Avgiftsfritak på båtdiesel blir ikke rørt

IMG_0205.JPG

FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken

Avgiftsfritak på båtdiesel blir ikke rørt

Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.

Under drøftingene til nytt statsbudsjett var det andre og langt viktige miljøsaker på Venstres agenda, så denne avgiften sto aldri høyt på prioriteringslista. Det bekrefter pressesjef og pressekontakt for Trine Skei-Grande, Ja-Christian Kolstø til Båtmagasinet. 
RABALDER
Det skapte rabalder da Venstre la frem sitt forslag om å fjerne avgiftsfritaket i sitt forslag til statsbudsjett. Blant andre Presidenten i KNBF Egil Kr. Olsen, slo fast at et slikt forslag ville få meget store konsekvenser både økonomiske og miljømessige. Vesentlig økte kostnader ved båtbruk kan føre til at færre velger å anskaffe båt og vil heller anskaffe bobil eller bruke feriene på flyturer til sydlige strøk, med de miljømessige konsekvensene dette innebærer. Rent økonomisk betyr det at penger som ellers ville blitt brukt i Norge blir lagt igjen i utlandet, var hans bekymring.
JUBEL
Men i dag er det jubel i KNBF. Dette bør jo feires med kake, sier generalsekretær Endre Solvang. Han sier KNBF har kjempet mot denne avgiften, og tok forslaget opp med blant andre til FrPs parlamentariske leder, Hans Andreas Limi.
-Vi sa rett ut at en det ville få mange uheldige konsekvenser å avvikle fritaket. Limi mente også at det var lite hold i dette forslaget og ville ta det videre. Derfor er vi glade for at utfallet ble som det ble, sier Endre Solvang i en kort kommentar.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Med Volvo Penta som hovedeier, skulle det bare mangle at ikke Seven Marine lanserer en ny gigantmotor med «dobbelt propell». På Miami-messen lanseres to nye modeller på 527 og 577 hester.
Du skaffer deg ikke mange venner med å dra v-åtterne for fri eksos i fredelige kystfarvann. Med dette «grenrøret» kan du velge mellom stille og «rå» lyd.
Den nye serien V-seksere er utviklet på bakgrunn av suksessen med 75, - 150-hesterne. De nye motorene lanseres på Miami-messen.
Ut fra at det enkleste er det beste, er det mange som sverger til den «analoge» dødmannsknappen, - til tross for fikse elektroniske varianter. Er denne det beste fra to verdener?
VOLVO PENTA: Fra september av avvikles Volvo Pentas avdeling i Norge. Svenske Imatech overtar all funksjoner.
Det svenske marine- og industriselskapet Imatech overtar Volvo Pentas virksomhet i Norge.
De fleste kjøper vannscooter for ren fornøyelse. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
På grunn av den økende interessen utvider det svenske forsikringsselskapet Sveda sin årlige båtlivsundersøkelse med en separat vannscooterdel. Over 700 vannscootereiere har svart og det er forskjeller til «vanlige « båtfolk
Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.
Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i den suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune.
Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.
Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune