AMT utvider med «småstor» daycruiser

DSCF2648.JPG

NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).

AMT utvider med «småstor» daycruiser

Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.

210 DC legger seg mellom de eksisterende modellene 200 DC og 230 DC. Den store dørkflaten er utstyrt med separate seter og en stor u-formet sofa som byr på god komfort for mange mennesker. Båten har fått en stødig og bred trapp som fører til fordekket. Et lyst og trivelig rom under dekk innbyr til overnatting for to personer.
NYE LINJER

GOD PLASS: I nyheten AMT 210 DC er det lagt stor vekt på en sosial uteplass. Trappen opp og ned fra dekk er bred og trygg. (Foto: Amund Rich. Løken).
GOD PLASS: I nyheten AMT 210 DC er det lagt stor vekt på en sosial uteplass. Trappen opp og ned fra dekk er bred og trygg. (Foto: Amund Rich. Løken).

AMTs nye serie har moderne linjer. Nyheten 210 DC følger i dette sporet. Både skroget, interiøret og styrekonsollene har fått en oppgradering. Samtidig har også denne premiumbåten fra AMT en synkefri «Alltid til havn»-konstruksjonen som bidrar til ekstra sikkerhet. Dersom uhellet skulle være ute, har skroget et indre skall som holder båten flytende slik at den kommer seg til land.
44 KNOP MED HONDA 200 HK
44 KNOP: Med Hondas 200 hk skal AMT 210 DC presterer 44 knop, ifølge produsenten. (Foto: Amund Rich. Løken).
44 KNOP: Med Hondas 200 hk skal AMT 210 DC presterer 44 knop, ifølge produsenten. (Foto: Amund Rich. Løken).

Den nye daycruiseren fra AMT er prerigget for Honda-motorer opptil 200 hk. I likhet med de resterende AMT-båtene kommer også 210 DC med omfattende standardutstyr, som blant annet omfatter Raymarine Axiom 9” navigasjonspakke, akterkapell, putesett, hydraulisk styring, kalesjegarasje og vindusviskere.
Med 200 hester og to voksne om bord gjør båten 44 knop, ifølge produsenten.
Fakta om AMT 210 DC
Lengde: 6,30 meter
Bredde: 2,40 meter
Vekt: Ca. 1000 kg
20° V bunn
Personer: 7
Anbefalt motor: 150-200 hk
Mer informasjon: www.kelloxmarine.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.