Amerikansk «solskinn» til Norge

HD 200 OB ovenfra.jpg

Bredden gir virkelige «romskip». Dette er 20-foteren.
Bredden gir virkelige «romskip». Dette er 20-foteren.

Amerikansk «solskinn» til Norge

Erling Sande AS har startet import de amerikanske Four Winns-båtene, og viste to av dem på «Båter i sjøen». De har tradisjonelt levert båter for hekkaggregater, men har nå satt full fart på påhengermodeller.

Allerede for flere tiår siden, sa fremtidsforskere at fremtidens båtbrukere i hovedsak ville ha båter som kunne bringe dem fort ut i fint vær, og raskt hjem hvis det skyet over. Hvis det stemmer, er Four Winns-båtene midt i blinken. Typisk amerikansk vil nok mange si og du som ønsker å dra makrellen over ripa bør nok se andre veier enn vegg til vegg tepper og hvite turer. Men til ovennevnte bruk er båtene midt i blinken.

Funksjonelle og praktiske til sitt bruk

Amerikankerne skal ha en ting: De bygger båter skreddersydd for bruken de er beregnet for. Her er det gode stuverom, god sitteplass og lure løsninger for å entre badeplattform uten å tråkke i puter o.l.

    Modellene HD 180 OB og HD 200 OB er en 18 og en 20 foter, bygd på det samme konseptet. Det som slår en, er den gode bredden som holdes langt forover mot baugen. Dette gir uvanlig god plass ombord. Begge modellene er 2,54 meter brede og kan trekkes på henger. V-bunnen er av de mer moderate med 19 grader, noe som sammen med bredden gir god bæring og som også bør bety god stabilitet ved stilleligge.

Til tross for bredden på hele båtens lengde, har skroget «normale» proporsjoner.
Til tross for bredden på hele båtens lengde, har skroget «normale» proporsjoner.

Trygghet.

Amerikansk båtimport til Norge har ofte vært preget av nisjeimportører, som ofte har tatt sin del av kaka i gode tider, men som ar forsvunnet i nedgangstider. Her er importen underlagt Suzukiimportøren, som er en av de riktig store og seriøse. Det er en ekstra trygghet for deg som kunde.

Priser

18 foteren ligger i prisklasse rundt 375000,- med fornuftig utstyr og en Suzuki DF140ATX på hekken. Toppfart ca 39-40 knop.

20 foteren koster ca 450000,- med en Suzuki DF150TX og tilsvarende utstyr. Toppfart ca 43 knop.

Video av HD 180 OB i fart: https://www.youtube.com/watch?v=Ushx0iiZZT0&feature=youtu.be

Hjemmeside: www.fourwinns.com

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Beslutningen om å beholde den nåværende grensen er i tråd med transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling, og kom fram i Stortingsmøtet tirsdag, melder NTB.
Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.