Dugnad som redder liv i Hordaland

cea68b84-13a7-409e-8a63-425a79039778.jpg

NY REDNINGSSKØYTE: Det meste er finansiert, men fortsatt mangler penger. Redningsselskapet inviterer til dugnad.
NY REDNINGSSKØYTE: Det meste er finansiert, men fortsatt mangler penger. Redningsselskapet inviterer til dugnad.

Dugnad som redder liv i Hordaland

Hordaland er det fylket hvor det har druknet flest de siste tjue årene. Nå har Redningsselskapet startet en dugnad for en ny og raskere redningsskøyte.

28. april får Hordaland en ny redningsskøyte, med en toppfart på 42 knop, 13 mer enn sin forgjenger, skreddersydd for et område med trange farvann og landets mørkeste drukningsstatistikk.
Mangler fortsatt millioner
Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen har bidratt med størstedelen av byggekostnadene til skøyta, men Redningsselskapet mangler fortsatt flere millioner. Derfor er det startet en dugnad til støtte for den nye skøyta.
– Den nye redningsskøyta kommer til å bety mye for tryggheten på sjøen i Hordaland. Vi vil komme raskere på plass når det står om sekunder og folk trenger hjelp. Den nye redningsskøyta kommer til å redde mange liv, så vi håper at befolkningen i Hordaland vil bidra i dugnaden, sier Torjus Sundsdal, som blir skipper på den skøyta.
Her drukner flest
Siden 1998 har 241 mennesker druknet i Hordaland. Det er det fylket hvor det har druknet flest i Norge de siste årene. De fleste drukner fra brygge og fra båt. Redningsskøytene i Hordaland har de siste ti årene hjulpet 11 687 mennesker, reddet 21 fra å drukne og berget 77 fartøy fra å synke.
– Dette er kanskje årets viktigste dugnad for folk i Hordaland. De fleste er på sjøen eller kjenner noen på sjøen. Det drukner altfor mange her, og den nye skøyta vil redde mange liv i årene som kommer, sier Endre Ytreland, regionleder i Redningsselskapet.
Toppfart på over 40knop
Skøyta, som er den syvende i Petter C. G. Sundt-klassen, blir stasjonert på Florvåg i Bergen og er operativ fra mai. Det er en topp moderne hurtiggående vannjetdrevet skøyte med en toppfart på 42 knop og vil dekke området fra Florø i nord til Haugesund i sør. Den er 17 meter lang, har 2000 hestekrefter og blir utrustet med det siste innen navigasjons- og kommunikasjonsutstyr.
Heldigvis oppdaget
En som virkelig vet viktigheten av rask hjelp på sjøen i Hordaland er 52 år gamle Arild Godø, som havnet i sjøen i liten kuling.
– Jeg er fremdeles ikke sikker på hva som faktisk skjedde. Jeg vet at jeg ikke skled. Jeg husker bare at rekkevaieren traff høyre overarm, at jeg havnet i fritt fall og at jeg så båten og himmelen over meg, forteller Arild Godø.
Der han lå i sjøen med oppblåst vest fomlet han etter fløyta, men til ingen nytte. Ingen hørte han. Han prøvde å svømme i land, men det var nytteløst. Så kjente han kulda. Heldigvis oppdaget noen båten uten skipper og ringte etter hjelp.
– Der jeg lå kald og alene, sikker på at jeg ikke kom til å klare meg, registrerte jeg noe nytt i høyre øyekrok. En båt i hvitt og rødt dukket plutselig opp. Et eneste ord ramlet ned i hodet på meg; Redningsselskapet.
Hordalands nye redningsskøyta døpes 28. April på Bryggen i Bergen og alle er velkommne til å få med seg selve dåpen.
Vil du støtte?

VIKTIG: Den nye redningsskøyta kommer til å bety mye for tryggheten på sjøen i Hordaland.
VIKTIG: Den nye redningsskøyta kommer til å bety mye for tryggheten på sjøen i Hordaland.

Send SMS med kodeordet HELT til 2366, da gir du 185 kroner. Du kan også overføre valgfritt beløp til kontonummer 5005 26 50000 - merk "Hordaland". 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.