Avgiftsfritak på båtdiesel blir ikke rørt

IMG_0205.JPG

FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken

Avgiftsfritak på båtdiesel blir ikke rørt

Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.

Under drøftingene til nytt statsbudsjett var det andre og langt viktige miljøsaker på Venstres agenda, så denne avgiften sto aldri høyt på prioriteringslista. Det bekrefter pressesjef og pressekontakt for Trine Skei-Grande, Ja-Christian Kolstø til Båtmagasinet. 
RABALDER
Det skapte rabalder da Venstre la frem sitt forslag om å fjerne avgiftsfritaket i sitt forslag til statsbudsjett. Blant andre Presidenten i KNBF Egil Kr. Olsen, slo fast at et slikt forslag ville få meget store konsekvenser både økonomiske og miljømessige. Vesentlig økte kostnader ved båtbruk kan føre til at færre velger å anskaffe båt og vil heller anskaffe bobil eller bruke feriene på flyturer til sydlige strøk, med de miljømessige konsekvensene dette innebærer. Rent økonomisk betyr det at penger som ellers ville blitt brukt i Norge blir lagt igjen i utlandet, var hans bekymring.
JUBEL
Men i dag er det jubel i KNBF. Dette bør jo feires med kake, sier generalsekretær Endre Solvang. Han sier KNBF har kjempet mot denne avgiften, og tok forslaget opp med blant andre til FrPs parlamentariske leder, Hans Andreas Limi.
-Vi sa rett ut at en det ville få mange uheldige konsekvenser å avvikle fritaket. Limi mente også at det var lite hold i dette forslaget og ville ta det videre. Derfor er vi glade for at utfallet ble som det ble, sier Endre Solvang i en kort kommentar.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.