Automatiske foiler og datastyrte sjøegenskaper

Automatiske foiler og datastyrte sjøegenskaper

Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.

Rundt fem millioner kroner regner Princess med at deres raskeste båt noen gang skal koste når den lanseres på Cannes flytende yacht-messe neste måned og på Southampton flytende messe senere i september. Båten stiller en del krav til oppfatningene om det idelle planende skroget.

Active Foil System (AFS)

Under utviklingen har man samarbeidet både med BAR Tecnologies og Pinninfarina. Førstnevnte er antakelig verdens fremste på foilteknologi og står bak seilbåtene «på stylter», som kjempet (og skal kjempe) om «Americas cup».

    Det uvanlige med foilene på R35, er at de ikke løfter skroget ut av vannet. De hever i stedet akterenden moderat, og balanserer gangen med det spisse baugen så forskipet, som skal møte sjøene først, skal gi en mykere gange. En gyro skal gi korrekte meldinger til trimsystemet via et dataopplegg, slik at din jobb blir å trykke på knapper type «Sport» «Komfort» og «Høy sjø», så skal systemet ordne resten, uansett mot-, med-, eller sidesjø.

De T-formede foilene er plassert mot akterenden av båten, jobber automatisk for å gi både fart og behagelig gange.
De T-formede foilene er plassert mot akterenden av båten, jobber automatisk for å gi både fart og behagelig gange.

100 prosent karbonfiber.

Princess har tidligere brukt karbonfiber i avgrensede områder ombord, men på R35 er alt bygd i karbonfiber. De hevder at båten vil bli oppunder 30 prosent lettere enn tilsvarende båter på markedet. 

www.princessyachts.com.

 

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.