Det begynte ned en Oselver

069AD09C-101A-4C36-BC87-7AB1894C4CE2.jpeg

Oselvaren er en smekker robåt, mykt bygget av tynne materialer og bare tre bordganger.
Oselvaren er en smekker robåt, mykt bygget av tynne materialer og bare tre bordganger.

Det begynte ned en Oselver

Askeladdens DNA bygger på tusen års båtbyggertradisjon. Henrik J. Askvik grunnla Askeladden-eventyret i 1911 på samme sted som tredje generasjon Askvik i dag har sitt daglige virke og hovedkvarter.

(Redigert pressemelding)

Henrik J. Askvik startet med å bygge det som nå er Norges nasjonalbåt, Oselveren, som har tradisjoner over tusen år tilbake i tid. Henrik J. Askviks sine sønner var senere blant de aller første i Norge som i 1957 tok i bruk det nye byggematerialet glassfiber armert polyester i produksjon av båter.

    Dagens moderne Askeladden båter videreført av tredje generasjon Askvik har derfor et DNA som bygger på over tusen års båtbyggertradisjon fra Os!

Askeladdens første «plastikkbåt», «Jonny».
Askeladdens første «plastikkbåt», «Jonny».

Jonny!

Jonny er den første plastbåten i Askeladdens historie og den direkte forløperen til dagens moderne Askeladden båter.

Jon og Nimann Askvik var de to sønnene til Henrik som bygde den aller første plastbåten i 1957 og den fikk naturligvis det klingende navnet Jonny.

    Jon og Nimann hadde lang erfaring som Oselvar byggere og Oselvar DNA’et er nokså lett gjenkjennelig i denne første generasjonen av plastbåter fra Askvik i Os.

    Importen av påhengsmotorer til Norge ble frigitt i 1957 og det satte samtidig fart på evolusjonen. Jonny var derfor den første robåten som også var forberedt for å kunne utrustes med en liten påhengsmotor.

Både opp-, og nedturer.

Askeladden har som sitt navnlige opphav taklet flere nedturer på veien til nye oppturer. Når driften har gått i stå, har Askvik-familien hatt Askeladdens evne til å reise seg med nytt og ustoppelig pågangsmot. (Red. anm.)

«Allbrukscruiser»

På «Sjøen for Alle» viser Askeladden sin nye Cruiser, som egner seg både som day-cruiser for opp til ti personer, dagstur, seks personer på weekendtur og fire personer på langtur.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.