Dieselpåhenger med doble veivaksler

Dieselpåhenger med doble veivaksler

Det mest spennende med den 50-hesters dieselpåhengeren, Neander Dtorque 111, er at hvert av de to stemplene har to råder hver, som går fra stemplene til hver sin kontraroterende veivaksel.

De doble kontrarroterende vei akslene skal ifølge produsenten innebære ubetydelige vibrasjoner, noe som ikke er hverdagskost for to-sylindrete diesler.
Motoren springer ut fra ønsket om å lage en dieseldrevet motorsykkel, men prototypen på en påhenger ble vist på messer for noen år siden. Allerede fra første gang vi så den, luktet det kvalitet av prosjektet, noe som understrekes at det er tegnet salgs-, og distribusjonsavtale med Yanmar. Det betyr igjen at dieselmotorprodusenten har mye til overs for teknologien og ikke minst, stoler på kvaliteten på den tyske motoren.

DIESELDREVET MOTORSYKKEL: Motoren springer ut fra ønsket om å lage en dieseldrevet motorsykkel, men prototypen på en påhenger ble vist på messer for noen år siden.
DIESELDREVET MOTORSYKKEL: Motoren springer ut fra ønsket om å lage en dieseldrevet motorsykkel, men prototypen på en påhenger ble vist på messer for noen år siden

Vi vil tro at den turboladete motoren sikter seg inn på tyngre bruk og yrkesbruk. Den veier nemlig 60-70 kg mer enn tilsvarende bensinmotorer. Serieproduksjon skal starte i år.
Se video av motorteknikken her: https://www.youtube.com/watch?v=zDANivoB4KE (Foto: Produsenten)
Data:
Vekt:175 kg. (tørr)
Sylindervolum: 804 ccm
Effekt:36,8 kW/50 hk ved 3.500 - 4.000 min
Dreiemoment:111 Nm at 2000 - 3000 min
Hjemmeside: http://www.neander-shark.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

PIONERER: Pioner Norge ved Lars Haugli og Carl Fredrik Kleppe på fabrikken i Bjørkelangen foran en ny Pioner 10 Classic.
Den norske båtprodusenten Pioner på Bjørkelangen var først ute i Norge med å få sine modeller 3. parts godkjent etter ny forskrift.
STOLT: Det er en stolt daglig leder Per Ivar Aas som nå har åpnet et gigantisk båt- og vannscootersenter på Vear.(Foto: Amund Rich. Løken).
Med klokketro på markedet og god medvind satser Vestfold Maritime i nytt gigantisk båtsenter på Vear. Butikkarealet er mer enn 10-doblet og flere ansatte er på vei inn.
Zodiac Open 7.
Franske Zodiac fornyer seg kraftig. Her er nyheten Open 7.
DRUKNET: Antall dødsulykker med fritidsbåt viser en tydelig nedgang.Illustrasjonsfoto: Vegard M. Aas, NTB/Scanpix.
Sjøfartsdirektoratet har registrert at 27 personer omkom i fritidsbåtulykker i 2016. Sammenlignet med 2015 er dette en nedgang på 10 dødsfall. En må tilbake til 2007 før en finner et nivå som er lavere. Samtidig med at færre omkom fra fritidsbåt, reddet Redningsselskapet 45 menneskeliv i 2016. 15 flere enn i 2015.
Store innkjøp, nye norgespakker og fordelaktig kursutvikling gjør at Bavaria Båt Norge AS velger ny prisstrategi i 2917. Prisene går ned 3-5 prosent.
GRATIS: Det kan bli gratis å levere utrangerte båter under 5,5 meter til kommunenes avfallsstasjoner.
Miljødirektoratet anbefaler at båter under 5,5 meter og uten innenbords motor skal inngå i kommunenes lovpålagte renovasjon.
UTFORDRER: Slik blir Sting 630 Fast Track.
Sting kaster seg inn i kampen om helårsbrukere og hobbyfiskere med sin nyhet 630 Fast Track. Båten skal utfordre europeiske volumprodusenter som for lengst har sett et voksende marked for små og mellomstore hyttebåter.
TIL TOPPS: Sting 610 ble prisvinner i Düsseldorf.
Jubelen sto i taket i messehallene i Düsseldorf lørdag kveld da juryen for «European Powerboat of the year» kåret den norske designer Espen Thorups Sting 610 BR og Espen Aalruds Marex 310 Sun Cruiser til vinnere i hver sine klasser.