Bærre lækkert fra polske Galeon

legger til.jpg

RETT FRA VERFTET: Galeon 650 Skydeck legger til kai i Sopot i Polen for første gang.
RETT FRA VERFTET: Galeon 650 Skydeck legger til kai i Sopot i Polen for første gang.

Bærre lækkert fra polske Galeon

(SOPOT – POLEN): Dyrt? Ja, rådyrt. For de fleste av oss. For noen få vil den blodferske Galeon 640 Fly eller 650 Skydeck fra Polen være interessante alternativer til engelske utfordrere. Nyhetene er linjelekre, godt utstyrte og åpenbart velbygde. Båtmagasinet er på prøvekjøring i polske Sopot.

For to dager siden var den fortsatt i produksjonshallen den store Galeon-fabrikken utenfor Gdansk i Polen. I går seilte den inn i den flotte havnen i badebyen Sopot ved Østersjøen, den ferske av Galeon-nyhetene, 650 Skydeck. Dette er en luksusyacht som virkelig skiller seg ut fra mengden med sine store vindusflater, herlige balkonger på skrogsidene, dør ut til salong forut gjennom frontvinduene, og sin etter vår mening meget raffinerte «takterrasse», et lunt skydeck hvor skipperen har den beste oversikt når skipet skal inn i trange havner. Søsterskipet 640 Fly er nokså identisk, men med en fullverdig flybridge. Det er sistnevnte vi har prøvekjørt i Østersjøen, med sine Volvo Penta D13 maskiner på til sammen 2000 hestekrefter. Det tok ikke mange sekundene å få den 31 tonn tunge kjempen opp i 30 knop.
Doble køyer i alle lugarer

SOV GODT: Må være lett å falle til ro i en av de tre gedigne lugarene.
SOV GODT: Må være lett å falle til ro i en av de tre gedigne lugarene.

Båtene er utstyrt med garasje og mannskapslugar med entre fra badeplattformen. Med to trappenedganger fra styrhus er det adkomst til tre gedigne, doble sovelugarer, alle med separate baderom og dusjløsninger. På akterdekket har skipet en dreibar salong. Det er opp til deg om du vil sitte i kjøreretningen eller nyte utsikten over kjølvannet. Det er bare å svinge rundt. Styrhuset har en gedigen bysse med barløsning og åpning ut til balkongene på begge skrogsidene. Selvsagt har kjempen en flott salong i det samme miljøet. Den gedigne tv-skjermen er motorisert og legger seg diskret ned i et møbel etter bruk. Kapteinen er vel plassert med god utsikt i alle retninger og med alle mulige tekniske hjelpemidler.
INNOVATIV: Mange snedige løsninger på nyheten Galeon 650 Skydeck.
INNOVATIV: Mangesnedige løsninger på nyheten Galeon 650 Skydeck.

Dør i frontvinduet
Spesielt med denne båten er den flotte døra midt i frontvinduet som gir adgang til en gedigen salong på fremdekket. Materialvalg og farger kan selvsagt kjøperen i stor grad bestemme, men det er ikke spart på kvaliteter hverken i tekstiler eller treverk. Galeons nye serie gjør et kjempesprang fra tidligere utgaver og har et design som vil møte krav fra de meste kresne i kjøperkretsen.
SKYDECK: 650 Skydeck er søsterskipet til Galeon 640 Fly, sistnevnte med komplett flybridge.
SKYDECK: 650 Skydeck er søsterskipet til Galeon 640 Fly, sistnevnte med komplett flybridge.

Mye båt for pengene
Båtene har en prislapp som starter på 15 millioner kroner, men med noen nødvendige tilvalg vil nok prisen fort stige noen millioner, men likevel er den polske utfordreren langt billigere enn tilsvarende modeller fra for eksempel England. Mye tyder på at spesielt amerikanere  har skjønt det, Galeon selger godt der borte, men Rudolf og Roland Czybulla Johnsen i Stavanger Marinesenter, som er norsk importører, har forventninger til nyhetene også her hjemme, kanskje ikke så mange salg av denne kjempen, men selv de nye mindre modellene fra det anerkjente verftet er bygget i samme «stil» og med samme filosofi.
"Et landsted på kjøpet"
-Det er ikke vil om at de engelske kvalitetsbåtene er hovedkonkurrenter, men det må vel være interessant for en pengesterk kjøper å bruke differansen til et landsted på Sørlandet, spøker den norske importøren.
BÅTMAGASINET: Vår medarbeider fikk den polske skjønnheten opp i nesten 30 knop.
BÅTMAGASINET: Vår medarbeider fikk den polske skjønnheten opp i nesten 30 knop.

FAKTA OM GALEON 640 FLY
Største lengde: 20. 80 meter
Bredde: 5 meter
Drivstoff: 2x 1300 liter
Vann:  800 liter
Vekt: 31.000 kilo
Maks motor: 2x1200 hk
Pris: Fra ca. 14 mill. nok
Opplysninger: www.stavangermarinesenter.no

Flere bilder av Galeon 650 Skydeck i karusellen her under:

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.