Den blanke vinner

Propellprodukter_1.jpg

TESTPROPELLEN fikk henge ute i to måneder. Produktene fra Selaclean/Autoglym ga klart best beskyttelse.
TESTPROPELLEN fikk henge ute i to måneder. Produktene fra Selaclean/Autoglym ga klart best beskyttelse.
TEST: Propellprodukter

Den blanke vinner

Vår testpropell har ligget ute i sjøen gjennom hele sesongen. Hvilken behandling hindrer groe på propellen best? Testresultatet etterlater ingen tvil.

I Båtmagasinet 4/2013 ga vi en propell tre ulike behandlinger for å hemme groe. Propellen ble hengt på ca en meters dyp på en solrik brygge, og har ligget der gjennom sommeren. Vi har sjekket propellen jevnlig gjennom sesongen, og testresultatet er hevet over enhver tvil.

Propellblad 1- Autoglym og Selaclean

BEHANDLING: Det første propellbladet behandlet vi med Autoglyms Metallpolish for å få en jevn overflate. Denne ble så forseglet med Selacleans Gelcoatforsegler.

RESULTAT: Etter to måneder i sjøen var propellbladet helt uten groe og hadde fortsatt en jevn overflate, men var naturlig nok like oksydert som da vi startet testen.

VURDERING: Bestått.

Propellblad 2 Autoglym og Selaclean
HELT RENT: Det syrebehandlede propellbladet som så ble polert og forseglet, var like fint som da vi satte ut propellen.

BEHANDLING: Propellblad nummer to fikk samme avsluttende behandling som blad nummer 1, med Autoglyms Metallpolish for å få en jevn overflate og så Selacleans Gelcoatforsegler. I tillegg ble dette bladet først renset med Selacleans Skjell- og vannlinjerens (et syrebasert produkt) som gjorde overflaten helt glatt og fjernet misfarging og oksydering.

RESULTAT: Etter to måneder i sjøen var propellbladet, i likhet med blad nummer 1, helt uten groe og hadde fortsatt en jevn overflate, og var fortsatt like blankt som da vi senket propellen i sjøen.

VURDERING: Testvinner!

Propellblad 3 - Lanoprotect

SLIMETE: Propellbladet som ble behandlet med Lanoprotect rett etter opptak.

BEHANDLING: Propellblad nummer tre ble først renset med metallpolish, deretter behandlet vi det med klorin for å drepe mikroorganismer. Så ble bladet varmet opp. Det samme ble det Lanoprotect som vi penslet på propellbladet. Til slutt ble denne tyktflytende filmen jevnet med varme.

RESULTAT: Resultatet må sies å være nedslående. Riktig nok hevder ikke produsenten at naturmiddelet skal være grohemmende, men det synes derimot å være grofremmende! Som det eneste av de fire bladene hadde Lanoprotect fått et godt lag “pels”. Den kunne riktig nok strykes lett bort med fingeren – hvilket bekrefter hensikten hensikten med Lanoprotect som skal sørge for at groe slipper når propellen settes i bevegelse. Men da vi strøk over bladet med fingeren, løsnet også den blå hinnen. Naturmidler i all ære, men dette middelet var både omstendelig å påføre og helt uten effekt. Referansebladet som var ubehandlet viser at det er mer effektivt å la være å gjøre noe som helst enn å bruke Lanoprotect.

VURDERING: Testtaper!

PRODUKTINFORMASJON

Produkt

Pris veiledende

Produsent

Skjell- og vannlinjerens

99,-

Krefting & Co.

www.krefting.no

Autoglym Metal polish 325 ml

210,-

Krefting & Co.

www.krefting.no

Selaclean gelcoat forsegler

330,-

Krefting & Co.

www.krefting.no

Polish svamp

44,-

Krefting & Co.

www.krefting.no

Svamp med skrubb

Ca 35,-

Dagligvare

Selita poleringskluter (lofrie)

99,-

Krefting & Co.

www.krefting.no

Lanoprotect

Ca 600,-

www.lanoprotect.com

UNNGÅ GROE på propellen. Som testen vår viser, er det noen midler som virker. Andre ikke. (Illustrasjonsbilde.)

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Volvo-Penta eide og amerikanske Seven Marine, har fått sine gigant v-åttere godkjent etter CE-reglene. Nå kan du med andre ord børste støvet av lommeboka.
Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.
Det nærmer seg opplagstid. Her er den beste metoden for å bevare «batteritanken», slik at de møter neste sesong i topp form. Og igjen: Det enkle er ofte det beste.
FORNØYD: Den norske Bavarioa-importøren Lars Erik Solvang er strålende fornøyd med at nye eiere er på plass i det tyske konsernet.
Dagen i dag er en gledens dag både i Giebelstadt i Tyskland og i Leangbukta i Asker. En ny solid investor er endelig på plass hos Bavaria Yachtbau. Den tyske båtprodusenten har levd i uvissthet helt siden selskapet ble satt under administrasjon i april i år.
18-foteren
Erling Sande AS har startet import de amerikanske Four Winns-båtene, og viste to av dem på «Båter i sjøen». De har tradisjonelt levert båter for hekkaggregater, men har nå satt full fart på påhengermodeller.