Båtfolket skal ta plasten med hjem

tb43428a.jpg

BÅTFOLKET MÅ BIDRA: Alle med båt oppfordres til å ta med plastavfallet hjem. Illustrasjonsfoto: NTB/Scanpix.
BÅTFOLKET MÅ BIDRA: Alle med båt oppfordres til å ta med plastavfallet hjem. Illustrasjonsfoto: NTB/Scanpix.

Båtfolket skal ta plasten med hjem

Båtbransjeforbundet i Norge inviterer hele båtbransjen og båtfolket til en nasjonal kampanje for å hindre at plast havner på sjøen. - Det handler ikke om å rydde, det viktige er at vi slutter å kaste, sier Leif Bergaas i Norboat.

-Båtfolket er den største brukeren av kysten vår, og i de kommende vår- og sommermånedene strømmer hundretusenvis av oss ut på sjøen. Vi er mange og vi kan både gjøre stor nytte, men også stor skade. Derfor oppfordrer vi nå alle båtprodusenter, båtforeninger og båtfolket til å dele informasjon om at plasten skal hjem, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge i en pressemelding.
Ta plasten med hjem
Det finnes rundt 800.000 fritidsbåter i Norge, og hvert år selges det rundt 13.000 nye båter. Gjennom en målrettet informasjonskampanje ønsker Norboat at sine bransjemedlemmer oppfordrer nye og gamle båteiere til å ta med seg plasten hjem når de har vært på sjøen.
Det haster...
Veldig mange initiativ handler om å rydde opp plasten. Dette er et viktig og riktig fokus, men det handler vel så mye om å få til en endring og gi folk kunnskap slik at de ikke kaster. I tillegg til å være skadelig for vår helse er plast i ferd med å forsøple og ødelegge en av verdens flotteste kystlinjer, samt ødelegge det marine livet. Dette haster og vi vil gjøre det vi kan for å få båtfolket med oss, sier Leif Bergaas.
Norboat vil gjennomføre informasjonsaktiviteter overfor både besøkende og båtprodusenter på messen Sjøen for alle som arrangeres i Lillestrøm 22.-26. mars, og på messer senere i år. Her vil de møte ti-tusenvis av mennesker. Videre vil organisasjonen spre informasjon og materiell til båtforhandlere og båtprodsenter over hele landet.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.