Automatiske foiler og datastyrte sjøegenskaper

Automatiske foiler og datastyrte sjøegenskaper

Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.

Rundt fem millioner kroner regner Princess med at deres raskeste båt noen gang skal koste når den lanseres på Cannes flytende yacht-messe neste måned og på Southampton flytende messe senere i september. Båten stiller en del krav til oppfatningene om det idelle planende skroget.

Active Foil System (AFS)

Under utviklingen har man samarbeidet både med BAR Tecnologies og Pinninfarina. Førstnevnte er antakelig verdens fremste på foilteknologi og står bak seilbåtene «på stylter», som kjempet (og skal kjempe) om «Americas cup».

    Det uvanlige med foilene på R35, er at de ikke løfter skroget ut av vannet. De hever i stedet akterenden moderat, og balanserer gangen med det spisse baugen så forskipet, som skal møte sjøene først, skal gi en mykere gange. En gyro skal gi korrekte meldinger til trimsystemet via et dataopplegg, slik at din jobb blir å trykke på knapper type «Sport» «Komfort» og «Høy sjø», så skal systemet ordne resten, uansett mot-, med-, eller sidesjø.

De T-formede foilene er plassert mot akterenden av båten, jobber automatisk for å gi både fart og behagelig gange.
De T-formede foilene er plassert mot akterenden av båten, jobber automatisk for å gi både fart og behagelig gange.

100 prosent karbonfiber.

Princess har tidligere brukt karbonfiber i avgrensede områder ombord, men på R35 er alt bygd i karbonfiber. De hevder at båten vil bli oppunder 30 prosent lettere enn tilsvarende båter på markedet. 

www.princessyachts.com.

 

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.