Amerikansk «solskinn» til Norge

HD 200 OB ovenfra.jpg

Bredden gir virkelige «romskip». Dette er 20-foteren.
Bredden gir virkelige «romskip». Dette er 20-foteren.

Amerikansk «solskinn» til Norge

Erling Sande AS har startet import de amerikanske Four Winns-båtene, og viste to av dem på «Båter i sjøen». De har tradisjonelt levert båter for hekkaggregater, men har nå satt full fart på påhengermodeller.

Allerede for flere tiår siden, sa fremtidsforskere at fremtidens båtbrukere i hovedsak ville ha båter som kunne bringe dem fort ut i fint vær, og raskt hjem hvis det skyet over. Hvis det stemmer, er Four Winns-båtene midt i blinken. Typisk amerikansk vil nok mange si og du som ønsker å dra makrellen over ripa bør nok se andre veier enn vegg til vegg tepper og hvite turer. Men til ovennevnte bruk er båtene midt i blinken.

Funksjonelle og praktiske til sitt bruk

Amerikankerne skal ha en ting: De bygger båter skreddersydd for bruken de er beregnet for. Her er det gode stuverom, god sitteplass og lure løsninger for å entre badeplattform uten å tråkke i puter o.l.

    Modellene HD 180 OB og HD 200 OB er en 18 og en 20 foter, bygd på det samme konseptet. Det som slår en, er den gode bredden som holdes langt forover mot baugen. Dette gir uvanlig god plass ombord. Begge modellene er 2,54 meter brede og kan trekkes på henger. V-bunnen er av de mer moderate med 19 grader, noe som sammen med bredden gir god bæring og som også bør bety god stabilitet ved stilleligge.

Til tross for bredden på hele båtens lengde, har skroget «normale» proporsjoner.
Til tross for bredden på hele båtens lengde, har skroget «normale» proporsjoner.

Trygghet.

Amerikansk båtimport til Norge har ofte vært preget av nisjeimportører, som ofte har tatt sin del av kaka i gode tider, men som ar forsvunnet i nedgangstider. Her er importen underlagt Suzukiimportøren, som er en av de riktig store og seriøse. Det er en ekstra trygghet for deg som kunde.

Priser

18 foteren ligger i prisklasse rundt 375000,- med fornuftig utstyr og en Suzuki DF140ATX på hekken. Toppfart ca 39-40 knop.

20 foteren koster ca 450000,- med en Suzuki DF150TX og tilsvarende utstyr. Toppfart ca 43 knop.

Video av HD 180 OB i fart: https://www.youtube.com/watch?v=Ushx0iiZZT0&feature=youtu.be

Hjemmeside: www.fourwinns.com

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.