Avgiftsfritak på båtdiesel blir ikke rørt

IMG_0205.JPG

FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken

Avgiftsfritak på båtdiesel blir ikke rørt

Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.

Under drøftingene til nytt statsbudsjett var det andre og langt viktige miljøsaker på Venstres agenda, så denne avgiften sto aldri høyt på prioriteringslista. Det bekrefter pressesjef og pressekontakt for Trine Skei-Grande, Ja-Christian Kolstø til Båtmagasinet. 
RABALDER
Det skapte rabalder da Venstre la frem sitt forslag om å fjerne avgiftsfritaket i sitt forslag til statsbudsjett. Blant andre Presidenten i KNBF Egil Kr. Olsen, slo fast at et slikt forslag ville få meget store konsekvenser både økonomiske og miljømessige. Vesentlig økte kostnader ved båtbruk kan føre til at færre velger å anskaffe båt og vil heller anskaffe bobil eller bruke feriene på flyturer til sydlige strøk, med de miljømessige konsekvensene dette innebærer. Rent økonomisk betyr det at penger som ellers ville blitt brukt i Norge blir lagt igjen i utlandet, var hans bekymring.
JUBEL
Men i dag er det jubel i KNBF. Dette bør jo feires med kake, sier generalsekretær Endre Solvang. Han sier KNBF har kjempet mot denne avgiften, og tok forslaget opp med blant andre til FrPs parlamentariske leder, Hans Andreas Limi.
-Vi sa rett ut at en det ville få mange uheldige konsekvenser å avvikle fritaket. Limi mente også at det var lite hold i dette forslaget og ville ta det videre. Derfor er vi glade for at utfallet ble som det ble, sier Endre Solvang i en kort kommentar.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Skal du bytte motor på en eldre båt som er konstruert for en totakter, kan vekten på en ny firetakter være avgjørende. Ifølge produsenten er Suzukis nye 100-hester markedets letteste.
Produsenten kaller "Loxo32" en drivstofføkonomisk motorbåt. Etter vår mening blir dette igjen en bastard, selv om produsenten hevder at markedet for en slik båt er neglisjert.
Futuristisk blir bare fornavnet når Beneteau og Peugeot slår seg sammen om å se inn i framtiden. Om prosjektet blir en del av båtlivet i fremtiden, gjenstår å se.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.
A27 har ganske rå fartslinjer
Vi har tatt de første bildene av Anytecs to nye A23 og A27. Modellene ble presentert for forhandlerne forleden.
Et fint turkonsept, synes vi.
Crossover, salongbåt, eller kall den hva du vil. Turbåt med tak over blir flere og fleres førstevalg, - et fornuftig valg på våre breddegrader.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.
Eksteriørmessig følger den nye modellen dagens trender.
Jeanneau Merry Fisher 10,95 er det første seriøse europeiske forsøket på å lage turbåt med påhengere.