Bærre lækkert fra polske Galeon

legger til.jpg

RETT FRA VERFTET: Galeon 650 Skydeck legger til kai i Sopot i Polen for første gang.
RETT FRA VERFTET: Galeon 650 Skydeck legger til kai i Sopot i Polen for første gang.

Bærre lækkert fra polske Galeon

(SOPOT – POLEN): Dyrt? Ja, rådyrt. For de fleste av oss. For noen få vil den blodferske Galeon 640 Fly eller 650 Skydeck fra Polen være interessante alternativer til engelske utfordrere. Nyhetene er linjelekre, godt utstyrte og åpenbart velbygde. Båtmagasinet er på prøvekjøring i polske Sopot.

For to dager siden var den fortsatt i produksjonshallen den store Galeon-fabrikken utenfor Gdansk i Polen. I går seilte den inn i den flotte havnen i badebyen Sopot ved Østersjøen, den ferske av Galeon-nyhetene, 650 Skydeck. Dette er en luksusyacht som virkelig skiller seg ut fra mengden med sine store vindusflater, herlige balkonger på skrogsidene, dør ut til salong forut gjennom frontvinduene, og sin etter vår mening meget raffinerte «takterrasse», et lunt skydeck hvor skipperen har den beste oversikt når skipet skal inn i trange havner. Søsterskipet 640 Fly er nokså identisk, men med en fullverdig flybridge. Det er sistnevnte vi har prøvekjørt i Østersjøen, med sine Volvo Penta D13 maskiner på til sammen 2000 hestekrefter. Det tok ikke mange sekundene å få den 31 tonn tunge kjempen opp i 30 knop.
Doble køyer i alle lugarer

SOV GODT: Må være lett å falle til ro i en av de tre gedigne lugarene.
SOV GODT: Må være lett å falle til ro i en av de tre gedigne lugarene.

Båtene er utstyrt med garasje og mannskapslugar med entre fra badeplattformen. Med to trappenedganger fra styrhus er det adkomst til tre gedigne, doble sovelugarer, alle med separate baderom og dusjløsninger. På akterdekket har skipet en dreibar salong. Det er opp til deg om du vil sitte i kjøreretningen eller nyte utsikten over kjølvannet. Det er bare å svinge rundt. Styrhuset har en gedigen bysse med barløsning og åpning ut til balkongene på begge skrogsidene. Selvsagt har kjempen en flott salong i det samme miljøet. Den gedigne tv-skjermen er motorisert og legger seg diskret ned i et møbel etter bruk. Kapteinen er vel plassert med god utsikt i alle retninger og med alle mulige tekniske hjelpemidler.
INNOVATIV: Mange snedige løsninger på nyheten Galeon 650 Skydeck.
INNOVATIV: Mangesnedige løsninger på nyheten Galeon 650 Skydeck.

Dør i frontvinduet
Spesielt med denne båten er den flotte døra midt i frontvinduet som gir adgang til en gedigen salong på fremdekket. Materialvalg og farger kan selvsagt kjøperen i stor grad bestemme, men det er ikke spart på kvaliteter hverken i tekstiler eller treverk. Galeons nye serie gjør et kjempesprang fra tidligere utgaver og har et design som vil møte krav fra de meste kresne i kjøperkretsen.
SKYDECK: 650 Skydeck er søsterskipet til Galeon 640 Fly, sistnevnte med komplett flybridge.
SKYDECK: 650 Skydeck er søsterskipet til Galeon 640 Fly, sistnevnte med komplett flybridge.

Mye båt for pengene
Båtene har en prislapp som starter på 15 millioner kroner, men med noen nødvendige tilvalg vil nok prisen fort stige noen millioner, men likevel er den polske utfordreren langt billigere enn tilsvarende modeller fra for eksempel England. Mye tyder på at spesielt amerikanere  har skjønt det, Galeon selger godt der borte, men Rudolf og Roland Czybulla Johnsen i Stavanger Marinesenter, som er norsk importører, har forventninger til nyhetene også her hjemme, kanskje ikke så mange salg av denne kjempen, men selv de nye mindre modellene fra det anerkjente verftet er bygget i samme «stil» og med samme filosofi.
"Et landsted på kjøpet"
-Det er ikke vil om at de engelske kvalitetsbåtene er hovedkonkurrenter, men det må vel være interessant for en pengesterk kjøper å bruke differansen til et landsted på Sørlandet, spøker den norske importøren.
BÅTMAGASINET: Vår medarbeider fikk den polske skjønnheten opp i nesten 30 knop.
BÅTMAGASINET: Vår medarbeider fikk den polske skjønnheten opp i nesten 30 knop.

FAKTA OM GALEON 640 FLY
Største lengde: 20. 80 meter
Bredde: 5 meter
Drivstoff: 2x 1300 liter
Vann:  800 liter
Vekt: 31.000 kilo
Maks motor: 2x1200 hk
Pris: Fra ca. 14 mill. nok
Opplysninger: www.stavangermarinesenter.no

Flere bilder av Galeon 650 Skydeck i karusellen her under:

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.