Bygde båt for multihandikappet

Homstoen_hoved.jpg

EN GLAD GUTT: Atle Homstøl er strålende fornøyd med å komme seg på sjøen i sin nye Pioner Multi. Båten har Atle selv døpt "Superråen".
EN GLAD GUTT: Atle Homstøl er strålende fornøyd med å komme seg på sjøen i sin nye Pioner Multi. Båten har Atle selv døpt "Superråen".

Bygde båt for multihandikappet

Da multihandikappede og båtfrelste Atle Homstøl ønsket seg båt til seg og sin 250 kilo tunge rullestol, måtte forhandleren strekke seg langt for å tilpasse båten til Homstøls behov.

Atle Homstøl er multihandicappet, og avhengig av sin spesialtilpassede rullestol for å komme seg rundt. Når Atle så ville ut på bølgan blå, måtte også båten spesialtilpasses.

Løsningen ble en Pioner Multi med 70 hk Yamaha, som Båthuset i  Arendal tilpasset på beste vis. Nå er båten overlevert til sin lykkelige eier, og som selv har gitt båten navnet "Superråen".

-Båten gjør at jeg føler meg trygg på sjøen. Nå kan jeg virkelig nyte å være i båt, sier Homstøl via e-post til Båtmagasinet.

Før båten ble sjøsatt var det flere utfordringer som måtte løses av KSH Båthuset  i Arendal.

LANG RAMPE: Homstøls rullestol får akkurat plass i baugåpningen på hans Pioner Multi. Rampen måtte spesiallages for formålet.

Spesiallaget rampe -Primært var det to utfordringer knyttet til dette prosjektet. For det første måtte vi finne ut hvordan skulle han komme om bord med 250 kilo elektrisk rullestol. Deretter måtte vi finne ut hvor skulle stolen plasseres og sikres, sier markedssjef i Båthuset KSH, Steinar M. Olsen til Båtmagasinet.

Ombordstigningen ble løst ved en spesialrampe som passer akkurat, og som gjør det mulig for Homstøl å kjøre i land på strender og ulendt terreng. Han er heller ikke avhengig av å starte båtturen fra en spesiell brygge. Pioner Multi har som kjent en nedfellbar luke i baugen. Denne måtte forlenges med en spesiallaget rampe. Denne rampen har sin egen plass om bord, og betjenes lett av hjelperen.

Følger med på ekkoloddet Videre ble styrekonsollen i båten gjort mindre, for å få mer åpent dekksareal. Det ble satt inn nedfellbare kryssholt med gjennomgående sikring slik at stolen nå kan plasseres hvor som helst i båten, og likevel være meget godt sikret.

Homstøl kan selv ikke kjøre båten, men liker å delta aktivt i navigering og å følge med på det som skjer under vann.

-Vi monterte en kartplotter ved førerposisjonen slik at fører kan følge med på kartet. Vi monterte også en stor skjerm på babord rekke, slik at Atle kan følge med på fisk og vanntemperatur, sier Olsen.

Gleder seg til sjøsetting Temperaturutfordringen ble løst ved å montere en full kalesje med store vinduer. Under kalesja er det varmt og lunt. Ønskes ekstra temperatur er det bare å starte opp det portable varmeapparatet. Blir det for varmt kan alle sidene på kalesjen rulles opp.

LUNT: Under den store kalesja kan Homstøl nyte båtlivet selv på kalde dager.

- Nå gleder jeg meg veldig til mars 2013. Da begynner båtsesongen for meg. Til sommeren skal jeg være mye i båten og kjenne sol og bølger igjen, sier den lykkelige båteieren.

www.kshas.no/bathuset

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Sea Ray 320 outboard
På Fort Lauderdal-messen i Florida 1.-, 5. november, viser Sea Ray to nye turbåtmodeller basert på påhengsmotorer. Foreløpig er Europa avventende
Simrad GO12 XSE
Simrads nye multitouch-kartplotterne GO12 XSE og GO7 XSR skal ifølge produsenten være skreddersydd for båteiere som ønsker alt-i-ett-navigeringsprodukter og skal ifølge produsenten være enkle å bruke.
Som vanlig fra Yanmar: Velbygd og kompakt.
Den nye serien firesylindrete motorene med 2,8 liters sylindervolum består av fem motorer fra150 - , til 250 hk, som glir rett inn i markedet både på lystbåt og arbeidsbåtsiden både i singel og dobbeltmontasjer.
Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.
Aluminium er et utmerket båtbyggermateriale, - ikke minst på våre breddegrader. Finnene har ledet utviklingen i mange år. Nå er også finske Bella på banen med aluminiumsmodeller under navnet «Falcon».
En fillete presenning kan være årsaken til stygge vinterskader.
Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.
Når du som privatperson skal importere ein fritidsbåt til Noreg, må du betale 25 prosent meirverdiavgift (mva) av totalverdien. Du skal ikkje betale toll for import av fritidsbåt.
Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.