Automatiske foiler og datastyrte sjøegenskaper

Automatiske foiler og datastyrte sjøegenskaper

Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.

Rundt fem millioner kroner regner Princess med at deres raskeste båt noen gang skal koste når den lanseres på Cannes flytende yacht-messe neste måned og på Southampton flytende messe senere i september. Båten stiller en del krav til oppfatningene om det idelle planende skroget.

Active Foil System (AFS)

Under utviklingen har man samarbeidet både med BAR Tecnologies og Pinninfarina. Førstnevnte er antakelig verdens fremste på foilteknologi og står bak seilbåtene «på stylter», som kjempet (og skal kjempe) om «Americas cup».

    Det uvanlige med foilene på R35, er at de ikke løfter skroget ut av vannet. De hever i stedet akterenden moderat, og balanserer gangen med det spisse baugen så forskipet, som skal møte sjøene først, skal gi en mykere gange. En gyro skal gi korrekte meldinger til trimsystemet via et dataopplegg, slik at din jobb blir å trykke på knapper type «Sport» «Komfort» og «Høy sjø», så skal systemet ordne resten, uansett mot-, med-, eller sidesjø.

De T-formede foilene er plassert mot akterenden av båten, jobber automatisk for å gi både fart og behagelig gange.
De T-formede foilene er plassert mot akterenden av båten, jobber automatisk for å gi både fart og behagelig gange.

100 prosent karbonfiber.

Princess har tidligere brukt karbonfiber i avgrensede områder ombord, men på R35 er alt bygd i karbonfiber. De hevder at båten vil bli oppunder 30 prosent lettere enn tilsvarende båter på markedet. 

www.princessyachts.com.

 

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.