Blåser nytt liv i Storebro

Storebro 31 fot 2017.jpg

NY STOREBRO: Slik blir den nye Storebro 31 som settes i produksjon neste år.
NY STOREBRO: Slik blir den nye Storebro 31 som settes i produksjon neste år.

Blåser nytt liv i Storebro

Etter noen tøffe år satser Storebro i Småland på nyproduksjon av motorbåter. Neste år er det tradisjonsrike båtbyggeriet i gang med en spennende 31-foter.

Etter at den nåværende eieren Roger von Haugwitz, tok over Storebro i Vimmerby har det vært tøft for selskapet å komme tilbake, dette til tross for at selskapets varemerke fortsatt er sterkt og båtene velkjente langt utenfor Sveriges grenser.
"Markedet må være der"
Men det holder ikke. Markedet må være der. For Storebros tidligere modeller har markedet skrumpet, samtidig som det er blitt hardere konkurranse fra både engelske og franske båtbyggere. Men den nye eieren, som kjøpte selskapet i 2012, har stor tro på fremtiden.
-Tradisjonen sitter i veggene her, sier en optimistisk Roger von Haugwitz til svenske Båtliv.
Flere selskaper
Von Haugwitz driver flere selskap i Stockholmsområdet og har hatt mulighet til å dekke tapene i Storebro. Men med den nye modellen, og inntekter fra reparasjonsarbeider, er det kanskje mulig å få båtbyggeriet på rett kjøl igjen.
Den nye modellen blir 9,30 meter lang og 3,20 meter bred, altså en romslig 31-foter. Båten skal utstyres med en 400 hesters Volvo Penta D6.
Eier plastfabrikk
Eftersom von Haugwitz også eier en plastfabrikk i Lysekil (Lyseplast) kan alle plastdetaljer produseres der. Montering og bygging av innredninger skal gjøres hos Storebro.
Info: www.storebro.se

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.
Det nederlandske selskapet DMS Holland kan ha skutt en liten (kostbar?) gullfugl med sine nye svingbare kombinerte trim/stabiliseringsplan for hurtiggående, planende båter.
RAPTOR: Yamarin 81 DC er gjenskapt som Silver Raptor.
Silver Raptor er det nye flaggskipet fra finske Silver, men helt ny er likevel ikke båten. Den er designet av Eker Design og ble først introdusert i markedet som Yamarin 81 DC, men Silver-eieren Oy Otto Brandt Ab kjøpte modellen fra Yamarins nye eier Yamaha.
I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».