Bygde båt for multihandikappet

Homstoen_hoved.jpg

EN GLAD GUTT: Atle Homstøl er strålende fornøyd med å komme seg på sjøen i sin nye Pioner Multi. Båten har Atle selv døpt "Superråen".
EN GLAD GUTT: Atle Homstøl er strålende fornøyd med å komme seg på sjøen i sin nye Pioner Multi. Båten har Atle selv døpt "Superråen".

Bygde båt for multihandikappet

Da multihandikappede og båtfrelste Atle Homstøl ønsket seg båt til seg og sin 250 kilo tunge rullestol, måtte forhandleren strekke seg langt for å tilpasse båten til Homstøls behov.

Atle Homstøl er multihandicappet, og avhengig av sin spesialtilpassede rullestol for å komme seg rundt. Når Atle så ville ut på bølgan blå, måtte også båten spesialtilpasses.

Løsningen ble en Pioner Multi med 70 hk Yamaha, som Båthuset i  Arendal tilpasset på beste vis. Nå er båten overlevert til sin lykkelige eier, og som selv har gitt båten navnet "Superråen".

-Båten gjør at jeg føler meg trygg på sjøen. Nå kan jeg virkelig nyte å være i båt, sier Homstøl via e-post til Båtmagasinet.

Før båten ble sjøsatt var det flere utfordringer som måtte løses av KSH Båthuset  i Arendal.

LANG RAMPE: Homstøls rullestol får akkurat plass i baugåpningen på hans Pioner Multi. Rampen måtte spesiallages for formålet.

Spesiallaget rampe -Primært var det to utfordringer knyttet til dette prosjektet. For det første måtte vi finne ut hvordan skulle han komme om bord med 250 kilo elektrisk rullestol. Deretter måtte vi finne ut hvor skulle stolen plasseres og sikres, sier markedssjef i Båthuset KSH, Steinar M. Olsen til Båtmagasinet.

Ombordstigningen ble løst ved en spesialrampe som passer akkurat, og som gjør det mulig for Homstøl å kjøre i land på strender og ulendt terreng. Han er heller ikke avhengig av å starte båtturen fra en spesiell brygge. Pioner Multi har som kjent en nedfellbar luke i baugen. Denne måtte forlenges med en spesiallaget rampe. Denne rampen har sin egen plass om bord, og betjenes lett av hjelperen.

Følger med på ekkoloddet Videre ble styrekonsollen i båten gjort mindre, for å få mer åpent dekksareal. Det ble satt inn nedfellbare kryssholt med gjennomgående sikring slik at stolen nå kan plasseres hvor som helst i båten, og likevel være meget godt sikret.

Homstøl kan selv ikke kjøre båten, men liker å delta aktivt i navigering og å følge med på det som skjer under vann.

-Vi monterte en kartplotter ved førerposisjonen slik at fører kan følge med på kartet. Vi monterte også en stor skjerm på babord rekke, slik at Atle kan følge med på fisk og vanntemperatur, sier Olsen.

Gleder seg til sjøsetting Temperaturutfordringen ble løst ved å montere en full kalesje med store vinduer. Under kalesja er det varmt og lunt. Ønskes ekstra temperatur er det bare å starte opp det portable varmeapparatet. Blir det for varmt kan alle sidene på kalesjen rulles opp.

LUNT: Under den store kalesja kan Homstøl nyte båtlivet selv på kalde dager.

- Nå gleder jeg meg veldig til mars 2013. Da begynner båtsesongen for meg. Til sommeren skal jeg være mye i båten og kjenne sol og bølger igjen, sier den lykkelige båteieren.

www.kshas.no/bathuset

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Oceanmaster 630 WA er ikke til å kjenne igjen. Vi hadde atskillig å utsette på fjorårets utgave. Årets faceliftbåt innfrir som familiebåt.
Bavaria står foran lansering av flere sportsmodeller i høst. Sport 360 har sin verdenspremiere i Oslo, mens 40-foteren skal vises i Cannes.
Sjøfartsdirektoratet bekrefter i en pressemelding i dag at ulykken med Dolmøy 230 Fisker skal følges opp. Samtidig roper direktoratet et varsko om overlast av små arbeidsbåter og fiskebåter.
Rivrøret i skap
Barbro Holmström var 70 år når hun bestemte seg for å satse helhjertet på sin lille oppfinnelse.
Rune Grindvold hadde skikkelig utstyr da han tok opp denne ruggen av en kveite. Både redningsvest og fiskestang holdt mål!
DOLMØY: Det var en Dolmøy 230 Fisker som kantret utenfor Mehman tidligere i juli. Svensk hobbyfisker omkom. Foto: Produsent.
Statens Havarikommisjon for transport kommer i en foreløpig rapport med sterk kritikk av Dolmøy 230 Fisker. Bakgrunnen er havariet utenfor Mehamn Finnmark 6. juli hvor en svensk hobbyfisker mistet livet som følge av hjertestans da båten kantret. Båten hadde betydelig overvekt. Sjøfartsdirektoratet har gitt saken høy prioritet.
UNIK SAMLING: D/S «Stord I » ved kai i Oslo sammen med et stort antall andre veteranfartøy. Foto: Harald Sætre.
Aldri før har så mange og så flotte veteranskip besøkt hovedstaden samtidig. Oslo var målet for den store konvoien som ble gjennomført som et ledd i den store grunnlovsfeiringen. I helgen var det veteranfest i byen.
Geir Børresen lot seg imponere av den flotte sjekta til Kystlagets Dag Høibø som får etterlengtet stell inne i en av de gamle galeiskurene på Fredriksvern verft.