Dieselpåhengere på rekke og rad

Dieselpåhengere på rekke og rad

Svenske Oxe kommer med nye dieselpåhengere, fortsatt basert på mariniserte og modifiserte GM-diesler. De to nye motorene. Oxe 125 og Oxe 175 er også basert på Opels to liters diesler.

Cimco Marine AB har også nye motorer på over 200 hk på gang. Disse utvikles i takt med at BMWs treliters turbomotor skal lanseres. I Oxe-dieslene blir stammemotorene plassert horisontalt. Servicepunktene blir flyttet, slik at disse blir enklere og komme til akterut på en båt.

Som en innnenbordsmotor

Viktigst av alt er at mariniseringen følger mønsteret fra en ninnebordsmotor, med lukket ferskvannskjøling og varmeveksler, som igjen gir muligheter for sløyfe til varmemuligheter i styrhus, og ikke minst kraftigere og mer velegnede generatorer enn hva som er nødvendig i en bil. Kort sagt: En marinisert bilmotor plassert den «riktige veien» oppå en påhengerstamme med undervannshus.

Arbeidshester

125-hesteren er arbeidshesten, som egner seg for mindre fiskebåter og andre arbeidsbåter. 175-hesteren lanseres for de som ønsker mer fart og krefter enn 150-hesteren. 

    Produsenten hevder også at stammemotorenes komponenter både på den elektriske og mekaniske siden er modifisert for å tåle saltvannsmiljøet. De nye motorene skal lanseres på verdens største båtutstyrsmesse, Marine Equipment Trade Show (METS) i Amsterdam, den 13.november.

http://www.oxe-diesel.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Yachtgiganten Ferretti har allerede underlagt seg Pershing, Itama, Mochi Craft, Riva, CRN and Custom Line. Nå er designgiganten Wally innlemmet i familien.
Beslutningen om å beholde den nåværende grensen er i tråd med transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling, og kom fram i Stortingsmøtet tirsdag, melder NTB.
Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.