Dieselpåhenger med doble veivaksler

Dieselpåhenger med doble veivaksler

Det mest spennende med den 50-hesters dieselpåhengeren, Neander Dtorque 111, er at hvert av de to stemplene har to råder hver, som går fra stemplene til hver sin kontraroterende veivaksel.

De doble kontrarroterende vei akslene skal ifølge produsenten innebære ubetydelige vibrasjoner, noe som ikke er hverdagskost for to-sylindrete diesler.
Motoren springer ut fra ønsket om å lage en dieseldrevet motorsykkel, men prototypen på en påhenger ble vist på messer for noen år siden. Allerede fra første gang vi så den, luktet det kvalitet av prosjektet, noe som understrekes at det er tegnet salgs-, og distribusjonsavtale med Yanmar. Det betyr igjen at dieselmotorprodusenten har mye til overs for teknologien og ikke minst, stoler på kvaliteten på den tyske motoren.

DIESELDREVET MOTORSYKKEL: Motoren springer ut fra ønsket om å lage en dieseldrevet motorsykkel, men prototypen på en påhenger ble vist på messer for noen år siden.
DIESELDREVET MOTORSYKKEL: Motoren springer ut fra ønsket om å lage en dieseldrevet motorsykkel, men prototypen på en påhenger ble vist på messer for noen år siden

Vi vil tro at den turboladete motoren sikter seg inn på tyngre bruk og yrkesbruk. Den veier nemlig 60-70 kg mer enn tilsvarende bensinmotorer. Serieproduksjon skal starte i år.
Se video av motorteknikken her: https://www.youtube.com/watch?v=zDANivoB4KE (Foto: Produsenten)
Data:
Vekt:175 kg. (tørr)
Sylindervolum: 804 ccm
Effekt:36,8 kW/50 hk ved 3.500 - 4.000 min
Dreiemoment:111 Nm at 2000 - 3000 min
Hjemmeside: http://www.neander-shark.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Sea Ray 320 outboard
På Fort Lauderdal-messen i Florida 1.-, 5. november, viser Sea Ray to nye turbåtmodeller basert på påhengsmotorer. Foreløpig er Europa avventende
Simrad GO12 XSE
Simrads nye multitouch-kartplotterne GO12 XSE og GO7 XSR skal ifølge produsenten være skreddersydd for båteiere som ønsker alt-i-ett-navigeringsprodukter og skal ifølge produsenten være enkle å bruke.
Som vanlig fra Yanmar: Velbygd og kompakt.
Den nye serien firesylindrete motorene med 2,8 liters sylindervolum består av fem motorer fra150 - , til 250 hk, som glir rett inn i markedet både på lystbåt og arbeidsbåtsiden både i singel og dobbeltmontasjer.
Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.
Aluminium er et utmerket båtbyggermateriale, - ikke minst på våre breddegrader. Finnene har ledet utviklingen i mange år. Nå er også finske Bella på banen med aluminiumsmodeller under navnet «Falcon».
En fillete presenning kan være årsaken til stygge vinterskader.
Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.
Når du som privatperson skal importere ein fritidsbåt til Noreg, må du betale 25 prosent meirverdiavgift (mva) av totalverdien. Du skal ikkje betale toll for import av fritidsbåt.
Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.