Bygde båt for multihandikappet

Homstoen_hoved.jpg

EN GLAD GUTT: Atle Homstøl er strålende fornøyd med å komme seg på sjøen i sin nye Pioner Multi. Båten har Atle selv døpt "Superråen".
EN GLAD GUTT: Atle Homstøl er strålende fornøyd med å komme seg på sjøen i sin nye Pioner Multi. Båten har Atle selv døpt "Superråen".

Bygde båt for multihandikappet

Da multihandikappede og båtfrelste Atle Homstøl ønsket seg båt til seg og sin 250 kilo tunge rullestol, måtte forhandleren strekke seg langt for å tilpasse båten til Homstøls behov.

Atle Homstøl er multihandicappet, og avhengig av sin spesialtilpassede rullestol for å komme seg rundt. Når Atle så ville ut på bølgan blå, måtte også båten spesialtilpasses.

Løsningen ble en Pioner Multi med 70 hk Yamaha, som Båthuset i  Arendal tilpasset på beste vis. Nå er båten overlevert til sin lykkelige eier, og som selv har gitt båten navnet "Superråen".

-Båten gjør at jeg føler meg trygg på sjøen. Nå kan jeg virkelig nyte å være i båt, sier Homstøl via e-post til Båtmagasinet.

Før båten ble sjøsatt var det flere utfordringer som måtte løses av KSH Båthuset  i Arendal.

LANG RAMPE: Homstøls rullestol får akkurat plass i baugåpningen på hans Pioner Multi. Rampen måtte spesiallages for formålet.

Spesiallaget rampe -Primært var det to utfordringer knyttet til dette prosjektet. For det første måtte vi finne ut hvordan skulle han komme om bord med 250 kilo elektrisk rullestol. Deretter måtte vi finne ut hvor skulle stolen plasseres og sikres, sier markedssjef i Båthuset KSH, Steinar M. Olsen til Båtmagasinet.

Ombordstigningen ble løst ved en spesialrampe som passer akkurat, og som gjør det mulig for Homstøl å kjøre i land på strender og ulendt terreng. Han er heller ikke avhengig av å starte båtturen fra en spesiell brygge. Pioner Multi har som kjent en nedfellbar luke i baugen. Denne måtte forlenges med en spesiallaget rampe. Denne rampen har sin egen plass om bord, og betjenes lett av hjelperen.

Følger med på ekkoloddet Videre ble styrekonsollen i båten gjort mindre, for å få mer åpent dekksareal. Det ble satt inn nedfellbare kryssholt med gjennomgående sikring slik at stolen nå kan plasseres hvor som helst i båten, og likevel være meget godt sikret.

Homstøl kan selv ikke kjøre båten, men liker å delta aktivt i navigering og å følge med på det som skjer under vann.

-Vi monterte en kartplotter ved førerposisjonen slik at fører kan følge med på kartet. Vi monterte også en stor skjerm på babord rekke, slik at Atle kan følge med på fisk og vanntemperatur, sier Olsen.

Gleder seg til sjøsetting Temperaturutfordringen ble løst ved å montere en full kalesje med store vinduer. Under kalesja er det varmt og lunt. Ønskes ekstra temperatur er det bare å starte opp det portable varmeapparatet. Blir det for varmt kan alle sidene på kalesjen rulles opp.

LUNT: Under den store kalesja kan Homstøl nyte båtlivet selv på kalde dager.

- Nå gleder jeg meg veldig til mars 2013. Da begynner båtsesongen for meg. Til sommeren skal jeg være mye i båten og kjenne sol og bølger igjen, sier den lykkelige båteieren.

www.kshas.no/bathuset

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Husky R8
Finnmaster kombinerer det barske med det komfortable i sin splitter nye Husky R8s.
ALU-RACER: Buster Phantom er finnenes største og raskeste båt så langt.
Den nye Buster Phantom er den største og raskeste båten Buster noen sinne har produsert.
MULTIBÅT: Beneteau Antares 7 har mange bruksområder. For eksempel fisking, helgeturer, dagsturer og som pendlerbåt.
Beneteaus Antares-serie feirer 40 år og markerer det med å lansere to helt nydesignede båter i serien.
JUBEL: Christian Fischer (t.h.) og gjengen hans på Nøtterøy er storfornøyde. I går ble Teie Båtforening kåret til Årets Båtforening. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Litt overrasket, men veldig stolte, sier formann Christian Fischer i Teie Båtforening. I går ble den driftige foreningen på Nøtterøy kåret til Årets Båtforening.
REKORD: Nesten 15000 mennesker besøkte årets utgave av "Båter i sjøen" på Aker Brygge.
Både utstillere og messearrangøren Norboat jubler over årets utgave av "Båter i sjøen" på Aker Brygge. Det meldes om rekordbesøk og godt salg av båter i alle størrelser.
Illustrasjonsfoto: Frode Hansen, NTB/Scanpix.
Skipsregisteret (NOR) er det eneste registeret i Norge hvor man kan bruke fartøyet som sikkerhet for lån. Samlet utgjør de frivillig registrerte fartøyene nå verdier for rundt 59 milliarder.
NT TREND: Bavaria er på plass med sin E 40, en drivstoffgjerrig storbåt hvor farten ikke står i fokus. Med Volvo Penta D-3 150 hk marsjer den avgprde i 7-9 knop.
Båtmessen på Aker Brygge åpnet torsdag med 270 båter i sjøen og 50 utstillere på land. Noen nyheter mer spennende enn andre, som vanlig noen kuriositeter, noen giganter og noen som tenker mindre fart og litt miljø.
TØFF SVENSKE: Uttern D70 vil bli lagt merke til på sjøen.
Svenske Uttern kommer nå med to nye designspreke farkoster.