Den blanke vinner

Propellprodukter_1.jpg

TESTPROPELLEN fikk henge ute i to måneder. Produktene fra Selaclean/Autoglym ga klart best beskyttelse.
TESTPROPELLEN fikk henge ute i to måneder. Produktene fra Selaclean/Autoglym ga klart best beskyttelse.
TEST: Propellprodukter

Den blanke vinner

Vår testpropell har ligget ute i sjøen gjennom hele sesongen. Hvilken behandling hindrer groe på propellen best? Testresultatet etterlater ingen tvil.

I Båtmagasinet 4/2013 ga vi en propell tre ulike behandlinger for å hemme groe. Propellen ble hengt på ca en meters dyp på en solrik brygge, og har ligget der gjennom sommeren. Vi har sjekket propellen jevnlig gjennom sesongen, og testresultatet er hevet over enhver tvil.

Propellblad 1- Autoglym og Selaclean

BEHANDLING: Det første propellbladet behandlet vi med Autoglyms Metallpolish for å få en jevn overflate. Denne ble så forseglet med Selacleans Gelcoatforsegler.

RESULTAT: Etter to måneder i sjøen var propellbladet helt uten groe og hadde fortsatt en jevn overflate, men var naturlig nok like oksydert som da vi startet testen.

VURDERING: Bestått.

Propellblad 2 Autoglym og Selaclean
HELT RENT: Det syrebehandlede propellbladet som så ble polert og forseglet, var like fint som da vi satte ut propellen.

BEHANDLING: Propellblad nummer to fikk samme avsluttende behandling som blad nummer 1, med Autoglyms Metallpolish for å få en jevn overflate og så Selacleans Gelcoatforsegler. I tillegg ble dette bladet først renset med Selacleans Skjell- og vannlinjerens (et syrebasert produkt) som gjorde overflaten helt glatt og fjernet misfarging og oksydering.

RESULTAT: Etter to måneder i sjøen var propellbladet, i likhet med blad nummer 1, helt uten groe og hadde fortsatt en jevn overflate, og var fortsatt like blankt som da vi senket propellen i sjøen.

VURDERING: Testvinner!

Propellblad 3 - Lanoprotect

SLIMETE: Propellbladet som ble behandlet med Lanoprotect rett etter opptak.

BEHANDLING: Propellblad nummer tre ble først renset med metallpolish, deretter behandlet vi det med klorin for å drepe mikroorganismer. Så ble bladet varmet opp. Det samme ble det Lanoprotect som vi penslet på propellbladet. Til slutt ble denne tyktflytende filmen jevnet med varme.

RESULTAT: Resultatet må sies å være nedslående. Riktig nok hevder ikke produsenten at naturmiddelet skal være grohemmende, men det synes derimot å være grofremmende! Som det eneste av de fire bladene hadde Lanoprotect fått et godt lag “pels”. Den kunne riktig nok strykes lett bort med fingeren – hvilket bekrefter hensikten hensikten med Lanoprotect som skal sørge for at groe slipper når propellen settes i bevegelse. Men da vi strøk over bladet med fingeren, løsnet også den blå hinnen. Naturmidler i all ære, men dette middelet var både omstendelig å påføre og helt uten effekt. Referansebladet som var ubehandlet viser at det er mer effektivt å la være å gjøre noe som helst enn å bruke Lanoprotect.

VURDERING: Testtaper!

PRODUKTINFORMASJON

Produkt

Pris veiledende

Produsent

Skjell- og vannlinjerens

99,-

Krefting & Co.

www.krefting.no

Autoglym Metal polish 325 ml

210,-

Krefting & Co.

www.krefting.no

Selaclean gelcoat forsegler

330,-

Krefting & Co.

www.krefting.no

Polish svamp

44,-

Krefting & Co.

www.krefting.no

Svamp med skrubb

Ca 35,-

Dagligvare

Selita poleringskluter (lofrie)

99,-

Krefting & Co.

www.krefting.no

Lanoprotect

Ca 600,-

www.lanoprotect.com

UNNGÅ GROE på propellen. Som testen vår viser, er det noen midler som virker. Andre ikke. (Illustrasjonsbilde.)

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.
Det nederlandske selskapet DMS Holland kan ha skutt en liten (kostbar?) gullfugl med sine nye svingbare kombinerte trim/stabiliseringsplan for hurtiggående, planende båter.
RAPTOR: Yamarin 81 DC er gjenskapt som Silver Raptor.
Silver Raptor er det nye flaggskipet fra finske Silver, men helt ny er likevel ikke båten. Den er designet av Eker Design og ble først introdusert i markedet som Yamarin 81 DC, men Silver-eieren Oy Otto Brandt Ab kjøpte modellen fra Yamarins nye eier Yamaha.
I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».