Båtfolket skal ta plasten med hjem

tb43428a.jpg

BÅTFOLKET MÅ BIDRA: Alle med båt oppfordres til å ta med plastavfallet hjem. Illustrasjonsfoto: NTB/Scanpix.
BÅTFOLKET MÅ BIDRA: Alle med båt oppfordres til å ta med plastavfallet hjem. Illustrasjonsfoto: NTB/Scanpix.

Båtfolket skal ta plasten med hjem

Båtbransjeforbundet i Norge inviterer hele båtbransjen og båtfolket til en nasjonal kampanje for å hindre at plast havner på sjøen. - Det handler ikke om å rydde, det viktige er at vi slutter å kaste, sier Leif Bergaas i Norboat.

-Båtfolket er den største brukeren av kysten vår, og i de kommende vår- og sommermånedene strømmer hundretusenvis av oss ut på sjøen. Vi er mange og vi kan både gjøre stor nytte, men også stor skade. Derfor oppfordrer vi nå alle båtprodusenter, båtforeninger og båtfolket til å dele informasjon om at plasten skal hjem, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge i en pressemelding.
Ta plasten med hjem
Det finnes rundt 800.000 fritidsbåter i Norge, og hvert år selges det rundt 13.000 nye båter. Gjennom en målrettet informasjonskampanje ønsker Norboat at sine bransjemedlemmer oppfordrer nye og gamle båteiere til å ta med seg plasten hjem når de har vært på sjøen.
Det haster...
Veldig mange initiativ handler om å rydde opp plasten. Dette er et viktig og riktig fokus, men det handler vel så mye om å få til en endring og gi folk kunnskap slik at de ikke kaster. I tillegg til å være skadelig for vår helse er plast i ferd med å forsøple og ødelegge en av verdens flotteste kystlinjer, samt ødelegge det marine livet. Dette haster og vi vil gjøre det vi kan for å få båtfolket med oss, sier Leif Bergaas.
Norboat vil gjennomføre informasjonsaktiviteter overfor både besøkende og båtprodusenter på messen Sjøen for alle som arrangeres i Lillestrøm 22.-26. mars, og på messer senere i år. Her vil de møte ti-tusenvis av mennesker. Videre vil organisasjonen spre informasjon og materiell til båtforhandlere og båtprodsenter over hele landet.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

1000 HK: Her er Volvo Pentas nye monster på 1000 hk.
Er det rå kraft som gjelder, kan du kjøpe Volvo Pentas nyhet D13 på 1000 hk. Dette er den hittil kraftigste dieselmotorene svenskene har laget.
SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.
Nærings- og fiskeridepartementet har omgjort deler av Sjøfartsdirektoratets vedtak, slik at Saga Oseberg igjen kan seile med passasjerer i Tønsberg havn.
VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.