Blåser nytt liv i Storebro

Storebro 31 fot 2017.jpg

NY STOREBRO: Slik blir den nye Storebro 31 som settes i produksjon neste år.
NY STOREBRO: Slik blir den nye Storebro 31 som settes i produksjon neste år.

Blåser nytt liv i Storebro

Etter noen tøffe år satser Storebro i Småland på nyproduksjon av motorbåter. Neste år er det tradisjonsrike båtbyggeriet i gang med en spennende 31-foter.

Etter at den nåværende eieren Roger von Haugwitz, tok over Storebro i Vimmerby har det vært tøft for selskapet å komme tilbake, dette til tross for at selskapets varemerke fortsatt er sterkt og båtene velkjente langt utenfor Sveriges grenser.
"Markedet må være der"
Men det holder ikke. Markedet må være der. For Storebros tidligere modeller har markedet skrumpet, samtidig som det er blitt hardere konkurranse fra både engelske og franske båtbyggere. Men den nye eieren, som kjøpte selskapet i 2012, har stor tro på fremtiden.
-Tradisjonen sitter i veggene her, sier en optimistisk Roger von Haugwitz til svenske Båtliv.
Flere selskaper
Von Haugwitz driver flere selskap i Stockholmsområdet og har hatt mulighet til å dekke tapene i Storebro. Men med den nye modellen, og inntekter fra reparasjonsarbeider, er det kanskje mulig å få båtbyggeriet på rett kjøl igjen.
Den nye modellen blir 9,30 meter lang og 3,20 meter bred, altså en romslig 31-foter. Båten skal utstyres med en 400 hesters Volvo Penta D6.
Eier plastfabrikk
Eftersom von Haugwitz også eier en plastfabrikk i Lysekil (Lyseplast) kan alle plastdetaljer produseres der. Montering og bygging av innredninger skal gjøres hos Storebro.
Info: www.storebro.se

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.