Dieselpåhengere på rekke og rad

Dieselpåhengere på rekke og rad

Svenske Oxe kommer med nye dieselpåhengere, fortsatt basert på mariniserte og modifiserte GM-diesler. De to nye motorene. Oxe 125 og Oxe 175 er også basert på Opels to liters diesler.

Cimco Marine AB har også nye motorer på over 200 hk på gang. Disse utvikles i takt med at BMWs treliters turbomotor skal lanseres. I Oxe-dieslene blir stammemotorene plassert horisontalt. Servicepunktene blir flyttet, slik at disse blir enklere og komme til akterut på en båt.

Som en innnenbordsmotor

Viktigst av alt er at mariniseringen følger mønsteret fra en ninnebordsmotor, med lukket ferskvannskjøling og varmeveksler, som igjen gir muligheter for sløyfe til varmemuligheter i styrhus, og ikke minst kraftigere og mer velegnede generatorer enn hva som er nødvendig i en bil. Kort sagt: En marinisert bilmotor plassert den «riktige veien» oppå en påhengerstamme med undervannshus.

Arbeidshester

125-hesteren er arbeidshesten, som egner seg for mindre fiskebåter og andre arbeidsbåter. 175-hesteren lanseres for de som ønsker mer fart og krefter enn 150-hesteren. 

    Produsenten hevder også at stammemotorenes komponenter både på den elektriske og mekaniske siden er modifisert for å tåle saltvannsmiljøet. De nye motorene skal lanseres på verdens største båtutstyrsmesse, Marine Equipment Trade Show (METS) i Amsterdam, den 13.november.

http://www.oxe-diesel.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.