Dette er en 20-foter

Dette er en 20-foter

Sjekk den plassen! Eget toalett og kraftig dobbeltkøye i en seks meter lang båt.

TEKST: AMUND RICH. LØKEN
FOTO: LARS KRISTIAN LARSEN

Omsider har den velkjente italienske båtbyggeren Salpa kommet seg til den norske skjærgården med båtene sine.Familiebedriften Nautica Salpa i Napoli har produsert robuste fritidsbåter med god finish siden 1985. Når Oslo båtimport nå drar i gang importen til det norske markedet, er det i første omgang kun snakk om de minste modellene, og da først og fremst 20-foteren og i neste steg 30-foteren.
Båtmagasinet har dannet seg et førsteinntrykk av den minste modellen, Salpa 20 GT, i en tåketung Indre Oslofjord. Tilsynelatende skiller den seg ikke vesentlig ut fra konkurrerende walkaround-båter, men vi tror ikke det er mange modeller som slår den på innhold.

Under dekk
Det hører ikke med til hverdagen at vi prøvekjører 20-fotere med full ståhøyde under dekk, med en lys og lekker salong som lett blir en dobbelt køye. I tillegg finner vi et adskilt toalettrom med vask og trykkvann her nede. På babord side er det plassert en praktisk omkledningssofa. Alt dette har fått plass uten at en eneste klaustrofobisk tanke streifer oss.
Men alle praktiske løsninger har sin pris, i dette tilfelle en båt som fra noen vinkler kan virke litt klumpete. Vi legger straks til at dette er en subjektiv betraktning. Uansett, plaster på såret er at konsoll og overbygg gir god beskyttelse for fører og passasjer.


UGJENNOMSIKTIG: Vi er ikke imponert over det sorte glasset. Men til produsentens forsvar er det mulig å se over glasset.

Førerplassen

Skipperen styrer båten fra en komfortabel, høy ståstol. Av og til er det imidlertid godt å kunne sette seg ned, da må en klyve opp på stolen. Akkurat det kan bli klønete for en kar som aldri fikk plass på basketballaget. Her må det lages en skikkelig fotstøtte. Vindskjermen er nokså lav og har liten effekt når føreren må se over. I sittende stilling gir den beskyttelse, men da er den til gjengjeld ubrukelig på grunn av sotet plexiglass. Den gir elendig sikt og er heller ikke forskriftsmessig. Her kan nok produsenten hevde at føreren skal se over og ikke gjennom. Rådet er enkelt og greit. Gi den klart glass. Båten har et fint instrumentpanel og en riktig plassert kontrollboks fra Mercruisers Smartcraft.

Uteplassen

Uteplassen er suveren. En gedigen solseng på fordekket og en fin sofa akter, med utgang i hekken til badeplattform med dusj. Kanskje burde åpningen hatt et stengsel for små barn.
Den ”lille” båten drar rundt på en kjempefin bysse med kjøleskap som standard. Seksjonen er en del av stolkonsollen og vender mot den åpne dekksplassen. Bordet, som brettes opp, er i største laget og begrenser gangplassen betraktelig. Egentlig er det god spiseplass for bare to personer.

Sjøegenskapene
Med sin 125 hester Mercury Optimax gjør Salpa 20 GT 34,4 knop. Med et relativt høyt tyngdepunkt er den ingen racer, men oppfører seg trygt i sjøen. Den har ingen planingsterskel. Med sin vekt og høye fribord skvises vannet unna og gir en komfortabel og tørr kjøreopplevelse uansett vær og vind. Den marsjer pent på 22 knop. Dette er absolutt en fin innstegsbåt for den lille familien på tur, og godt egnet til norske farvann. Det er utrolig hva man har fått plass til i en 20-foter.

FAKTA: Salpa 20 GT
CE-kategori: C
Produksjonsland: Italia
Lengde i meter: 5,99
Bredde i meter: 2,30
Dyptgående i meter: 0.4
V-bunn i grader: 24
Vekt tørr båt i kg: 875
Drivstoff i liter: 150 L
Max antall personer: 8

Motoreffekt fra-til i hk: Anbef. 100-150 hk.
Godkjennt med max 200 hk.
Motor testbåt: 125 hk Mercury Optimax
- Sylindervolum: 1526
- Antall sylindre: 3
- Effekt i hk (kw): 125 (93,2)

Toppfart i test i knop: 35

Priser:
- fra kroner: 239 900 u motor.
- 349 900 m 115hk. mercury optimax ferdig montert.
- 359 000 m 115hk. evinrude
Pris testbåt i kroner: 437 000,-
Opplysninger: www.baatimport.no

(21.02.2012)

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.