Båtfolket skal ta plasten med hjem

tb43428a.jpg

BÅTFOLKET MÅ BIDRA: Alle med båt oppfordres til å ta med plastavfallet hjem. Illustrasjonsfoto: NTB/Scanpix.
BÅTFOLKET MÅ BIDRA: Alle med båt oppfordres til å ta med plastavfallet hjem. Illustrasjonsfoto: NTB/Scanpix.

Båtfolket skal ta plasten med hjem

Båtbransjeforbundet i Norge inviterer hele båtbransjen og båtfolket til en nasjonal kampanje for å hindre at plast havner på sjøen. - Det handler ikke om å rydde, det viktige er at vi slutter å kaste, sier Leif Bergaas i Norboat.

-Båtfolket er den største brukeren av kysten vår, og i de kommende vår- og sommermånedene strømmer hundretusenvis av oss ut på sjøen. Vi er mange og vi kan både gjøre stor nytte, men også stor skade. Derfor oppfordrer vi nå alle båtprodusenter, båtforeninger og båtfolket til å dele informasjon om at plasten skal hjem, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge i en pressemelding.
Ta plasten med hjem
Det finnes rundt 800.000 fritidsbåter i Norge, og hvert år selges det rundt 13.000 nye båter. Gjennom en målrettet informasjonskampanje ønsker Norboat at sine bransjemedlemmer oppfordrer nye og gamle båteiere til å ta med seg plasten hjem når de har vært på sjøen.
Det haster...
Veldig mange initiativ handler om å rydde opp plasten. Dette er et viktig og riktig fokus, men det handler vel så mye om å få til en endring og gi folk kunnskap slik at de ikke kaster. I tillegg til å være skadelig for vår helse er plast i ferd med å forsøple og ødelegge en av verdens flotteste kystlinjer, samt ødelegge det marine livet. Dette haster og vi vil gjøre det vi kan for å få båtfolket med oss, sier Leif Bergaas.
Norboat vil gjennomføre informasjonsaktiviteter overfor både besøkende og båtprodusenter på messen Sjøen for alle som arrangeres i Lillestrøm 22.-26. mars, og på messer senere i år. Her vil de møte ti-tusenvis av mennesker. Videre vil organisasjonen spre informasjon og materiell til båtforhandlere og båtprodsenter over hele landet.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.