Dieselpåhenger med doble veivaksler

Dieselpåhenger med doble veivaksler

Det mest spennende med den 50-hesters dieselpåhengeren, Neander Dtorque 111, er at hvert av de to stemplene har to råder hver, som går fra stemplene til hver sin kontraroterende veivaksel.

De doble kontrarroterende vei akslene skal ifølge produsenten innebære ubetydelige vibrasjoner, noe som ikke er hverdagskost for to-sylindrete diesler.
Motoren springer ut fra ønsket om å lage en dieseldrevet motorsykkel, men prototypen på en påhenger ble vist på messer for noen år siden. Allerede fra første gang vi så den, luktet det kvalitet av prosjektet, noe som understrekes at det er tegnet salgs-, og distribusjonsavtale med Yanmar. Det betyr igjen at dieselmotorprodusenten har mye til overs for teknologien og ikke minst, stoler på kvaliteten på den tyske motoren.

DIESELDREVET MOTORSYKKEL: Motoren springer ut fra ønsket om å lage en dieseldrevet motorsykkel, men prototypen på en påhenger ble vist på messer for noen år siden.
DIESELDREVET MOTORSYKKEL: Motoren springer ut fra ønsket om å lage en dieseldrevet motorsykkel, men prototypen på en påhenger ble vist på messer for noen år siden

Vi vil tro at den turboladete motoren sikter seg inn på tyngre bruk og yrkesbruk. Den veier nemlig 60-70 kg mer enn tilsvarende bensinmotorer. Serieproduksjon skal starte i år.
Se video av motorteknikken her: https://www.youtube.com/watch?v=zDANivoB4KE (Foto: Produsenten)
Data:
Vekt:175 kg. (tørr)
Sylindervolum: 804 ccm
Effekt:36,8 kW/50 hk ved 3.500 - 4.000 min
Dreiemoment:111 Nm at 2000 - 3000 min
Hjemmeside: http://www.neander-shark.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

3D-briller: Hydrolifts Anders Vongraven Krogh går ombord i nye P42.
Den er ennå ikke lansert som «sivil» båt, Hydrolifts P42, som bygger på samme konsept som Redningsselskapets hurtiggående skute i Einar Staff-klassen. Men neste år kommer det både yrkes- og fritidsbåter av P42.
Mercury - nå også med vannjet.
Brunswick kan skilte med såvel utenbordsmotorer på 400 hk og en dieseldrevet påhenger under Sjøen for alle. Men den mest kuriøse er likevel en 40-hester Mercury med vannjet!
GOD FART: Cipax har god fart i eksportmarkedet med sine Pionerbåter. Foto: Amund Rich.Løken.
Cipax på Bjørkelangen i Akershus er Norges største eksportør av fritidsbåter målt i antall. Det er populære Pioner som er deres salgssuksess. Av en årlig produksjon på 2500 utgjør Pioner 2200 og av disse eksporteres 600.
KICKSTART: Godt båtsalg, selv før vinteren har sluppet taket, sier daglig leder Leif Bergaas i Norboat. Onsdag åpner "Sjøen for alle".
Båtforhandlere melder allerede om godt salg før vinteren har sluppet taket. Onsdag åpner dørene på Norges største båtmesse Sjøen for alle, med 300 små og store båter og et hav av utstyr.
NORD WEST: Ekteparet Martinsson er tilbake i det gamle anlegget etter storkonkursen i 2013. Foto: Lars-Åke Redéen i svenske Båtliv.
-Nå hender det saker i Nord Wests gamle fabrikk på Vindöen på Orust, skriver lokalavisen Bohusläningen. Det er Benny og Jessica Martinsson som vender tilbake til gamle tomter etter den durabelige konkursen i 2013.
BÅTFOLKET MÅ BIDRA: Alle med båt oppfordres til å ta med plastavfallet hjem. Illustrasjonsfoto: NTB/Scanpix.
Båtbransjeforbundet i Norge inviterer hele båtbransjen og båtfolket til en nasjonal kampanje for å hindre at plast havner på sjøen. - Det handler ikke om å rydde, det viktige er at vi slutter å kaste, sier Leif Bergaas i Norboat.
I RISØR: Kongeskipet skapte begeistring i Risør mandag kveld.
Mandag ettermiddag ankom Kongeskipet for å møte festivalsjef Kari-Anne Røisland i Risør Trebåtfestival. Nå håper hun Kongeskipet er tilbake i begynnelsen av august.
UNDSERVANNSDRONE: Med fire thrustere kan du styre denne undervannsdroen fra båten.
Under båtmessen «Sjøen for Alle» lanserer det norske teknologiselskapet Blueye Robotics en undervannsdrone som er spesialdesignet for båtfolk og andre som ferierer ved sjøen.