AMT utvider med «småstor» daycruiser

DSCF2648.JPG

NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).

AMT utvider med «småstor» daycruiser

Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.

210 DC legger seg mellom de eksisterende modellene 200 DC og 230 DC. Den store dørkflaten er utstyrt med separate seter og en stor u-formet sofa som byr på god komfort for mange mennesker. Båten har fått en stødig og bred trapp som fører til fordekket. Et lyst og trivelig rom under dekk innbyr til overnatting for to personer.
NYE LINJER

GOD PLASS: I nyheten AMT 210 DC er det lagt stor vekt på en sosial uteplass. Trappen opp og ned fra dekk er bred og trygg. (Foto: Amund Rich. Løken).
GOD PLASS: I nyheten AMT 210 DC er det lagt stor vekt på en sosial uteplass. Trappen opp og ned fra dekk er bred og trygg. (Foto: Amund Rich. Løken).

AMTs nye serie har moderne linjer. Nyheten 210 DC følger i dette sporet. Både skroget, interiøret og styrekonsollene har fått en oppgradering. Samtidig har også denne premiumbåten fra AMT en synkefri «Alltid til havn»-konstruksjonen som bidrar til ekstra sikkerhet. Dersom uhellet skulle være ute, har skroget et indre skall som holder båten flytende slik at den kommer seg til land.
44 KNOP MED HONDA 200 HK
44 KNOP: Med Hondas 200 hk skal AMT 210 DC presterer 44 knop, ifølge produsenten. (Foto: Amund Rich. Løken).
44 KNOP: Med Hondas 200 hk skal AMT 210 DC presterer 44 knop, ifølge produsenten. (Foto: Amund Rich. Løken).

Den nye daycruiseren fra AMT er prerigget for Honda-motorer opptil 200 hk. I likhet med de resterende AMT-båtene kommer også 210 DC med omfattende standardutstyr, som blant annet omfatter Raymarine Axiom 9” navigasjonspakke, akterkapell, putesett, hydraulisk styring, kalesjegarasje og vindusviskere.
Med 200 hester og to voksne om bord gjør båten 44 knop, ifølge produsenten.
Fakta om AMT 210 DC
Lengde: 6,30 meter
Bredde: 2,40 meter
Vekt: Ca. 1000 kg
20° V bunn
Personer: 7
Anbefalt motor: 150-200 hk
Mer informasjon: www.kelloxmarine.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.