Båtparken vokser og vokser

sandvika.jpg

SNART EN MILLION fritidsbåter, iberegnet kajakker og kanoer i Norge. Foto: Jon Olav Nesvold, NTB/Scanpix.
SNART EN MILLION fritidsbåter, iberegnet kajakker og kanoer i Norge. Foto: Jon Olav Nesvold, NTB/Scanpix.

Båtparken vokser og vokser

Den norske fritidsbåtparken vokser for hvert år. Ifølge bransjeforbundet Norboat er vi i ferd med å bryte milliongrensen på antall fritidsbåter, kajakker og kanoer i landet. Onsdag 14. mars åpner "Sjøen for alle" på Lillestrøm.

— Nordmenn er utvilsomt et båtfolk. Og jeg kan konstatere at den båtinteressen vokser for hvert år. Bare i år forventer vi at det blir solgt over 14 000 nye båter, sier Leif Bergaas, Daglig leder i Norboat - Båtbransjeforbundet i Norge.
Sjøen for alle er båtbransjens årlige startskudd på båtsesongen. Ifølge Bergaas gir messen et godt bilde av hvordan den norske båtparken utvikler seg.
Motorbåter over fire meter
— Det store båtsegmentet i Norge er motorbåter over fire meter. Dette er båter som kjøpes langs hele kysten. En klar tendens det siste ti-året er at flere også etterspør båter over syv meter. Det har nok en sammenheng med lave renter og bedre økonomi blant nordmenn flest. Når det gjelder seilbåtmarkedet, har det vært stabilt lenge. Nå ser vi en forsiktig økning.
190 utstillere
Bransjesjefen mener det vil være noe for enhver smak på årets Sjøen for alle. På Lillestrøm kan du møte 190 utstillere og over 350 små og store båter er utstilt under samme tak.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.