Bygde båt for multihandikappet

Homstoen_hoved.jpg

EN GLAD GUTT: Atle Homstøl er strålende fornøyd med å komme seg på sjøen i sin nye Pioner Multi. Båten har Atle selv døpt "Superråen".
EN GLAD GUTT: Atle Homstøl er strålende fornøyd med å komme seg på sjøen i sin nye Pioner Multi. Båten har Atle selv døpt "Superråen".

Bygde båt for multihandikappet

Da multihandikappede og båtfrelste Atle Homstøl ønsket seg båt til seg og sin 250 kilo tunge rullestol, måtte forhandleren strekke seg langt for å tilpasse båten til Homstøls behov.

Atle Homstøl er multihandicappet, og avhengig av sin spesialtilpassede rullestol for å komme seg rundt. Når Atle så ville ut på bølgan blå, måtte også båten spesialtilpasses.

Løsningen ble en Pioner Multi med 70 hk Yamaha, som Båthuset i  Arendal tilpasset på beste vis. Nå er båten overlevert til sin lykkelige eier, og som selv har gitt båten navnet "Superråen".

-Båten gjør at jeg føler meg trygg på sjøen. Nå kan jeg virkelig nyte å være i båt, sier Homstøl via e-post til Båtmagasinet.

Før båten ble sjøsatt var det flere utfordringer som måtte løses av KSH Båthuset  i Arendal.

LANG RAMPE: Homstøls rullestol får akkurat plass i baugåpningen på hans Pioner Multi. Rampen måtte spesiallages for formålet.

Spesiallaget rampe -Primært var det to utfordringer knyttet til dette prosjektet. For det første måtte vi finne ut hvordan skulle han komme om bord med 250 kilo elektrisk rullestol. Deretter måtte vi finne ut hvor skulle stolen plasseres og sikres, sier markedssjef i Båthuset KSH, Steinar M. Olsen til Båtmagasinet.

Ombordstigningen ble løst ved en spesialrampe som passer akkurat, og som gjør det mulig for Homstøl å kjøre i land på strender og ulendt terreng. Han er heller ikke avhengig av å starte båtturen fra en spesiell brygge. Pioner Multi har som kjent en nedfellbar luke i baugen. Denne måtte forlenges med en spesiallaget rampe. Denne rampen har sin egen plass om bord, og betjenes lett av hjelperen.

Følger med på ekkoloddet Videre ble styrekonsollen i båten gjort mindre, for å få mer åpent dekksareal. Det ble satt inn nedfellbare kryssholt med gjennomgående sikring slik at stolen nå kan plasseres hvor som helst i båten, og likevel være meget godt sikret.

Homstøl kan selv ikke kjøre båten, men liker å delta aktivt i navigering og å følge med på det som skjer under vann.

-Vi monterte en kartplotter ved førerposisjonen slik at fører kan følge med på kartet. Vi monterte også en stor skjerm på babord rekke, slik at Atle kan følge med på fisk og vanntemperatur, sier Olsen.

Gleder seg til sjøsetting Temperaturutfordringen ble løst ved å montere en full kalesje med store vinduer. Under kalesja er det varmt og lunt. Ønskes ekstra temperatur er det bare å starte opp det portable varmeapparatet. Blir det for varmt kan alle sidene på kalesjen rulles opp.

LUNT: Under den store kalesja kan Homstøl nyte båtlivet selv på kalde dager.

- Nå gleder jeg meg veldig til mars 2013. Da begynner båtsesongen for meg. Til sommeren skal jeg være mye i båten og kjenne sol og bølger igjen, sier den lykkelige båteieren.

www.kshas.no/bathuset

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I serien «forunderlige farkoster» har vi dag valgt en flyvende RIB, eller en FIB som den heter på fagspråket. FIB står for Flying Inflatable Boat og er en patentert hangglider med båt og motor fra Italia.
I fjor kom den nye 4,5 liters V-6 motorer fra Mercury MerCruiser. Nå er det klart for en enda større kraftplugg på 6.2 liter.
Å rusle langs bryggene i Stavern er noe vi har gjort i uminnelige tider. Vi tar «bryggeslengen», pleier de fastboende å si. Du opplever kontraster på din vandring...
Da Draco våknet til live fra mange års dvale i fjor, og lanserte Draco 27 RS, vekket den oppsikt. Nye Draco 22 RS følger samme designlinje, men her er layouten bak vindskjermen mer tradisjonell.
Nordkappeier Ronny Antonsen bekrefter til Båtmagasinet i dag at det er Espen Thorup som skal utvikle de neste 4-5 båtene for selskapet, ikke Eker Design som står bak den nyeste toppmodellen 790 Noblesse.
HYBRIDBÅT: Det er ikke bare Nimbus som satser på hybrid. Verdens første superyacht med dieselektrisk fremdrift besøker i disse dager Bergen.
Verdens første superyacht med hybrid fremdrift er på jomfrutur og ligger i Bergen. Den metallic-lakkerte båten på 83,5 meter er et spektakulært syn! Skipet, som er splitter nyt, har gått direkte fra verftet i Nederland til Bergen for overlevering til kunde.
MEKTIGE SEILSKIP fra hele verden samles i disse dager i Ålesund. Her fra forrige gang byen var vertshavn, i 2001.
De fleste seilskutene er kommet på plass i Ålesund – som er vertshavn for Tall Ships Races i år. Arrangementet starter på onsdag og varer til 18. juli.
STABUKK: Ragnar Thorseth ble slept fra Vikingbanken til Shetland etter at nakke og skulder sviktet. Nå vil han ro tilbake til Norge.
Det var kulda og en vond skulder og nakke som satte stopper for Ragnar Thorseths rotur til Shetland. Men for eventyreren på 67 år er det ikke snakk om å gi opp: Han har bestemt seg for å ro tilbake til Norge.