Båtfestival i strålende vær

Båtfestival i strålende vær

Med rundt 3500 gjester ble årets båtfestival i Hardanger en stor suksess.

Av Lars Kristian Larsen

-Jeg er kjempefornøyd. Festivalen var fenomenal både publikumsmessig og værmessig, sier Inger Seljestad i Hardanger Båtfestival til batmagasinet.no. 

Hun er strålende fornøyd med det store publikumsoppmøtet, og antyder at det kan være snakk om historiens best besøkte festival. Det var i år 12 ganga festivalen ble arrangert.

Økonomisk er det 

likevel ingen gullgruve. Men det er mindre viktig,  hevder messearrangøren. I hardanger legges det vekt på at folk koser seg, og publikummere og utstillere er fornøyde. 

-Vi håper på å gå i null i alle fall, sier Seljestad, som har fått enormt med positiv respons under og etter festivalen.

- Det er litt flaut å si det, men de som er her sier at det er den beste festivalen de har vært på, sier festivalkvinnen fornøyd.

Musikk i sentrum
De musikalske bidragene stod i kø. Lørdag spilte Bergen munnspillorkester opp til dans, før lokale artister slapp til på scenen. Søndag underholdt Wiggo Sandvik med muntre toner foran en horde med feststemte mennesker. 

-Vi er allerede i gang med planleggingen av neste års festival, forsikrer Inger Seljestad

Prisdryss
Det ble delt ut en rekke priser under årets versjon av Hardanger båtfestival. Her er vinnerne, med begrunnelse fra juruen (Thomas Anmarkrud (Leiar), Morten Hesthammer, Kristian Djupevåg)

1. KAPPROING: Torgeir Sognnes, med oselvaren ”Klara”.

2. LENGST UTSEILTE DISTANSE: ”EMLA”. Jan Arve Jøsok Fra Fosnavåg. 

3. ELDSTE DELTAKENDE BÅT: ”NORDLYS 4”, Johan Sande, Engelsk kutter fra 1873. Her har eieren nedlagt uendelige timer med slit gjennom mange år. Imponerende for en så stor båt.

4. BEST BEVARTE YRKESFARTØY: ”VESTKAPP SENIOR”, Morten Stigen. Opprinnelig fra 1898, men tatt vare på som fiskefartøy fra 50-tallet. Flott at man tar vare på yrkesfartøy i mest mulig original stand for sin tidsepoke.

5. BESTE OMBYGDE YRKESFARTØY: ”TEIGASUND”, Leif Dagmund Øvrevåg, Bremneskryssar 1979. Bevart nesten som original eksteriørmessig, uten radikale inngrep, men llikevel funksjonell som lystbåt. Båten fremstår med en helhetlig flott finish, og håndverket og ombyggingen er utført på en nennsom måte.

6. BESTE REPRESENTANT FOR DE KLASSISKE MOTORBÅTENE: ”ELYANA”, Sølvi Løberg og Sverke Haavik, Furuholmen 1964. Den er en troverdig og god representant for sin tidsepoke. Med den originale motoren, og instrumenteringen og sitt ekstremt godt utførte vedlikehold og flotte finish fremstår den nesten i en klasse for seg.

7. ELDSTE ORIGINALMOTOR: ”TERJE”, Terje Midtun, Hardangerkutter 1921. Prisverdig at man beholder semidiesel i båtene. Krever mye stell, vedlikehold og omtanke/kunnskap ved bruk. Motoren står dessuten om bord i en sjarmerende båt med en sjarmerende eier.

8. DELTATT FLEST GANGER PÅ TREBÅTFESTIVALEN: ”EMBLA”, Jon Skjerdal, Arne Svare og Finn Johansen, 1964 Helgolandskutter, og ”BELLINA”, Aud Kleiven og Henning Worren, 1946 Furuholmen. Delt pris, da begge båtene har deltatt alle ganger minus en. Embla med samme eiere og Bellina med ny eier.

9. ÆRESPRIS: ”GEORG STAGE”, Verdens minste fullrigger, fra Danmark. For sitt flotte arbeid med å videreføre tradisjonelt håndverk, sjømannskap og seilkunnskap.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.