Buster X - Briljant småbåt

Buster X_6.jpg

GØY PÅ VANNET: Buster X fremkaller brede smil på grunn av sine overraskende gode sjøegenskaper. FOTO: KARI WILÉN
GØY PÅ VANNET: Buster X fremkaller brede smil på grunn av sine overraskende gode sjøegenskaper. FOTO: KARI WILÉN

Buster X - Briljant småbåt

Buster X har en knapt merkbar planingsterskel, nydelige sjøegenskaper og et praktisk interiør. En drøm av en småbåt.

Den nye modellen fra Buster ble lansert i vår, og er arvtager til den gamle X-modellen fra 2006. X er lillebroren til Buster XL, men ingen smågutt av den grunn. Båten er bygget for motorer fra 50 til 80 hk og en maks belastning på syv personer. Vi testet båten med en 70 hk Yamaha, noe vi anser for å være optimalt.

Vellykket skrog
Når man tar plass bak rattet i Buster X og legger av gårde, får man raskt følelsen av å kjøre en større båt. Produsenten har lykkes i å fjerne praktisk talt all sjenerende sjøstøy takket være skumfylte sider og isolering av bunnen. Gode stoler både på fører- og passasjerplass gir utmerket sittekomfort. Den samme komforten nyter passasjerene på akterbenken. Aluminiumsbåten på drøye fem meter har praktisk talt ingen planingsterskel, og har en oppsiktsvekkende myk og behagelig gange i sjøen.

VELKJØRENDE: Buster X går svært stabilt, både med tanke på skjevfordeling av vekt om bord, men også med vinden inn fra siden.

Vi kjørte båten i rotete ferskvann i Finland, og ble mektig imponert over de behagelige og trygge sjøegenskapene. Høyt innvendig fribord med en solid rekke på toppen er også med på å trygge båtens bruksegenskaper.

MODULER: Også de aktre sittebenkene er rotasjonstøpte kasser som enkelt kan fjernes eller omrokkeres.

Fleksibelt interiør
Også nye Buster X har det modulbaserte interiøret som produsenten har hatt i en årrekke. Sittebenkene består av rotasjonsstøpte bokser som enkelt kan fjernes dersom man vil ha et helt åpent dekk for transport eller fiske. Alle oppbevaringskassene kan låses, og de er dessuten tørre. Dørken er i et solid, vannfast laminat. Det er rikelig med stuverom i båten, ikke minst i akterbenken og i kassen foran førerkonsollen. Åpningen mellom vindskjermene kan lukkes helt igjen, og i kombinasjon med kalesjen bak sofaryggen akter, sitter fem personer tørt. Vi er skeptiske til valget av plexiglass i vindskjermen siden dette materialet lett blir ripete. Adkomst over baugen er meget enkelt, og man beveger seg svært uanstrengt om bord på grunn av den enkle og praktiske interiørlayouten. Den faste bensintanken har et volum på 72 liter.

KOMFORTABEL: Interiørlayouten er enkel og fleksibel. Takket være høy vindskjerm og en elegant kalesjeløsning sitter fem personer tørt.

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Finland

Lengde (meter): 

5.15

Bredde (meter): 

2.06

Dyptgående (meter): 

0.70

Lengde (fot): 

16.00

V-bunn (grader): 

19.00

Vekt (kg): 

599

Drivstoff (liter): 

72

Max. antall personer: 

7

Motoreffekt fra (hk): 

50.00

Motoreffekt til (hk): 

80.00

Motor testbåt: 

Yamaha F70

- Sylindervolum: 

996 ccm

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

70.00

- Effekt (kw): 

51.50

Toppfart i test (knop): 

31.00

Pris fra (kr): 

252 672,-

Opplysninger: 

www.yama-motor.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Honda Marine kommer med nye og redesignede BF200, 225 og 250 påhengere. Motorene kommer på markedet på slutten av året.
GODE KREFTER: Alle tunge aktører som jobber med sjøsikkerhet samles på et felles torg på årets "Sjøen for alle".
De største aktørene i Norge som jobber med sikkerhet for fritidsbåtfolk har slått seg sammen for å slå et realt sjøslag for sikkerhet på sjøen. Det skjer på et sikkerhetstorg på årets «Sjøen for alle».
For $ 22 700 kan du nå bli kvitt 95 prosent av båtens krenging i bølger, lover produsenten. Dette er den minste stabilisatoren til Seakeeper, som nå lanseres på Miami Boat show.
Med Volvo Penta som hovedeier, skulle det bare mangle at ikke Seven Marine lanserer en ny gigantmotor med «dobbelt propell». På Miami-messen lanseres to nye modeller på 527 og 577 hester.
Du skaffer deg ikke mange venner med å dra v-åtterne for fri eksos i fredelige kystfarvann. Med dette «grenrøret» kan du velge mellom stille og «rå» lyd.
Den nye serien V-seksere er utviklet på bakgrunn av suksessen med 75, - 150-hesterne. De nye motorene lanseres på Miami-messen.
Ut fra at det enkleste er det beste, er det mange som sverger til den «analoge» dødmannsknappen, - til tross for fikse elektroniske varianter. Er denne det beste fra to verdener?
VOLVO PENTA: Fra september av avvikles Volvo Pentas avdeling i Norge. Svenske Imatech overtar all funksjoner.
Det svenske marine- og industriselskapet Imatech overtar Volvo Pentas virksomhet i Norge.