Dette er sjøflausene nordmenn er reddest for

0018441.jpg

FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.

Dette er sjøflausene nordmenn er reddest for

Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.

Tenk deg en solfylt dag, der alt som kryper og går i havna har kommet seg ut i båt. Du er på vei tilbake fra langtur, og skal bare rolig gli inn mellom bøyene for å legge til. Og så bommer du på plassen. Ikke bare en men to ganger. Før du kaster tauet etter en medhjelper som står tre meter bort fra der tauet lander. Flaut? Alkovettorganisasjonen Av-og-til har gjennomført en morsom spørreundersøkelse på hva som vi båtfolk opplever som flauest.
- Vi har sjekket med det norske folk, og svaret er at det klart flaueste er å ikke klare å legge til brygga, sier Randi Hagen Eriksrud, generalsekretær i alkovettorganisasjonen Av-og-til.
Liberale alkoholdninger
Undersøkelsen viste samtidig at kun 57 prosent ville synes det hadde vært flaut å bli stoppet med promille over lovlig grense. Det overrasker alkovettlederen.
- Når man drikker påvirkes egenskaper som er helt sentrale for å føre båt. Risikovilligheten øker og man blir mer impulsiv, samtidig som reaksjonstiden forlenges. Det er en katastrofeoppskrift bak roret, sier Eriksrud.
Stolte folk
Av-og-til har i flere år laget filmer som bygger på både det stolte – og det litt flaue i båtfaget. I år er intet unntak.
- Båtfolk har mye stolthet for båtfaget. Da er det klart de kjenner det i magen når båtferdighetene ikke er på topp, sier Eriksrud.
I år skal kapteinen hylles
- Kapteinen er han eller hun som har respekt for det uforutsigbare havet, og tar følgene av det. De skjønner at man må være klar i hodet for å være klar for sjøen. Budskapet vårt er derfor at ekte kapteiner drikker kaffe, ikke cava, forklarer Eriksrud.
Undersøkelse:
Se for deg at du fører en båt. Hvilke av disse situasjonene ville du ha opplevd som flaut på sjøen?
Antall intervju   1151
-
Ikke klare å legge til brygga, båtplassen eller i uthavnen:              66 %
-
Kjøre på/dulte borti andre båter på vei inn eller ut av havner:    64 %
-
Å gå på grunn/grunnstøte med båten:  61 %
-
Bli stoppet i promillekontroll med for høy promille:        57 %
-
Kaste dreggen uten å feste tauet:            52 %
-
Kaste dreggen i en annen båt, eller i slepejolla:                 52 %
-
Kjøre over fiskesnøret til noen som dorger og få det i propellen:               48 %
-
Gjøre feil fordi man ikke har forstått merkingen:              47 %
-
Falle over bord:                42 %
-
Bli stoppet uten redningsvesten på (i båter hvor dette er påbudt):           42 %
-
Kløne det til når båten skal sjøsettes fra henger :39 %
-
Bli stoppet uten båtførerbevis: 33 %
-
Kjøre med fenderne ute:             24 %
-
Bli stoppet i promillekontroll med lav, men lovlig promill:e          19 %

*Undersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse på vegne av Av-og-til i mai 2019. 1151 respondenter mellom 16 og 88 år ble intervjuet.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.