Båtbransjen sliter

Båtbransjen sliter

Etter en ikke alt for god sommer, har flere bedrifter i båtbransjen i Norge fått problemer. Nå står permitteringer for tur. I Kellox/Loxkel, Scand Boats og Ertec i denne omgang.

Av Hans Due

Ingen kan helt forklare hvorfor ikke båtbransjen i Norge har hatt bedre tider det siste året. Den norske økonomien er knallsterk, det er lave lånerenter, folk flest har generelt bedre økonomi enn på lenge, bilsalget og det generelle forbruket har tatt seg opp og husprisene øker. Men båtbransjen sliter.
Nå har Kellox/Loxkel som importerer Honda og Tohatsu påhengsmotorer, båtmerkene Sea Star, Terhi, Achilles, AMT og distributør for de norske båtmerkene River og Hansvik i tillegg til motorsykler og ATVer måttet gå til permiteringer. Åtte personer i første omgang fram til 15. januar neste år.
Scand Boats har permittert omtrent hele arbeidsstokken.
Underleverandør av vindskjermer, dører og vinduer   til det meste av den norske samt mange utenlandske fritidsbåtprodusenter, Ertec i Tvedstrand har permittert 13 og sendt permisjonsvarsel til ytterligere 15 medarbeidere. Mange andre sliter, og vi vil antagelig se flere slike tilfeller i løpet av høsten og vinteren. Selv flaggskipet og lokomotivet i norsk båtindustri, Windy har liten aktivitet i produksjonslokalene.

Fasiten på hvorfor det er blitt slik er det ingen som har kunnet gi, men faktorer som tre mindre bra somre på rad, finanskrisen internasjonalt, veldig mye bruktbåter til salgs og den stadige fokuseringen på ulykker og krav om diverse restiriksjoner i båtbruk har vært nevnt. Noen tror også at det voldsomme salget av fritidsbåter fram til finanskrisen slo inn har medført at markedet for fritidsbåter begynner å bli mettet her til lands.
Dog selges det båter. Noen få produsenter og impoertører har klart seg ganske bra. Noen har flyttet produksjonen til såkalte lavkostland i øst-europa. Andre har båter eller motorer i et segment som ikke er så påvirket av fritidsbåtbransjen som for eksempel Yanmar og Steyr som også leverer en del til yrkesbåtbransjen.
Bransjen håper på oppsving neste år, mens pessimistene mener at situasjonen som er nå vil fortsette ytterligere et par år. Bruktbåtmarkedet vil ganske sikkert komme igang igjen, men prisene på bruktbåter skal først ned en del. Veldig mange må nok først innse at fantasiprisene på bruktbåter som var for et par-tre år siden ikke vil komme tilbake .

(09.09.2011)

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.