Bygde båt for multihandikappet

Homstoen_hoved.jpg

EN GLAD GUTT: Atle Homstøl er strålende fornøyd med å komme seg på sjøen i sin nye Pioner Multi. Båten har Atle selv døpt "Superråen".
EN GLAD GUTT: Atle Homstøl er strålende fornøyd med å komme seg på sjøen i sin nye Pioner Multi. Båten har Atle selv døpt "Superråen".

Bygde båt for multihandikappet

Da multihandikappede og båtfrelste Atle Homstøl ønsket seg båt til seg og sin 250 kilo tunge rullestol, måtte forhandleren strekke seg langt for å tilpasse båten til Homstøls behov.

Atle Homstøl er multihandicappet, og avhengig av sin spesialtilpassede rullestol for å komme seg rundt. Når Atle så ville ut på bølgan blå, måtte også båten spesialtilpasses.

Løsningen ble en Pioner Multi med 70 hk Yamaha, som Båthuset i  Arendal tilpasset på beste vis. Nå er båten overlevert til sin lykkelige eier, og som selv har gitt båten navnet "Superråen".

-Båten gjør at jeg føler meg trygg på sjøen. Nå kan jeg virkelig nyte å være i båt, sier Homstøl via e-post til Båtmagasinet.

Før båten ble sjøsatt var det flere utfordringer som måtte løses av KSH Båthuset  i Arendal.

LANG RAMPE: Homstøls rullestol får akkurat plass i baugåpningen på hans Pioner Multi. Rampen måtte spesiallages for formålet.

Spesiallaget rampe -Primært var det to utfordringer knyttet til dette prosjektet. For det første måtte vi finne ut hvordan skulle han komme om bord med 250 kilo elektrisk rullestol. Deretter måtte vi finne ut hvor skulle stolen plasseres og sikres, sier markedssjef i Båthuset KSH, Steinar M. Olsen til Båtmagasinet.

Ombordstigningen ble løst ved en spesialrampe som passer akkurat, og som gjør det mulig for Homstøl å kjøre i land på strender og ulendt terreng. Han er heller ikke avhengig av å starte båtturen fra en spesiell brygge. Pioner Multi har som kjent en nedfellbar luke i baugen. Denne måtte forlenges med en spesiallaget rampe. Denne rampen har sin egen plass om bord, og betjenes lett av hjelperen.

Følger med på ekkoloddet Videre ble styrekonsollen i båten gjort mindre, for å få mer åpent dekksareal. Det ble satt inn nedfellbare kryssholt med gjennomgående sikring slik at stolen nå kan plasseres hvor som helst i båten, og likevel være meget godt sikret.

Homstøl kan selv ikke kjøre båten, men liker å delta aktivt i navigering og å følge med på det som skjer under vann.

-Vi monterte en kartplotter ved førerposisjonen slik at fører kan følge med på kartet. Vi monterte også en stor skjerm på babord rekke, slik at Atle kan følge med på fisk og vanntemperatur, sier Olsen.

Gleder seg til sjøsetting Temperaturutfordringen ble løst ved å montere en full kalesje med store vinduer. Under kalesja er det varmt og lunt. Ønskes ekstra temperatur er det bare å starte opp det portable varmeapparatet. Blir det for varmt kan alle sidene på kalesjen rulles opp.

LUNT: Under den store kalesja kan Homstøl nyte båtlivet selv på kalde dager.

- Nå gleder jeg meg veldig til mars 2013. Da begynner båtsesongen for meg. Til sommeren skal jeg være mye i båten og kjenne sol og bølger igjen, sier den lykkelige båteieren.

www.kshas.no/bathuset

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Foto: NTB Scanpix,
15. desember blir det vedtatt en ny vrakpantordning for utrangerte fritidsbåter i Norge. I neste års statsbudsjett er det satt av vrakpant på 15000 kroner for hver båt som blir levert inn til et godkjent retursted. Hvordan ordningen skal praktiseres er fortsatt i det blå. I skrivende stund er det flere åpne enn besvarte spørsmål.
Etter en lang og god båtsesong er minnebrikker og mobiltelefoner fulle av knallgode sjø- og båtbilder. Kanskje du tatt blinkskuddet? Bli med i Båtmagasinets store fotokonkurranse.
UTEN FRIVILLIGE: Redningsselskapet har satt det frivillige mannskapet på Vestfold-skøyta RS "Eivind Eckbo" på land.
Det frivillige sjøredningskorpset i Vestfold er tvangsoppløst, melder Tønsbergs Blad i sin avis lørdag. Det er konflikt mellom det frivillige lokallaget og Redningsselskapets ledelse på Lysaker.
VINNERE:  Glade vinnere i Mandal; havnefogd Olav John Neset, ordfører Alf Erik Andersen og havnestyrets leder, Ove Nodeland. (Foto: Fridtjof Nygaard, Lindesnes Avis).
En jublende glad ordfører Alf Erik Andersen i Mandal fikk i formiddag vite at det er gjestehavnen i byen hans som i år er kåret av Båtmagasinets lesere til «Årets gjestehavn»
Garmins nye VHF byr på det meste av funksjoner.
To nye VHF-er fra Garmin vil være på markedet i 2017.
TØMMES: Flere av slusene i Göta Kanal tømmes nå for mann for å avdekke alvorlige lekkasjer.
Vakre Göta Kanal er i vinter gjenstand for omfattende renovering. For første gang i moderne tid skal sluse etter sluse tørrlegges for å avdekke små og store lekkasjer. Et møysommelig arbeid er i gang for å sikre sikre det unike byggverket for nye 200 år.
RYDS-IMPORTØR: Erling Sande blir ny importør av Ryds i Norge.
Ryds Båtar AB og Erling Sande A/S har inngått avtale om salg av Ryds båter i Norge.
NÅ OGSÅ SEIL: Lars-Erik Solvang utvider Bavaria-salget til også å omfatte seilbåter.
Bavaria Motorbåt Norge AS utvider samarbeidet med verftet Bavaria Yachtbau i Tyskland og blir nå også eksklusiv importør for seilbåtene. Firmanavnet endres til Bavaria Båt Norge AS.