Blir valget fem eller 30 knop?

Politi.jpg

REDUSERT AKTIVITET: Det er særlig politibåtene i Mandal og Risør som rammes av kuttene denne sommeren. (Foto: Amund Rich. Løken).
REDUSERT AKTIVITET: Det er særlig politibåtene i Mandal og Risør som rammes av kuttene denne sommeren. (Foto: Amund Rich. Løken).

Blir valget fem eller 30 knop?

Kystverket vil ha bort 15 knops fartsgrense og vil at kommunene velger mellom 3, 5, 8 eller 30 knop. Gjett hva Bærum valgte?

Det skal ikke bli lett for båtføreren å orientere seg om gjeldene fartsgrenser på sjøen fremover. Det er opp til kommunene å bestemme. I Bærum har politikerne gått inn for å innføre maksfart på fem knop over alt i bassenget innenfor øyene, ikke bare nærmere enn 150 meter fra land som gjelder i dag. Utenfor denne sonen har fartsgrensen vært 15 knop.

I nabokommunen Asker gikk en politisk komité inn for fem knop, mens formannskapets flertall vil ha 30 knop utenfor 150-meters grensen.

Asker ikke bestemt seg

I utgangspunktet var nabokommunene Asker og Bærum enige om ensarte fartsgrensene i den lokale skjærgården, men Asker har sendt saken ut på en ny høring. Bærums vedtak vil trolig sette fortgang i den politiske behandlingen.

Mange reaksjoner

Lokalavisen Budstikka hadde ikke mer enn så vidt meddelt vedtaket fra sektorutvalget for miljø, klima og kommunalteknikk i Bærum, før leserinnleggene strømmet på.

 

 «Håpløst å innføre padlefart overalt». «Det vil ta 40 minutter fra Langåra til Sandvika». «Glem vannskisport». «Dette blir tufsete for alle som bruker sjøen til transport». «Den nye farten gjelder vel også fergene?» «Politiet vil aldri klare å håndheve denne bestemmelsen». «Nå blir det slutt på regattaene, de seiler jo fortene enn fem knop».

Regionen må snakke sammen

-Et slikt vedtak blir uten tvil litt av en utfordring å håndheve, sier Reidar Kjelsrud i KNBF i en kommentar til Båtmagasinet. Han vil med det første ta initiativ i håp om å få hele regionen til å samsnakke og fartsgrenser til sjøen. Her må sunn fornuft og praktisk tankegang komme til uttrykk, sier han.

Bærums politiske vedtak vil trolig ikke bli iverksatt før neste år.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.