Dugnad som redder liv i Hordaland

cea68b84-13a7-409e-8a63-425a79039778.jpg

NY REDNINGSSKØYTE: Det meste er finansiert, men fortsatt mangler penger. Redningsselskapet inviterer til dugnad.
NY REDNINGSSKØYTE: Det meste er finansiert, men fortsatt mangler penger. Redningsselskapet inviterer til dugnad.

Dugnad som redder liv i Hordaland

Hordaland er det fylket hvor det har druknet flest de siste tjue årene. Nå har Redningsselskapet startet en dugnad for en ny og raskere redningsskøyte.

28. april får Hordaland en ny redningsskøyte, med en toppfart på 42 knop, 13 mer enn sin forgjenger, skreddersydd for et område med trange farvann og landets mørkeste drukningsstatistikk.
Mangler fortsatt millioner
Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen har bidratt med størstedelen av byggekostnadene til skøyta, men Redningsselskapet mangler fortsatt flere millioner. Derfor er det startet en dugnad til støtte for den nye skøyta.
– Den nye redningsskøyta kommer til å bety mye for tryggheten på sjøen i Hordaland. Vi vil komme raskere på plass når det står om sekunder og folk trenger hjelp. Den nye redningsskøyta kommer til å redde mange liv, så vi håper at befolkningen i Hordaland vil bidra i dugnaden, sier Torjus Sundsdal, som blir skipper på den skøyta.
Her drukner flest
Siden 1998 har 241 mennesker druknet i Hordaland. Det er det fylket hvor det har druknet flest i Norge de siste årene. De fleste drukner fra brygge og fra båt. Redningsskøytene i Hordaland har de siste ti årene hjulpet 11 687 mennesker, reddet 21 fra å drukne og berget 77 fartøy fra å synke.
– Dette er kanskje årets viktigste dugnad for folk i Hordaland. De fleste er på sjøen eller kjenner noen på sjøen. Det drukner altfor mange her, og den nye skøyta vil redde mange liv i årene som kommer, sier Endre Ytreland, regionleder i Redningsselskapet.
Toppfart på over 40knop
Skøyta, som er den syvende i Petter C. G. Sundt-klassen, blir stasjonert på Florvåg i Bergen og er operativ fra mai. Det er en topp moderne hurtiggående vannjetdrevet skøyte med en toppfart på 42 knop og vil dekke området fra Florø i nord til Haugesund i sør. Den er 17 meter lang, har 2000 hestekrefter og blir utrustet med det siste innen navigasjons- og kommunikasjonsutstyr.
Heldigvis oppdaget
En som virkelig vet viktigheten av rask hjelp på sjøen i Hordaland er 52 år gamle Arild Godø, som havnet i sjøen i liten kuling.
– Jeg er fremdeles ikke sikker på hva som faktisk skjedde. Jeg vet at jeg ikke skled. Jeg husker bare at rekkevaieren traff høyre overarm, at jeg havnet i fritt fall og at jeg så båten og himmelen over meg, forteller Arild Godø.
Der han lå i sjøen med oppblåst vest fomlet han etter fløyta, men til ingen nytte. Ingen hørte han. Han prøvde å svømme i land, men det var nytteløst. Så kjente han kulda. Heldigvis oppdaget noen båten uten skipper og ringte etter hjelp.
– Der jeg lå kald og alene, sikker på at jeg ikke kom til å klare meg, registrerte jeg noe nytt i høyre øyekrok. En båt i hvitt og rødt dukket plutselig opp. Et eneste ord ramlet ned i hodet på meg; Redningsselskapet.
Hordalands nye redningsskøyta døpes 28. April på Bryggen i Bergen og alle er velkommne til å få med seg selve dåpen.
Vil du støtte?

VIKTIG: Den nye redningsskøyta kommer til å bety mye for tryggheten på sjøen i Hordaland.
VIKTIG: Den nye redningsskøyta kommer til å bety mye for tryggheten på sjøen i Hordaland.

Send SMS med kodeordet HELT til 2366, da gir du 185 kroner. Du kan også overføre valgfritt beløp til kontonummer 5005 26 50000 - merk "Hordaland". 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Skal du bytte motor på en eldre båt som er konstruert for en totakter, kan vekten på en ny firetakter være avgjørende. Ifølge produsenten er Suzukis nye 100-hester markedets letteste.
Produsenten kaller "Loxo32" en drivstofføkonomisk motorbåt. Etter vår mening blir dette igjen en bastard, selv om produsenten hevder at markedet for en slik båt er neglisjert.
Futuristisk blir bare fornavnet når Beneteau og Peugeot slår seg sammen om å se inn i framtiden. Om prosjektet blir en del av båtlivet i fremtiden, gjenstår å se.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.
A27 har ganske rå fartslinjer
Vi har tatt de første bildene av Anytecs to nye A23 og A27. Modellene ble presentert for forhandlerne forleden.
Et fint turkonsept, synes vi.
Crossover, salongbåt, eller kall den hva du vil. Turbåt med tak over blir flere og fleres førstevalg, - et fornuftig valg på våre breddegrader.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.
Eksteriørmessig følger den nye modellen dagens trender.
Jeanneau Merry Fisher 10,95 er det første seriøse europeiske forsøket på å lage turbåt med påhengere.