Buster X - Briljant småbåt

Buster X_6.jpg

GØY PÅ VANNET: Buster X fremkaller brede smil på grunn av sine overraskende gode sjøegenskaper. FOTO: KARI WILÉN
GØY PÅ VANNET: Buster X fremkaller brede smil på grunn av sine overraskende gode sjøegenskaper. FOTO: KARI WILÉN

Buster X - Briljant småbåt

Buster X har en knapt merkbar planingsterskel, nydelige sjøegenskaper og et praktisk interiør. En drøm av en småbåt.

Den nye modellen fra Buster ble lansert i vår, og er arvtager til den gamle X-modellen fra 2006. X er lillebroren til Buster XL, men ingen smågutt av den grunn. Båten er bygget for motorer fra 50 til 80 hk og en maks belastning på syv personer. Vi testet båten med en 70 hk Yamaha, noe vi anser for å være optimalt.

Vellykket skrog
Når man tar plass bak rattet i Buster X og legger av gårde, får man raskt følelsen av å kjøre en større båt. Produsenten har lykkes i å fjerne praktisk talt all sjenerende sjøstøy takket være skumfylte sider og isolering av bunnen. Gode stoler både på fører- og passasjerplass gir utmerket sittekomfort. Den samme komforten nyter passasjerene på akterbenken. Aluminiumsbåten på drøye fem meter har praktisk talt ingen planingsterskel, og har en oppsiktsvekkende myk og behagelig gange i sjøen.

VELKJØRENDE: Buster X går svært stabilt, både med tanke på skjevfordeling av vekt om bord, men også med vinden inn fra siden.

Vi kjørte båten i rotete ferskvann i Finland, og ble mektig imponert over de behagelige og trygge sjøegenskapene. Høyt innvendig fribord med en solid rekke på toppen er også med på å trygge båtens bruksegenskaper.

MODULER: Også de aktre sittebenkene er rotasjonstøpte kasser som enkelt kan fjernes eller omrokkeres.

Fleksibelt interiør
Også nye Buster X har det modulbaserte interiøret som produsenten har hatt i en årrekke. Sittebenkene består av rotasjonsstøpte bokser som enkelt kan fjernes dersom man vil ha et helt åpent dekk for transport eller fiske. Alle oppbevaringskassene kan låses, og de er dessuten tørre. Dørken er i et solid, vannfast laminat. Det er rikelig med stuverom i båten, ikke minst i akterbenken og i kassen foran førerkonsollen. Åpningen mellom vindskjermene kan lukkes helt igjen, og i kombinasjon med kalesjen bak sofaryggen akter, sitter fem personer tørt. Vi er skeptiske til valget av plexiglass i vindskjermen siden dette materialet lett blir ripete. Adkomst over baugen er meget enkelt, og man beveger seg svært uanstrengt om bord på grunn av den enkle og praktiske interiørlayouten. Den faste bensintanken har et volum på 72 liter.

KOMFORTABEL: Interiørlayouten er enkel og fleksibel. Takket være høy vindskjerm og en elegant kalesjeløsning sitter fem personer tørt.

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Finland

Lengde (meter): 

5.15

Bredde (meter): 

2.06

Dyptgående (meter): 

0.70

Lengde (fot): 

16.00

V-bunn (grader): 

19.00

Vekt (kg): 

599

Drivstoff (liter): 

72

Max. antall personer: 

7

Motoreffekt fra (hk): 

50.00

Motoreffekt til (hk): 

80.00

Motor testbåt: 

Yamaha F70

- Sylindervolum: 

996 ccm

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

70.00

- Effekt (kw): 

51.50

Toppfart i test (knop): 

31.00

Pris fra (kr): 

252 672,-

Opplysninger: 

www.yama-motor.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.