Bærre lækkert fra polske Galeon

legger til.jpg

RETT FRA VERFTET: Galeon 650 Skydeck legger til kai i Sopot i Polen for første gang.
RETT FRA VERFTET: Galeon 650 Skydeck legger til kai i Sopot i Polen for første gang.

Bærre lækkert fra polske Galeon

(SOPOT – POLEN): Dyrt? Ja, rådyrt. For de fleste av oss. For noen få vil den blodferske Galeon 640 Fly eller 650 Skydeck fra Polen være interessante alternativer til engelske utfordrere. Nyhetene er linjelekre, godt utstyrte og åpenbart velbygde. Båtmagasinet er på prøvekjøring i polske Sopot.

For to dager siden var den fortsatt i produksjonshallen den store Galeon-fabrikken utenfor Gdansk i Polen. I går seilte den inn i den flotte havnen i badebyen Sopot ved Østersjøen, den ferske av Galeon-nyhetene, 650 Skydeck. Dette er en luksusyacht som virkelig skiller seg ut fra mengden med sine store vindusflater, herlige balkonger på skrogsidene, dør ut til salong forut gjennom frontvinduene, og sin etter vår mening meget raffinerte «takterrasse», et lunt skydeck hvor skipperen har den beste oversikt når skipet skal inn i trange havner. Søsterskipet 640 Fly er nokså identisk, men med en fullverdig flybridge. Det er sistnevnte vi har prøvekjørt i Østersjøen, med sine Volvo Penta D13 maskiner på til sammen 2000 hestekrefter. Det tok ikke mange sekundene å få den 31 tonn tunge kjempen opp i 30 knop.
Doble køyer i alle lugarer

SOV GODT: Må være lett å falle til ro i en av de tre gedigne lugarene.
SOV GODT: Må være lett å falle til ro i en av de tre gedigne lugarene.

Båtene er utstyrt med garasje og mannskapslugar med entre fra badeplattformen. Med to trappenedganger fra styrhus er det adkomst til tre gedigne, doble sovelugarer, alle med separate baderom og dusjløsninger. På akterdekket har skipet en dreibar salong. Det er opp til deg om du vil sitte i kjøreretningen eller nyte utsikten over kjølvannet. Det er bare å svinge rundt. Styrhuset har en gedigen bysse med barløsning og åpning ut til balkongene på begge skrogsidene. Selvsagt har kjempen en flott salong i det samme miljøet. Den gedigne tv-skjermen er motorisert og legger seg diskret ned i et møbel etter bruk. Kapteinen er vel plassert med god utsikt i alle retninger og med alle mulige tekniske hjelpemidler.
INNOVATIV: Mange snedige løsninger på nyheten Galeon 650 Skydeck.
INNOVATIV: Mangesnedige løsninger på nyheten Galeon 650 Skydeck.

Dør i frontvinduet
Spesielt med denne båten er den flotte døra midt i frontvinduet som gir adgang til en gedigen salong på fremdekket. Materialvalg og farger kan selvsagt kjøperen i stor grad bestemme, men det er ikke spart på kvaliteter hverken i tekstiler eller treverk. Galeons nye serie gjør et kjempesprang fra tidligere utgaver og har et design som vil møte krav fra de meste kresne i kjøperkretsen.
SKYDECK: 650 Skydeck er søsterskipet til Galeon 640 Fly, sistnevnte med komplett flybridge.
SKYDECK: 650 Skydeck er søsterskipet til Galeon 640 Fly, sistnevnte med komplett flybridge.

Mye båt for pengene
Båtene har en prislapp som starter på 15 millioner kroner, men med noen nødvendige tilvalg vil nok prisen fort stige noen millioner, men likevel er den polske utfordreren langt billigere enn tilsvarende modeller fra for eksempel England. Mye tyder på at spesielt amerikanere  har skjønt det, Galeon selger godt der borte, men Rudolf og Roland Czybulla Johnsen i Stavanger Marinesenter, som er norsk importører, har forventninger til nyhetene også her hjemme, kanskje ikke så mange salg av denne kjempen, men selv de nye mindre modellene fra det anerkjente verftet er bygget i samme «stil» og med samme filosofi.
"Et landsted på kjøpet"
-Det er ikke vil om at de engelske kvalitetsbåtene er hovedkonkurrenter, men det må vel være interessant for en pengesterk kjøper å bruke differansen til et landsted på Sørlandet, spøker den norske importøren.
BÅTMAGASINET: Vår medarbeider fikk den polske skjønnheten opp i nesten 30 knop.
BÅTMAGASINET: Vår medarbeider fikk den polske skjønnheten opp i nesten 30 knop.

FAKTA OM GALEON 640 FLY
Største lengde: 20. 80 meter
Bredde: 5 meter
Drivstoff: 2x 1300 liter
Vann:  800 liter
Vekt: 31.000 kilo
Maks motor: 2x1200 hk
Pris: Fra ca. 14 mill. nok
Opplysninger: www.stavangermarinesenter.no

Flere bilder av Galeon 650 Skydeck i karusellen her under:

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.