Buster X - Briljant småbåt

Buster X_6.jpg

GØY PÅ VANNET: Buster X fremkaller brede smil på grunn av sine overraskende gode sjøegenskaper. FOTO: KARI WILÉN
GØY PÅ VANNET: Buster X fremkaller brede smil på grunn av sine overraskende gode sjøegenskaper. FOTO: KARI WILÉN

Buster X - Briljant småbåt

Buster X har en knapt merkbar planingsterskel, nydelige sjøegenskaper og et praktisk interiør. En drøm av en småbåt.

Den nye modellen fra Buster ble lansert i vår, og er arvtager til den gamle X-modellen fra 2006. X er lillebroren til Buster XL, men ingen smågutt av den grunn. Båten er bygget for motorer fra 50 til 80 hk og en maks belastning på syv personer. Vi testet båten med en 70 hk Yamaha, noe vi anser for å være optimalt.

Vellykket skrog
Når man tar plass bak rattet i Buster X og legger av gårde, får man raskt følelsen av å kjøre en større båt. Produsenten har lykkes i å fjerne praktisk talt all sjenerende sjøstøy takket være skumfylte sider og isolering av bunnen. Gode stoler både på fører- og passasjerplass gir utmerket sittekomfort. Den samme komforten nyter passasjerene på akterbenken. Aluminiumsbåten på drøye fem meter har praktisk talt ingen planingsterskel, og har en oppsiktsvekkende myk og behagelig gange i sjøen.

VELKJØRENDE: Buster X går svært stabilt, både med tanke på skjevfordeling av vekt om bord, men også med vinden inn fra siden.

Vi kjørte båten i rotete ferskvann i Finland, og ble mektig imponert over de behagelige og trygge sjøegenskapene. Høyt innvendig fribord med en solid rekke på toppen er også med på å trygge båtens bruksegenskaper.

MODULER: Også de aktre sittebenkene er rotasjonstøpte kasser som enkelt kan fjernes eller omrokkeres.

Fleksibelt interiør
Også nye Buster X har det modulbaserte interiøret som produsenten har hatt i en årrekke. Sittebenkene består av rotasjonsstøpte bokser som enkelt kan fjernes dersom man vil ha et helt åpent dekk for transport eller fiske. Alle oppbevaringskassene kan låses, og de er dessuten tørre. Dørken er i et solid, vannfast laminat. Det er rikelig med stuverom i båten, ikke minst i akterbenken og i kassen foran førerkonsollen. Åpningen mellom vindskjermene kan lukkes helt igjen, og i kombinasjon med kalesjen bak sofaryggen akter, sitter fem personer tørt. Vi er skeptiske til valget av plexiglass i vindskjermen siden dette materialet lett blir ripete. Adkomst over baugen er meget enkelt, og man beveger seg svært uanstrengt om bord på grunn av den enkle og praktiske interiørlayouten. Den faste bensintanken har et volum på 72 liter.

KOMFORTABEL: Interiørlayouten er enkel og fleksibel. Takket være høy vindskjerm og en elegant kalesjeløsning sitter fem personer tørt.

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Finland

Lengde (meter): 

5.15

Bredde (meter): 

2.06

Dyptgående (meter): 

0.70

Lengde (fot): 

16.00

V-bunn (grader): 

19.00

Vekt (kg): 

599

Drivstoff (liter): 

72

Max. antall personer: 

7

Motoreffekt fra (hk): 

50.00

Motoreffekt til (hk): 

80.00

Motor testbåt: 

Yamaha F70

- Sylindervolum: 

996 ccm

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

70.00

- Effekt (kw): 

51.50

Toppfart i test (knop): 

31.00

Pris fra (kr): 

252 672,-

Opplysninger: 

www.yama-motor.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.