Buster X - Briljant småbåt

Buster X_6.jpg

GØY PÅ VANNET: Buster X fremkaller brede smil på grunn av sine overraskende gode sjøegenskaper. FOTO: KARI WILÉN
GØY PÅ VANNET: Buster X fremkaller brede smil på grunn av sine overraskende gode sjøegenskaper. FOTO: KARI WILÉN

Buster X - Briljant småbåt

Buster X har en knapt merkbar planingsterskel, nydelige sjøegenskaper og et praktisk interiør. En drøm av en småbåt.

Den nye modellen fra Buster ble lansert i vår, og er arvtager til den gamle X-modellen fra 2006. X er lillebroren til Buster XL, men ingen smågutt av den grunn. Båten er bygget for motorer fra 50 til 80 hk og en maks belastning på syv personer. Vi testet båten med en 70 hk Yamaha, noe vi anser for å være optimalt.

Vellykket skrog
Når man tar plass bak rattet i Buster X og legger av gårde, får man raskt følelsen av å kjøre en større båt. Produsenten har lykkes i å fjerne praktisk talt all sjenerende sjøstøy takket være skumfylte sider og isolering av bunnen. Gode stoler både på fører- og passasjerplass gir utmerket sittekomfort. Den samme komforten nyter passasjerene på akterbenken. Aluminiumsbåten på drøye fem meter har praktisk talt ingen planingsterskel, og har en oppsiktsvekkende myk og behagelig gange i sjøen.

VELKJØRENDE: Buster X går svært stabilt, både med tanke på skjevfordeling av vekt om bord, men også med vinden inn fra siden.

Vi kjørte båten i rotete ferskvann i Finland, og ble mektig imponert over de behagelige og trygge sjøegenskapene. Høyt innvendig fribord med en solid rekke på toppen er også med på å trygge båtens bruksegenskaper.

MODULER: Også de aktre sittebenkene er rotasjonstøpte kasser som enkelt kan fjernes eller omrokkeres.

Fleksibelt interiør
Også nye Buster X har det modulbaserte interiøret som produsenten har hatt i en årrekke. Sittebenkene består av rotasjonsstøpte bokser som enkelt kan fjernes dersom man vil ha et helt åpent dekk for transport eller fiske. Alle oppbevaringskassene kan låses, og de er dessuten tørre. Dørken er i et solid, vannfast laminat. Det er rikelig med stuverom i båten, ikke minst i akterbenken og i kassen foran førerkonsollen. Åpningen mellom vindskjermene kan lukkes helt igjen, og i kombinasjon med kalesjen bak sofaryggen akter, sitter fem personer tørt. Vi er skeptiske til valget av plexiglass i vindskjermen siden dette materialet lett blir ripete. Adkomst over baugen er meget enkelt, og man beveger seg svært uanstrengt om bord på grunn av den enkle og praktiske interiørlayouten. Den faste bensintanken har et volum på 72 liter.

KOMFORTABEL: Interiørlayouten er enkel og fleksibel. Takket være høy vindskjerm og en elegant kalesjeløsning sitter fem personer tørt.

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Finland

Lengde (meter): 

5.15

Bredde (meter): 

2.06

Dyptgående (meter): 

0.70

Lengde (fot): 

16.00

V-bunn (grader): 

19.00

Vekt (kg): 

599

Drivstoff (liter): 

72

Max. antall personer: 

7

Motoreffekt fra (hk): 

50.00

Motoreffekt til (hk): 

80.00

Motor testbåt: 

Yamaha F70

- Sylindervolum: 

996 ccm

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

70.00

- Effekt (kw): 

51.50

Toppfart i test (knop): 

31.00

Pris fra (kr): 

252 672,-

Opplysninger: 

www.yama-motor.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.