Buster X - Briljant småbåt

Buster X_6.jpg

GØY PÅ VANNET: Buster X fremkaller brede smil på grunn av sine overraskende gode sjøegenskaper. FOTO: KARI WILÉN
GØY PÅ VANNET: Buster X fremkaller brede smil på grunn av sine overraskende gode sjøegenskaper. FOTO: KARI WILÉN

Buster X - Briljant småbåt

Buster X har en knapt merkbar planingsterskel, nydelige sjøegenskaper og et praktisk interiør. En drøm av en småbåt.

Den nye modellen fra Buster ble lansert i vår, og er arvtager til den gamle X-modellen fra 2006. X er lillebroren til Buster XL, men ingen smågutt av den grunn. Båten er bygget for motorer fra 50 til 80 hk og en maks belastning på syv personer. Vi testet båten med en 70 hk Yamaha, noe vi anser for å være optimalt.

Vellykket skrog
Når man tar plass bak rattet i Buster X og legger av gårde, får man raskt følelsen av å kjøre en større båt. Produsenten har lykkes i å fjerne praktisk talt all sjenerende sjøstøy takket være skumfylte sider og isolering av bunnen. Gode stoler både på fører- og passasjerplass gir utmerket sittekomfort. Den samme komforten nyter passasjerene på akterbenken. Aluminiumsbåten på drøye fem meter har praktisk talt ingen planingsterskel, og har en oppsiktsvekkende myk og behagelig gange i sjøen.

VELKJØRENDE: Buster X går svært stabilt, både med tanke på skjevfordeling av vekt om bord, men også med vinden inn fra siden.

Vi kjørte båten i rotete ferskvann i Finland, og ble mektig imponert over de behagelige og trygge sjøegenskapene. Høyt innvendig fribord med en solid rekke på toppen er også med på å trygge båtens bruksegenskaper.

MODULER: Også de aktre sittebenkene er rotasjonstøpte kasser som enkelt kan fjernes eller omrokkeres.

Fleksibelt interiør
Også nye Buster X har det modulbaserte interiøret som produsenten har hatt i en årrekke. Sittebenkene består av rotasjonsstøpte bokser som enkelt kan fjernes dersom man vil ha et helt åpent dekk for transport eller fiske. Alle oppbevaringskassene kan låses, og de er dessuten tørre. Dørken er i et solid, vannfast laminat. Det er rikelig med stuverom i båten, ikke minst i akterbenken og i kassen foran førerkonsollen. Åpningen mellom vindskjermene kan lukkes helt igjen, og i kombinasjon med kalesjen bak sofaryggen akter, sitter fem personer tørt. Vi er skeptiske til valget av plexiglass i vindskjermen siden dette materialet lett blir ripete. Adkomst over baugen er meget enkelt, og man beveger seg svært uanstrengt om bord på grunn av den enkle og praktiske interiørlayouten. Den faste bensintanken har et volum på 72 liter.

KOMFORTABEL: Interiørlayouten er enkel og fleksibel. Takket være høy vindskjerm og en elegant kalesjeløsning sitter fem personer tørt.

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Finland

Lengde (meter): 

5.15

Bredde (meter): 

2.06

Dyptgående (meter): 

0.70

Lengde (fot): 

16.00

V-bunn (grader): 

19.00

Vekt (kg): 

599

Drivstoff (liter): 

72

Max. antall personer: 

7

Motoreffekt fra (hk): 

50.00

Motoreffekt til (hk): 

80.00

Motor testbåt: 

Yamaha F70

- Sylindervolum: 

996 ccm

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

70.00

- Effekt (kw): 

51.50

Toppfart i test (knop): 

31.00

Pris fra (kr): 

252 672,-

Opplysninger: 

www.yama-motor.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.