Det begynte ned en Oselver

069AD09C-101A-4C36-BC87-7AB1894C4CE2.jpeg

Oselvaren er en smekker robåt, mykt bygget av tynne materialer og bare tre bordganger.
Oselvaren er en smekker robåt, mykt bygget av tynne materialer og bare tre bordganger.

Det begynte ned en Oselver

Askeladdens DNA bygger på tusen års båtbyggertradisjon. Henrik J. Askvik grunnla Askeladden-eventyret i 1911 på samme sted som tredje generasjon Askvik i dag har sitt daglige virke og hovedkvarter.

(Redigert pressemelding)

Henrik J. Askvik startet med å bygge det som nå er Norges nasjonalbåt, Oselveren, som har tradisjoner over tusen år tilbake i tid. Henrik J. Askviks sine sønner var senere blant de aller første i Norge som i 1957 tok i bruk det nye byggematerialet glassfiber armert polyester i produksjon av båter.

    Dagens moderne Askeladden båter videreført av tredje generasjon Askvik har derfor et DNA som bygger på over tusen års båtbyggertradisjon fra Os!

Askeladdens første «plastikkbåt», «Jonny».
Askeladdens første «plastikkbåt», «Jonny».

Jonny!

Jonny er den første plastbåten i Askeladdens historie og den direkte forløperen til dagens moderne Askeladden båter.

Jon og Nimann Askvik var de to sønnene til Henrik som bygde den aller første plastbåten i 1957 og den fikk naturligvis det klingende navnet Jonny.

    Jon og Nimann hadde lang erfaring som Oselvar byggere og Oselvar DNA’et er nokså lett gjenkjennelig i denne første generasjonen av plastbåter fra Askvik i Os.

    Importen av påhengsmotorer til Norge ble frigitt i 1957 og det satte samtidig fart på evolusjonen. Jonny var derfor den første robåten som også var forberedt for å kunne utrustes med en liten påhengsmotor.

Både opp-, og nedturer.

Askeladden har som sitt navnlige opphav taklet flere nedturer på veien til nye oppturer. Når driften har gått i stå, har Askvik-familien hatt Askeladdens evne til å reise seg med nytt og ustoppelig pågangsmot. (Red. anm.)

«Allbrukscruiser»

På «Sjøen for Alle» viser Askeladden sin nye Cruiser, som egner seg både som day-cruiser for opp til ti personer, dagstur, seks personer på weekendtur og fire personer på langtur.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.