Bygde båt for multihandikappet

Homstoen_hoved.jpg

EN GLAD GUTT: Atle Homstøl er strålende fornøyd med å komme seg på sjøen i sin nye Pioner Multi. Båten har Atle selv døpt "Superråen".
EN GLAD GUTT: Atle Homstøl er strålende fornøyd med å komme seg på sjøen i sin nye Pioner Multi. Båten har Atle selv døpt "Superråen".

Bygde båt for multihandikappet

Da multihandikappede og båtfrelste Atle Homstøl ønsket seg båt til seg og sin 250 kilo tunge rullestol, måtte forhandleren strekke seg langt for å tilpasse båten til Homstøls behov.

Atle Homstøl er multihandicappet, og avhengig av sin spesialtilpassede rullestol for å komme seg rundt. Når Atle så ville ut på bølgan blå, måtte også båten spesialtilpasses.

Løsningen ble en Pioner Multi med 70 hk Yamaha, som Båthuset i  Arendal tilpasset på beste vis. Nå er båten overlevert til sin lykkelige eier, og som selv har gitt båten navnet "Superråen".

-Båten gjør at jeg føler meg trygg på sjøen. Nå kan jeg virkelig nyte å være i båt, sier Homstøl via e-post til Båtmagasinet.

Før båten ble sjøsatt var det flere utfordringer som måtte løses av KSH Båthuset  i Arendal.

LANG RAMPE: Homstøls rullestol får akkurat plass i baugåpningen på hans Pioner Multi. Rampen måtte spesiallages for formålet.

Spesiallaget rampe -Primært var det to utfordringer knyttet til dette prosjektet. For det første måtte vi finne ut hvordan skulle han komme om bord med 250 kilo elektrisk rullestol. Deretter måtte vi finne ut hvor skulle stolen plasseres og sikres, sier markedssjef i Båthuset KSH, Steinar M. Olsen til Båtmagasinet.

Ombordstigningen ble løst ved en spesialrampe som passer akkurat, og som gjør det mulig for Homstøl å kjøre i land på strender og ulendt terreng. Han er heller ikke avhengig av å starte båtturen fra en spesiell brygge. Pioner Multi har som kjent en nedfellbar luke i baugen. Denne måtte forlenges med en spesiallaget rampe. Denne rampen har sin egen plass om bord, og betjenes lett av hjelperen.

Følger med på ekkoloddet Videre ble styrekonsollen i båten gjort mindre, for å få mer åpent dekksareal. Det ble satt inn nedfellbare kryssholt med gjennomgående sikring slik at stolen nå kan plasseres hvor som helst i båten, og likevel være meget godt sikret.

Homstøl kan selv ikke kjøre båten, men liker å delta aktivt i navigering og å følge med på det som skjer under vann.

-Vi monterte en kartplotter ved førerposisjonen slik at fører kan følge med på kartet. Vi monterte også en stor skjerm på babord rekke, slik at Atle kan følge med på fisk og vanntemperatur, sier Olsen.

Gleder seg til sjøsetting Temperaturutfordringen ble løst ved å montere en full kalesje med store vinduer. Under kalesja er det varmt og lunt. Ønskes ekstra temperatur er det bare å starte opp det portable varmeapparatet. Blir det for varmt kan alle sidene på kalesjen rulles opp.

LUNT: Under den store kalesja kan Homstøl nyte båtlivet selv på kalde dager.

- Nå gleder jeg meg veldig til mars 2013. Da begynner båtsesongen for meg. Til sommeren skal jeg være mye i båten og kjenne sol og bølger igjen, sier den lykkelige båteieren.

www.kshas.no/bathuset

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

1000 HK: Her er Volvo Pentas nye monster på 1000 hk.
Er det rå kraft som gjelder, kan du kjøpe Volvo Pentas nyhet D13 på 1000 hk. Dette er den hittil kraftigste dieselmotorene svenskene har laget.
SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.
Nærings- og fiskeridepartementet har omgjort deler av Sjøfartsdirektoratets vedtak, slik at Saga Oseberg igjen kan seile med passasjerer i Tønsberg havn.
VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.