Automatiske foiler og datastyrte sjøegenskaper

Automatiske foiler og datastyrte sjøegenskaper

Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.

Rundt fem millioner kroner regner Princess med at deres raskeste båt noen gang skal koste når den lanseres på Cannes flytende yacht-messe neste måned og på Southampton flytende messe senere i september. Båten stiller en del krav til oppfatningene om det idelle planende skroget.

Active Foil System (AFS)

Under utviklingen har man samarbeidet både med BAR Tecnologies og Pinninfarina. Førstnevnte er antakelig verdens fremste på foilteknologi og står bak seilbåtene «på stylter», som kjempet (og skal kjempe) om «Americas cup».

    Det uvanlige med foilene på R35, er at de ikke løfter skroget ut av vannet. De hever i stedet akterenden moderat, og balanserer gangen med det spisse baugen så forskipet, som skal møte sjøene først, skal gi en mykere gange. En gyro skal gi korrekte meldinger til trimsystemet via et dataopplegg, slik at din jobb blir å trykke på knapper type «Sport» «Komfort» og «Høy sjø», så skal systemet ordne resten, uansett mot-, med-, eller sidesjø.

De T-formede foilene er plassert mot akterenden av båten, jobber automatisk for å gi både fart og behagelig gange.
De T-formede foilene er plassert mot akterenden av båten, jobber automatisk for å gi både fart og behagelig gange.

100 prosent karbonfiber.

Princess har tidligere brukt karbonfiber i avgrensede områder ombord, men på R35 er alt bygd i karbonfiber. De hevder at båten vil bli oppunder 30 prosent lettere enn tilsvarende båter på markedet. 

www.princessyachts.com.

 

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.