Askeladden + Suzuki = sant

Askeladden + Suzuki = sant

I forbindelse med produksjonsoppstart etter konkursen har de nye eierne av Askeladden nå inngått et omfattende, europeisk samarbeid med Suzuki som motorleverandør. (11.05.09)

Av Therese Vågen

Askeladden klar for juniproduksjon
- En enorm lettelse
Askeladden lever videre

- Vi er veldig fornøyd med å få til et samarbeid med Suzuki. Selskapet har siden slutten av 90-tallet utelukkende fokusert på utvikling av 4-takts motorer. De har markedets bredeste tilbud av moderne, drivstoffgjerrige og stillegående påhengsmotorer, sier daglig leder Henrik J. Askvik.

Mercury inne - Suzuki ute
Avtalen gjelder for alle land Askeladden selges i med utenbordsmotor. Erling Sande AS i Drammen skal være hovedsamarbeidspartner i Norge, KGK Suzuki i Sverige og Johs. Phornam i Danmark. Før konkursen var Askeladden deleid av Brunswick Marine med Mercury som hovedleverandør av utenbordsmotorer. Nye Askeladden fortsetter samarbeidet og vil fortsatt levere innenbords/heggaggregat-modeller mer Mercruiser bensin og CMD diesel.

Spikrer forhandlernettet
Sammen med Suzuki-organisasjonene i de ulike landene skal nå Askeladden i løpet av kort tid
koordinere forhandlernettverket. 
- Målet er å harmonisere et godt og dekkende nettverk basert på den nye motoralliansen. Nytt er det også at i Norge vil Askeladden levere sjøklare båtpakker, ferdig bunnstoffet og med Suzuki påhengsmotor ferdig montert.

Satser sterkt
- Askeladden kommer nå sterkt tilbake i markedet. Ekspertisen, erfaringen og ikke minst
at Askeladden er Norges mest kjente båtmerke gjør at selskapet er en meget spennende partner. Vi er stolte som får lov til å være med på den videre satsningen, sier Stein Harald Jørgensen, salgs og markedssjef i Erling Sande As.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.