Dieselpåhenger med doble veivaksler

Dieselpåhenger med doble veivaksler

Det mest spennende med den 50-hesters dieselpåhengeren, Neander Dtorque 111, er at hvert av de to stemplene har to råder hver, som går fra stemplene til hver sin kontraroterende veivaksel.

De doble kontrarroterende vei akslene skal ifølge produsenten innebære ubetydelige vibrasjoner, noe som ikke er hverdagskost for to-sylindrete diesler.
Motoren springer ut fra ønsket om å lage en dieseldrevet motorsykkel, men prototypen på en påhenger ble vist på messer for noen år siden. Allerede fra første gang vi så den, luktet det kvalitet av prosjektet, noe som understrekes at det er tegnet salgs-, og distribusjonsavtale med Yanmar. Det betyr igjen at dieselmotorprodusenten har mye til overs for teknologien og ikke minst, stoler på kvaliteten på den tyske motoren.

DIESELDREVET MOTORSYKKEL: Motoren springer ut fra ønsket om å lage en dieseldrevet motorsykkel, men prototypen på en påhenger ble vist på messer for noen år siden.
DIESELDREVET MOTORSYKKEL: Motoren springer ut fra ønsket om å lage en dieseldrevet motorsykkel, men prototypen på en påhenger ble vist på messer for noen år siden

Vi vil tro at den turboladete motoren sikter seg inn på tyngre bruk og yrkesbruk. Den veier nemlig 60-70 kg mer enn tilsvarende bensinmotorer. Serieproduksjon skal starte i år.
Se video av motorteknikken her: https://www.youtube.com/watch?v=zDANivoB4KE (Foto: Produsenten)
Data:
Vekt:175 kg. (tørr)
Sylindervolum: 804 ccm
Effekt:36,8 kW/50 hk ved 3.500 - 4.000 min
Dreiemoment:111 Nm at 2000 - 3000 min
Hjemmeside: http://www.neander-shark.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.