Dette er sjøflausene nordmenn er reddest for

0018441.jpg

FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.

Dette er sjøflausene nordmenn er reddest for

Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.

Tenk deg en solfylt dag, der alt som kryper og går i havna har kommet seg ut i båt. Du er på vei tilbake fra langtur, og skal bare rolig gli inn mellom bøyene for å legge til. Og så bommer du på plassen. Ikke bare en men to ganger. Før du kaster tauet etter en medhjelper som står tre meter bort fra der tauet lander. Flaut? Alkovettorganisasjonen Av-og-til har gjennomført en morsom spørreundersøkelse på hva som vi båtfolk opplever som flauest.
- Vi har sjekket med det norske folk, og svaret er at det klart flaueste er å ikke klare å legge til brygga, sier Randi Hagen Eriksrud, generalsekretær i alkovettorganisasjonen Av-og-til.
Liberale alkoholdninger
Undersøkelsen viste samtidig at kun 57 prosent ville synes det hadde vært flaut å bli stoppet med promille over lovlig grense. Det overrasker alkovettlederen.
- Når man drikker påvirkes egenskaper som er helt sentrale for å føre båt. Risikovilligheten øker og man blir mer impulsiv, samtidig som reaksjonstiden forlenges. Det er en katastrofeoppskrift bak roret, sier Eriksrud.
Stolte folk
Av-og-til har i flere år laget filmer som bygger på både det stolte – og det litt flaue i båtfaget. I år er intet unntak.
- Båtfolk har mye stolthet for båtfaget. Da er det klart de kjenner det i magen når båtferdighetene ikke er på topp, sier Eriksrud.
I år skal kapteinen hylles
- Kapteinen er han eller hun som har respekt for det uforutsigbare havet, og tar følgene av det. De skjønner at man må være klar i hodet for å være klar for sjøen. Budskapet vårt er derfor at ekte kapteiner drikker kaffe, ikke cava, forklarer Eriksrud.
Undersøkelse:
Se for deg at du fører en båt. Hvilke av disse situasjonene ville du ha opplevd som flaut på sjøen?
Antall intervju   1151
-
Ikke klare å legge til brygga, båtplassen eller i uthavnen:              66 %
-
Kjøre på/dulte borti andre båter på vei inn eller ut av havner:    64 %
-
Å gå på grunn/grunnstøte med båten:  61 %
-
Bli stoppet i promillekontroll med for høy promille:        57 %
-
Kaste dreggen uten å feste tauet:            52 %
-
Kaste dreggen i en annen båt, eller i slepejolla:                 52 %
-
Kjøre over fiskesnøret til noen som dorger og få det i propellen:               48 %
-
Gjøre feil fordi man ikke har forstått merkingen:              47 %
-
Falle over bord:                42 %
-
Bli stoppet uten redningsvesten på (i båter hvor dette er påbudt):           42 %
-
Kløne det til når båten skal sjøsettes fra henger :39 %
-
Bli stoppet uten båtførerbevis: 33 %
-
Kjøre med fenderne ute:             24 %
-
Bli stoppet i promillekontroll med lav, men lovlig promill:e          19 %

*Undersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse på vegne av Av-og-til i mai 2019. 1151 respondenter mellom 16 og 88 år ble intervjuet.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.