. April på Bryggen i Bergen og alle er velkommne til å få med seg selve dåpen.
Vil du støtte?

VIKTIG: Den nye redningsskøyta kommer til å bety mye for tryggheten på sjøen i Hordaland.
VIKTIG: Den nye redningsskøyta kommer til å bety mye for tryggheten på sjøen i Hordaland.

Send SMS med kodeordet HELT til 2366, da gir du 185 kroner. Du kan også overføre valgfritt beløp til kontonummer 5005 26 50000 - merk "Hordaland". 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.