Den blanke vinner

Propellprodukter_1.jpg

TESTPROPELLEN fikk henge ute i to måneder. Produktene fra Selaclean/Autoglym ga klart best beskyttelse.
TESTPROPELLEN fikk henge ute i to måneder. Produktene fra Selaclean/Autoglym ga klart best beskyttelse.
TEST: Propellprodukter

Den blanke vinner

Vår testpropell har ligget ute i sjøen gjennom hele sesongen. Hvilken behandling hindrer groe på propellen best? Testresultatet etterlater ingen tvil.

I Båtmagasinet 4/2013 ga vi en propell tre ulike behandlinger for å hemme groe. Propellen ble hengt på ca en meters dyp på en solrik brygge, og har ligget der gjennom sommeren. Vi har sjekket propellen jevnlig gjennom sesongen, og testresultatet er hevet over enhver tvil.

Propellblad 1- Autoglym og Selaclean

BEHANDLING: Det første propellbladet behandlet vi med Autoglyms Metallpolish for å få en jevn overflate. Denne ble så forseglet med Selacleans Gelcoatforsegler.

RESULTAT: Etter to måneder i sjøen var propellbladet helt uten groe og hadde fortsatt en jevn overflate, men var naturlig nok like oksydert som da vi startet testen.

VURDERING: Bestått.

Propellblad 2 Autoglym og Selaclean
HELT RENT: Det syrebehandlede propellbladet som så ble polert og forseglet, var like fint som da vi satte ut propellen.

BEHANDLING: Propellblad nummer to fikk samme avsluttende behandling som blad nummer 1, med Autoglyms Metallpolish for å få en jevn overflate og så Selacleans Gelcoatforsegler. I tillegg ble dette bladet først renset med Selacleans Skjell- og vannlinjerens (et syrebasert produkt) som gjorde overflaten helt glatt og fjernet misfarging og oksydering.

RESULTAT: Etter to måneder i sjøen var propellbladet, i likhet med blad nummer 1, helt uten groe og hadde fortsatt en jevn overflate, og var fortsatt like blankt som da vi senket propellen i sjøen.

VURDERING: Testvinner!

Propellblad 3 - Lanoprotect

SLIMETE: Propellbladet som ble behandlet med Lanoprotect rett etter opptak.

BEHANDLING: Propellblad nummer tre ble først renset med metallpolish, deretter behandlet vi det med klorin for å drepe mikroorganismer. Så ble bladet varmet opp. Det samme ble det Lanoprotect som vi penslet på propellbladet. Til slutt ble denne tyktflytende filmen jevnet med varme.

RESULTAT: Resultatet må sies å være nedslående. Riktig nok hevder ikke produsenten at naturmiddelet skal være grohemmende, men det synes derimot å være grofremmende! Som det eneste av de fire bladene hadde Lanoprotect fått et godt lag “pels”. Den kunne riktig nok strykes lett bort med fingeren – hvilket bekrefter hensikten hensikten med Lanoprotect som skal sørge for at groe slipper når propellen settes i bevegelse. Men da vi strøk over bladet med fingeren, løsnet også den blå hinnen. Naturmidler i all ære, men dette middelet var både omstendelig å påføre og helt uten effekt. Referansebladet som var ubehandlet viser at det er mer effektivt å la være å gjøre noe som helst enn å bruke Lanoprotect.

VURDERING: Testtaper!

PRODUKTINFORMASJON

Produkt

Pris veiledende

Produsent

Skjell- og vannlinjerens

99,-

Krefting & Co.

www.krefting.no

Autoglym Metal polish 325 ml

210,-

Krefting & Co.

www.krefting.no

Selaclean gelcoat forsegler

330,-

Krefting & Co.

www.krefting.no

Polish svamp

44,-

Krefting & Co.

www.krefting.no

Svamp med skrubb

Ca 35,-

Dagligvare

Selita poleringskluter (lofrie)

99,-

Krefting & Co.

www.krefting.no

Lanoprotect

Ca 600,-

www.lanoprotect.com

UNNGÅ GROE på propellen. Som testen vår viser, er det noen midler som virker. Andre ikke. (Illustrasjonsbilde.)

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.