Bygde båt for multihandikappet

Homstoen_hoved.jpg

EN GLAD GUTT: Atle Homstøl er strålende fornøyd med å komme seg på sjøen i sin nye Pioner Multi. Båten har Atle selv døpt "Superråen".
EN GLAD GUTT: Atle Homstøl er strålende fornøyd med å komme seg på sjøen i sin nye Pioner Multi. Båten har Atle selv døpt "Superråen".

Bygde båt for multihandikappet

Da multihandikappede og båtfrelste Atle Homstøl ønsket seg båt til seg og sin 250 kilo tunge rullestol, måtte forhandleren strekke seg langt for å tilpasse båten til Homstøls behov.

Atle Homstøl er multihandicappet, og avhengig av sin spesialtilpassede rullestol for å komme seg rundt. Når Atle så ville ut på bølgan blå, måtte også båten spesialtilpasses.

Løsningen ble en Pioner Multi med 70 hk Yamaha, som Båthuset i  Arendal tilpasset på beste vis. Nå er båten overlevert til sin lykkelige eier, og som selv har gitt båten navnet "Superråen".

-Båten gjør at jeg føler meg trygg på sjøen. Nå kan jeg virkelig nyte å være i båt, sier Homstøl via e-post til Båtmagasinet.

Før båten ble sjøsatt var det flere utfordringer som måtte løses av KSH Båthuset  i Arendal.

LANG RAMPE: Homstøls rullestol får akkurat plass i baugåpningen på hans Pioner Multi. Rampen måtte spesiallages for formålet.

Spesiallaget rampe -Primært var det to utfordringer knyttet til dette prosjektet. For det første måtte vi finne ut hvordan skulle han komme om bord med 250 kilo elektrisk rullestol. Deretter måtte vi finne ut hvor skulle stolen plasseres og sikres, sier markedssjef i Båthuset KSH, Steinar M. Olsen til Båtmagasinet.

Ombordstigningen ble løst ved en spesialrampe som passer akkurat, og som gjør det mulig for Homstøl å kjøre i land på strender og ulendt terreng. Han er heller ikke avhengig av å starte båtturen fra en spesiell brygge. Pioner Multi har som kjent en nedfellbar luke i baugen. Denne måtte forlenges med en spesiallaget rampe. Denne rampen har sin egen plass om bord, og betjenes lett av hjelperen.

Følger med på ekkoloddet Videre ble styrekonsollen i båten gjort mindre, for å få mer åpent dekksareal. Det ble satt inn nedfellbare kryssholt med gjennomgående sikring slik at stolen nå kan plasseres hvor som helst i båten, og likevel være meget godt sikret.

Homstøl kan selv ikke kjøre båten, men liker å delta aktivt i navigering og å følge med på det som skjer under vann.

-Vi monterte en kartplotter ved førerposisjonen slik at fører kan følge med på kartet. Vi monterte også en stor skjerm på babord rekke, slik at Atle kan følge med på fisk og vanntemperatur, sier Olsen.

Gleder seg til sjøsetting Temperaturutfordringen ble løst ved å montere en full kalesje med store vinduer. Under kalesja er det varmt og lunt. Ønskes ekstra temperatur er det bare å starte opp det portable varmeapparatet. Blir det for varmt kan alle sidene på kalesjen rulles opp.

LUNT: Under den store kalesja kan Homstøl nyte båtlivet selv på kalde dager.

- Nå gleder jeg meg veldig til mars 2013. Da begynner båtsesongen for meg. Til sommeren skal jeg være mye i båten og kjenne sol og bølger igjen, sier den lykkelige båteieren.

www.kshas.no/bathuset

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Produsentene av utenbordsmotorer er på offensiven for tiden. Denne gang er det Yamaha som er klare i markedet med en kraftigere 150-hester.
Alt var bare trist da syv år gamle Magnus Gundersen fra Kongsvik i Tjeldsund kommune fikk frastjålet sin lille båt.
-Vår ambisjon er å bygge en tidsriktig, superfunksjonell coupébåt med tydelige Nimbus-gener, sier sjefdesigner Joacim Gustavsson om den nye 305 Coupé.
Nå kommer XO 270 RS Front Cabin også med én utenbordsmotor og spesielt tilpasset Evinrudes nye G2-serie.
Innholdet er nøyaktig det samme som i papirbladet, men i et enda mer hendig format.
Husker du paret på Mjøsa som arvet tidligere eiers kortgjeld med pant i båten? Det må bli like naturlig for en båtkjøper å sjekke Norsk ordinært skipsregister (NOR) ved kjøp av fritidsbåt over 7 meter som det er å sjekke heftelser ved kjøp av fast eiendom og bruktbil.
Rett bak Trehusbyen fremstår Risør trebåtfestival som byens mest kjente varemerke. Nå går det mot konkurs, med et kreditorkrav på 150.000 kroner.
Eieren av denne Rinker 342 glemte hele båten sin - etter at den ble fortøyd i Strømstad for to år siden. Han trodde den var solgt. Siden har ingen hørt noe mer fra ham….