Bygde båt for multihandikappet

Homstoen_hoved.jpg

EN GLAD GUTT: Atle Homstøl er strålende fornøyd med å komme seg på sjøen i sin nye Pioner Multi. Båten har Atle selv døpt "Superråen".
EN GLAD GUTT: Atle Homstøl er strålende fornøyd med å komme seg på sjøen i sin nye Pioner Multi. Båten har Atle selv døpt "Superråen".

Bygde båt for multihandikappet

Da multihandikappede og båtfrelste Atle Homstøl ønsket seg båt til seg og sin 250 kilo tunge rullestol, måtte forhandleren strekke seg langt for å tilpasse båten til Homstøls behov.

Atle Homstøl er multihandicappet, og avhengig av sin spesialtilpassede rullestol for å komme seg rundt. Når Atle så ville ut på bølgan blå, måtte også båten spesialtilpasses.

Løsningen ble en Pioner Multi med 70 hk Yamaha, som Båthuset i  Arendal tilpasset på beste vis. Nå er båten overlevert til sin lykkelige eier, og som selv har gitt båten navnet "Superråen".

-Båten gjør at jeg føler meg trygg på sjøen. Nå kan jeg virkelig nyte å være i båt, sier Homstøl via e-post til Båtmagasinet.

Før båten ble sjøsatt var det flere utfordringer som måtte løses av KSH Båthuset  i Arendal.

LANG RAMPE: Homstøls rullestol får akkurat plass i baugåpningen på hans Pioner Multi. Rampen måtte spesiallages for formålet.

Spesiallaget rampe -Primært var det to utfordringer knyttet til dette prosjektet. For det første måtte vi finne ut hvordan skulle han komme om bord med 250 kilo elektrisk rullestol. Deretter måtte vi finne ut hvor skulle stolen plasseres og sikres, sier markedssjef i Båthuset KSH, Steinar M. Olsen til Båtmagasinet.

Ombordstigningen ble løst ved en spesialrampe som passer akkurat, og som gjør det mulig for Homstøl å kjøre i land på strender og ulendt terreng. Han er heller ikke avhengig av å starte båtturen fra en spesiell brygge. Pioner Multi har som kjent en nedfellbar luke i baugen. Denne måtte forlenges med en spesiallaget rampe. Denne rampen har sin egen plass om bord, og betjenes lett av hjelperen.

Følger med på ekkoloddet Videre ble styrekonsollen i båten gjort mindre, for å få mer åpent dekksareal. Det ble satt inn nedfellbare kryssholt med gjennomgående sikring slik at stolen nå kan plasseres hvor som helst i båten, og likevel være meget godt sikret.

Homstøl kan selv ikke kjøre båten, men liker å delta aktivt i navigering og å følge med på det som skjer under vann.

-Vi monterte en kartplotter ved førerposisjonen slik at fører kan følge med på kartet. Vi monterte også en stor skjerm på babord rekke, slik at Atle kan følge med på fisk og vanntemperatur, sier Olsen.

Gleder seg til sjøsetting Temperaturutfordringen ble løst ved å montere en full kalesje med store vinduer. Under kalesja er det varmt og lunt. Ønskes ekstra temperatur er det bare å starte opp det portable varmeapparatet. Blir det for varmt kan alle sidene på kalesjen rulles opp.

LUNT: Under den store kalesja kan Homstøl nyte båtlivet selv på kalde dager.

- Nå gleder jeg meg veldig til mars 2013. Da begynner båtsesongen for meg. Til sommeren skal jeg være mye i båten og kjenne sol og bølger igjen, sier den lykkelige båteieren.

www.kshas.no/bathuset

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Flere norske utstillere i Gøteborg. Her en Windy fra fjorårets utstilling.
Det er over 300 utstillere på båtmessen i Gøteborg når den åpner dørene lørdag 31. januar. Messen holder åpent til og med søndag 8. februar.
Nesten halvparten av modellprogrammet til svenske Anytec har fått helt nytt design. Her er resultatet.
President Kai Schøne valgte å trekke seg fra sentralstyret i KNBF 10. januar. Den konstituerte presidenten Egil Kr. Olsen (bildet) sier til Båtmagasinet at uenighet om veivalg er foranledningen.
Den internasjonale båtmessen Boote i Düsseldorf, som pågår i disse dager, er arena for en lang rekke verdenspremierer. Her et glimt fra avduking av Bavarias nye flaggskip.
Båtmagasinet er tirsdag kveld gjort kjent med at forbundsstyret i KNBF har skiftet president i det stille. Det var på et ekstraordinært forbundsstyremøte 10. januar at visepresident Egil Kr. Olsen overtok lederposisjonen etter Kai Schøne som trakk seg med umiddelbar virkning.
I dag starter Borgarting lagmannsrett en ny rettsrunde mot to karer som er mistenkt for forsikringssvindel. Sommeren 2010 gikk en Sunseeker Manhattan 62 til bunns på hundre meters dyp under slep fra Strømstad til Skjeberg.
LES BÅTMAGASINET hvor du vil med iPaden. Første nummer er gratis.
Båtmagasinet har en god stund vært tilgjengelig for iPad-brukere. Nå er vi også tilgjengelig på Android nettbrett og mobil. Gratis for abonnenter på bladet!
-Her har vi truffet godt, sier en fornøyd Espen Aalrud i Marex. Nyheten Marex 375, en bakveggbåt bygget på suksessmodellen 370 Aft-skroget, vekker begeistring i Düsseldorf med sine mange praktiske løsninger.