Dømt for båtsvindel

Dømt for båtsvindel

Her er restene av en Hydrolift F29 etter en brann i 2000. Helt utbrent. I 2008 dukket den opp igjen, det vil si, det gjorde den ikke. Den ble meldt stjålet. Nå er svindlerne dømt.

AV AMUND RICH. LØKEN

Skadene etter brannen i 2000 var så omfattende at båten ble erklært totalvrak. Skroget knakk i tillegg i to deler da vraket ble hevet og båten, bortsett fra motor og drev, ble kastet i en container. Slippen, som fikk motor og drev som takk for hjelpen, fikk nødvendige papirer for omregistrering fra Gjensidige.

Overforsikret

Så var det stille helt til 11. september 2008 da en 27-åring fra Grimstad ringte IF Skadeforsikring for å forsikre en båt for 650.000 kroner. Han skulle ha kjøpt båten av en 32-åring fra samme området. Det var tilsynelatende ok. Helt til kjøperen ringte selskapet igjen 30. september for å melde båten stjålet, og etter hvert ble det utbetalt en halv million fra IF.

Tips om svindel
Noe senere mottok IF et anonymt tips om ”ugler i mosen” og valgte på den bakgrunn å innlede etterforskning. Det kom da for dagen at den stjålne båten hadde samme identitet som totalhavaristen fra 2000, men annen eier. Papirene viste at båten hadde hatt tre tidligere eiere, hvorav den siste var et forsikringsselskap. 27-åringen og hans kompanjong hadde et stort forklaringsproblem og det hele endte med politietterforskning og straffesak.

Les også: Registrerte dette som ny båt

Proformaverk
Aust-Agder Tingrett fester absolutt ingen tillit til karenes forklaringer, eller bortforklaringer. Det er ingen verdens ting som tyder på at askehaugen fra 2000 på noe tidspunkt er blitt båt igjen, den har kun eksistert på falske papirer. Da eieren i politiavhør ble spurt om båtens farge, visste han ikke det. I denne saken har ”selger” og ”kjøper” arbeidet hånd- i-hånd, mente politiet. Aust-Agder tingrett var ikke uenig i det da saken var til behandling tidligere i denne måneden. Hele båtkjøpet og senere tyveriet var et proformaverk.

Dømt til fengsel
Begge er dømt til fengselsstraffer, henholdsvis 120 og 75 dager, og de må betale pengene med renter tilbake til IF.

– Det finnes nok flere båtsvindlere enn vi klarer å avsløre. Men vi i If har aldri brukt mer ressurser på dette enn nå. Det er urettferdig at forsikringspremiene fra ærlige båteiere skal gå til å dekke kjeltringoppførsel, sier utreder Jørn Jensen i IF Skadeforsikring til Båtmagasinet.

(20.04.2012)

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.