Det begynte ned en Oselver

069AD09C-101A-4C36-BC87-7AB1894C4CE2.jpeg

Oselvaren er en smekker robåt, mykt bygget av tynne materialer og bare tre bordganger.
Oselvaren er en smekker robåt, mykt bygget av tynne materialer og bare tre bordganger.

Det begynte ned en Oselver

Askeladdens DNA bygger på tusen års båtbyggertradisjon. Henrik J. Askvik grunnla Askeladden-eventyret i 1911 på samme sted som tredje generasjon Askvik i dag har sitt daglige virke og hovedkvarter.

(Redigert pressemelding)

Henrik J. Askvik startet med å bygge det som nå er Norges nasjonalbåt, Oselveren, som har tradisjoner over tusen år tilbake i tid. Henrik J. Askviks sine sønner var senere blant de aller første i Norge som i 1957 tok i bruk det nye byggematerialet glassfiber armert polyester i produksjon av båter.

    Dagens moderne Askeladden båter videreført av tredje generasjon Askvik har derfor et DNA som bygger på over tusen års båtbyggertradisjon fra Os!

Askeladdens første «plastikkbåt», «Jonny».
Askeladdens første «plastikkbåt», «Jonny».

Jonny!

Jonny er den første plastbåten i Askeladdens historie og den direkte forløperen til dagens moderne Askeladden båter.

Jon og Nimann Askvik var de to sønnene til Henrik som bygde den aller første plastbåten i 1957 og den fikk naturligvis det klingende navnet Jonny.

    Jon og Nimann hadde lang erfaring som Oselvar byggere og Oselvar DNA’et er nokså lett gjenkjennelig i denne første generasjonen av plastbåter fra Askvik i Os.

    Importen av påhengsmotorer til Norge ble frigitt i 1957 og det satte samtidig fart på evolusjonen. Jonny var derfor den første robåten som også var forberedt for å kunne utrustes med en liten påhengsmotor.

Både opp-, og nedturer.

Askeladden har som sitt navnlige opphav taklet flere nedturer på veien til nye oppturer. Når driften har gått i stå, har Askvik-familien hatt Askeladdens evne til å reise seg med nytt og ustoppelig pågangsmot. (Red. anm.)

«Allbrukscruiser»

På «Sjøen for Alle» viser Askeladden sin nye Cruiser, som egner seg både som day-cruiser for opp til ti personer, dagstur, seks personer på weekendtur og fire personer på langtur.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.