Det begynte ned en Oselver

069AD09C-101A-4C36-BC87-7AB1894C4CE2.jpeg

Oselvaren er en smekker robåt, mykt bygget av tynne materialer og bare tre bordganger.
Oselvaren er en smekker robåt, mykt bygget av tynne materialer og bare tre bordganger.

Det begynte ned en Oselver

Askeladdens DNA bygger på tusen års båtbyggertradisjon. Henrik J. Askvik grunnla Askeladden-eventyret i 1911 på samme sted som tredje generasjon Askvik i dag har sitt daglige virke og hovedkvarter.

(Redigert pressemelding)

Henrik J. Askvik startet med å bygge det som nå er Norges nasjonalbåt, Oselveren, som har tradisjoner over tusen år tilbake i tid. Henrik J. Askviks sine sønner var senere blant de aller første i Norge som i 1957 tok i bruk det nye byggematerialet glassfiber armert polyester i produksjon av båter.

    Dagens moderne Askeladden båter videreført av tredje generasjon Askvik har derfor et DNA som bygger på over tusen års båtbyggertradisjon fra Os!

Askeladdens første «plastikkbåt», «Jonny».
Askeladdens første «plastikkbåt», «Jonny».

Jonny!

Jonny er den første plastbåten i Askeladdens historie og den direkte forløperen til dagens moderne Askeladden båter.

Jon og Nimann Askvik var de to sønnene til Henrik som bygde den aller første plastbåten i 1957 og den fikk naturligvis det klingende navnet Jonny.

    Jon og Nimann hadde lang erfaring som Oselvar byggere og Oselvar DNA’et er nokså lett gjenkjennelig i denne første generasjonen av plastbåter fra Askvik i Os.

    Importen av påhengsmotorer til Norge ble frigitt i 1957 og det satte samtidig fart på evolusjonen. Jonny var derfor den første robåten som også var forberedt for å kunne utrustes med en liten påhengsmotor.

Både opp-, og nedturer.

Askeladden har som sitt navnlige opphav taklet flere nedturer på veien til nye oppturer. Når driften har gått i stå, har Askvik-familien hatt Askeladdens evne til å reise seg med nytt og ustoppelig pågangsmot. (Red. anm.)

«Allbrukscruiser»

På «Sjøen for Alle» viser Askeladden sin nye Cruiser, som egner seg både som day-cruiser for opp til ti personer, dagstur, seks personer på weekendtur og fire personer på langtur.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.
RØRT: En tydelig rørt Frode Sundsdal ble sensasjonelt tysk mester i Formel 2 i helgen. Foto: Tony Blom Pettersen
Frode Sundsdal tok en sensasjonell seier i det tyske F2 båtsport mesterskapet i Brodenbach i helgen.
Lett glidende glidelåser og best av alt: Ingen skjolder.
Kalesje er dessverre forbruksvare, men prisnivået på en ny eller reparasjoner, gjør det verdt å bevare den hundre prosent så lenge som mulig. En liten detalj som trege glidelåser er irriterende, og for mye krefter på en treg glidelås kan for få ødeleggende følger.