Dieselpåhengere på rekke og rad

Dieselpåhengere på rekke og rad

Svenske Oxe kommer med nye dieselpåhengere, fortsatt basert på mariniserte og modifiserte GM-diesler. De to nye motorene. Oxe 125 og Oxe 175 er også basert på Opels to liters diesler.

Cimco Marine AB har også nye motorer på over 200 hk på gang. Disse utvikles i takt med at BMWs treliters turbomotor skal lanseres. I Oxe-dieslene blir stammemotorene plassert horisontalt. Servicepunktene blir flyttet, slik at disse blir enklere og komme til akterut på en båt.

Som en innnenbordsmotor

Viktigst av alt er at mariniseringen følger mønsteret fra en ninnebordsmotor, med lukket ferskvannskjøling og varmeveksler, som igjen gir muligheter for sløyfe til varmemuligheter i styrhus, og ikke minst kraftigere og mer velegnede generatorer enn hva som er nødvendig i en bil. Kort sagt: En marinisert bilmotor plassert den «riktige veien» oppå en påhengerstamme med undervannshus.

Arbeidshester

125-hesteren er arbeidshesten, som egner seg for mindre fiskebåter og andre arbeidsbåter. 175-hesteren lanseres for de som ønsker mer fart og krefter enn 150-hesteren. 

    Produsenten hevder også at stammemotorenes komponenter både på den elektriske og mekaniske siden er modifisert for å tåle saltvannsmiljøet. De nye motorene skal lanseres på verdens største båtutstyrsmesse, Marine Equipment Trade Show (METS) i Amsterdam, den 13.november.

http://www.oxe-diesel.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.