Dieselpåhengere på rekke og rad

Dieselpåhengere på rekke og rad

Svenske Oxe kommer med nye dieselpåhengere, fortsatt basert på mariniserte og modifiserte GM-diesler. De to nye motorene. Oxe 125 og Oxe 175 er også basert på Opels to liters diesler.

Cimco Marine AB har også nye motorer på over 200 hk på gang. Disse utvikles i takt med at BMWs treliters turbomotor skal lanseres. I Oxe-dieslene blir stammemotorene plassert horisontalt. Servicepunktene blir flyttet, slik at disse blir enklere og komme til akterut på en båt.

Som en innnenbordsmotor

Viktigst av alt er at mariniseringen følger mønsteret fra en ninnebordsmotor, med lukket ferskvannskjøling og varmeveksler, som igjen gir muligheter for sløyfe til varmemuligheter i styrhus, og ikke minst kraftigere og mer velegnede generatorer enn hva som er nødvendig i en bil. Kort sagt: En marinisert bilmotor plassert den «riktige veien» oppå en påhengerstamme med undervannshus.

Arbeidshester

125-hesteren er arbeidshesten, som egner seg for mindre fiskebåter og andre arbeidsbåter. 175-hesteren lanseres for de som ønsker mer fart og krefter enn 150-hesteren. 

    Produsenten hevder også at stammemotorenes komponenter både på den elektriske og mekaniske siden er modifisert for å tåle saltvannsmiljøet. De nye motorene skal lanseres på verdens største båtutstyrsmesse, Marine Equipment Trade Show (METS) i Amsterdam, den 13.november.

http://www.oxe-diesel.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.