Den blanke vinner

Propellprodukter_1.jpg

TESTPROPELLEN fikk henge ute i to måneder. Produktene fra Selaclean/Autoglym ga klart best beskyttelse.
TESTPROPELLEN fikk henge ute i to måneder. Produktene fra Selaclean/Autoglym ga klart best beskyttelse.
TEST: Propellprodukter

Den blanke vinner

Vår testpropell har ligget ute i sjøen gjennom hele sesongen. Hvilken behandling hindrer groe på propellen best? Testresultatet etterlater ingen tvil.

I Båtmagasinet 4/2013 ga vi en propell tre ulike behandlinger for å hemme groe. Propellen ble hengt på ca en meters dyp på en solrik brygge, og har ligget der gjennom sommeren. Vi har sjekket propellen jevnlig gjennom sesongen, og testresultatet er hevet over enhver tvil.

Propellblad 1- Autoglym og Selaclean

BEHANDLING: Det første propellbladet behandlet vi med Autoglyms Metallpolish for å få en jevn overflate. Denne ble så forseglet med Selacleans Gelcoatforsegler.

RESULTAT: Etter to måneder i sjøen var propellbladet helt uten groe og hadde fortsatt en jevn overflate, men var naturlig nok like oksydert som da vi startet testen.

VURDERING: Bestått.

Propellblad 2 Autoglym og Selaclean
HELT RENT: Det syrebehandlede propellbladet som så ble polert og forseglet, var like fint som da vi satte ut propellen.

BEHANDLING: Propellblad nummer to fikk samme avsluttende behandling som blad nummer 1, med Autoglyms Metallpolish for å få en jevn overflate og så Selacleans Gelcoatforsegler. I tillegg ble dette bladet først renset med Selacleans Skjell- og vannlinjerens (et syrebasert produkt) som gjorde overflaten helt glatt og fjernet misfarging og oksydering.

RESULTAT: Etter to måneder i sjøen var propellbladet, i likhet med blad nummer 1, helt uten groe og hadde fortsatt en jevn overflate, og var fortsatt like blankt som da vi senket propellen i sjøen.

VURDERING: Testvinner!

Propellblad 3 - Lanoprotect

SLIMETE: Propellbladet som ble behandlet med Lanoprotect rett etter opptak.

BEHANDLING: Propellblad nummer tre ble først renset med metallpolish, deretter behandlet vi det med klorin for å drepe mikroorganismer. Så ble bladet varmet opp. Det samme ble det Lanoprotect som vi penslet på propellbladet. Til slutt ble denne tyktflytende filmen jevnet med varme.

RESULTAT: Resultatet må sies å være nedslående. Riktig nok hevder ikke produsenten at naturmiddelet skal være grohemmende, men det synes derimot å være grofremmende! Som det eneste av de fire bladene hadde Lanoprotect fått et godt lag “pels”. Den kunne riktig nok strykes lett bort med fingeren – hvilket bekrefter hensikten hensikten med Lanoprotect som skal sørge for at groe slipper når propellen settes i bevegelse. Men da vi strøk over bladet med fingeren, løsnet også den blå hinnen. Naturmidler i all ære, men dette middelet var både omstendelig å påføre og helt uten effekt. Referansebladet som var ubehandlet viser at det er mer effektivt å la være å gjøre noe som helst enn å bruke Lanoprotect.

VURDERING: Testtaper!

PRODUKTINFORMASJON

Produkt

Pris veiledende

Produsent

Skjell- og vannlinjerens

99,-

Krefting & Co.

www.krefting.no

Autoglym Metal polish 325 ml

210,-

Krefting & Co.

www.krefting.no

Selaclean gelcoat forsegler

330,-

Krefting & Co.

www.krefting.no

Polish svamp

44,-

Krefting & Co.

www.krefting.no

Svamp med skrubb

Ca 35,-

Dagligvare

Selita poleringskluter (lofrie)

99,-

Krefting & Co.

www.krefting.no

Lanoprotect

Ca 600,-

www.lanoprotect.com

UNNGÅ GROE på propellen. Som testen vår viser, er det noen midler som virker. Andre ikke. (Illustrasjonsbilde.)

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.