Bygde båt for multihandikappet

Homstoen_hoved.jpg

EN GLAD GUTT: Atle Homstøl er strålende fornøyd med å komme seg på sjøen i sin nye Pioner Multi. Båten har Atle selv døpt "Superråen".
EN GLAD GUTT: Atle Homstøl er strålende fornøyd med å komme seg på sjøen i sin nye Pioner Multi. Båten har Atle selv døpt "Superråen".

Bygde båt for multihandikappet

Da multihandikappede og båtfrelste Atle Homstøl ønsket seg båt til seg og sin 250 kilo tunge rullestol, måtte forhandleren strekke seg langt for å tilpasse båten til Homstøls behov.

Atle Homstøl er multihandicappet, og avhengig av sin spesialtilpassede rullestol for å komme seg rundt. Når Atle så ville ut på bølgan blå, måtte også båten spesialtilpasses.

Løsningen ble en Pioner Multi med 70 hk Yamaha, som Båthuset i  Arendal tilpasset på beste vis. Nå er båten overlevert til sin lykkelige eier, og som selv har gitt båten navnet "Superråen".

-Båten gjør at jeg føler meg trygg på sjøen. Nå kan jeg virkelig nyte å være i båt, sier Homstøl via e-post til Båtmagasinet.

Før båten ble sjøsatt var det flere utfordringer som måtte løses av KSH Båthuset  i Arendal.

LANG RAMPE: Homstøls rullestol får akkurat plass i baugåpningen på hans Pioner Multi. Rampen måtte spesiallages for formålet.

Spesiallaget rampe -Primært var det to utfordringer knyttet til dette prosjektet. For det første måtte vi finne ut hvordan skulle han komme om bord med 250 kilo elektrisk rullestol. Deretter måtte vi finne ut hvor skulle stolen plasseres og sikres, sier markedssjef i Båthuset KSH, Steinar M. Olsen til Båtmagasinet.

Ombordstigningen ble løst ved en spesialrampe som passer akkurat, og som gjør det mulig for Homstøl å kjøre i land på strender og ulendt terreng. Han er heller ikke avhengig av å starte båtturen fra en spesiell brygge. Pioner Multi har som kjent en nedfellbar luke i baugen. Denne måtte forlenges med en spesiallaget rampe. Denne rampen har sin egen plass om bord, og betjenes lett av hjelperen.

Følger med på ekkoloddet Videre ble styrekonsollen i båten gjort mindre, for å få mer åpent dekksareal. Det ble satt inn nedfellbare kryssholt med gjennomgående sikring slik at stolen nå kan plasseres hvor som helst i båten, og likevel være meget godt sikret.

Homstøl kan selv ikke kjøre båten, men liker å delta aktivt i navigering og å følge med på det som skjer under vann.

-Vi monterte en kartplotter ved førerposisjonen slik at fører kan følge med på kartet. Vi monterte også en stor skjerm på babord rekke, slik at Atle kan følge med på fisk og vanntemperatur, sier Olsen.

Gleder seg til sjøsetting Temperaturutfordringen ble løst ved å montere en full kalesje med store vinduer. Under kalesja er det varmt og lunt. Ønskes ekstra temperatur er det bare å starte opp det portable varmeapparatet. Blir det for varmt kan alle sidene på kalesjen rulles opp.

LUNT: Under den store kalesja kan Homstøl nyte båtlivet selv på kalde dager.

- Nå gleder jeg meg veldig til mars 2013. Da begynner båtsesongen for meg. Til sommeren skal jeg være mye i båten og kjenne sol og bølger igjen, sier den lykkelige båteieren.

www.kshas.no/bathuset

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

LES BÅTMAGASINET hvor du vil med iPaden. Første nummer er gratis.
Ta med deg båtmagasinet på hytta i påska.
MINSTEMANN: Sting 475 Pro skal være en rimelig og ujålete praktisk båt til fiske og røff bruk.
Sting 535 har vært en stor suksess for Frydenbø, som nå lanserer en mindre versjon basert på samme konsept.
NETTVERK: Tilårskomne instrumenter kan snakke med nye. Hvor stor kostnaden blir beror på antall enheter som skal kobles til i nettverket. Men besparelsen kan fort bli stor i forhold til å kjøpe nye instrumenter, forteller Ole Jo Søbye.
Ole Jo Søbye er tryllekunstneren som får gamle instrumenter til å snakke med de nye. Dermed er det tusenlapper å spare.
LÆRINGSMILJØ: –Redningsselskapet ønsker med dette å skape et nasjonalt og internasjonalt læringsmiljø innen sjøredning og sikkerhetsopplæring, sier generalsekretær Rikke Lind
Redningsselskapet kjøper maritimt kunnskapssenter i Horten
HØYREIST: Grandezza 40 Fly er blitt en høyreist og pen 40-foter med flybridge.
Dette er nye Grandezza 40 Fly, som snart skal vises i Bergen.
STYRHUSBÅT: Dolmøy 250 Combi føyer seg inn i rekken av nye styrhusbåter. Konseptet har blitt meget populært de senere årene.
250 Combi er siste styrhusbåt ut fra norske Dolmøy.
VELKJØRENDE: Åtte tonn båt kommer opp i 36,2 knop ved hjelp av to D4-maskiner på 300 hk.
Forbina 42 Fly bygger på den gamle Forbina 40. Stort og flott, men lite nytt fra Värmland.
SMARTERE: Odeo Flare er det nye alternativet til de vanlige tradisjonelle røde pyrotekniske håndholdte bluss.
Dette håndholdte nødblusset varer i hele seks timer.