Amerikansk «solskinn» til Norge

HD 200 OB ovenfra.jpg

Bredden gir virkelige «romskip». Dette er 20-foteren.
Bredden gir virkelige «romskip». Dette er 20-foteren.

Amerikansk «solskinn» til Norge

Erling Sande AS har startet import de amerikanske Four Winns-båtene, og viste to av dem på «Båter i sjøen». De har tradisjonelt levert båter for hekkaggregater, men har nå satt full fart på påhengermodeller.

Allerede for flere tiår siden, sa fremtidsforskere at fremtidens båtbrukere i hovedsak ville ha båter som kunne bringe dem fort ut i fint vær, og raskt hjem hvis det skyet over. Hvis det stemmer, er Four Winns-båtene midt i blinken. Typisk amerikansk vil nok mange si og du som ønsker å dra makrellen over ripa bør nok se andre veier enn vegg til vegg tepper og hvite turer. Men til ovennevnte bruk er båtene midt i blinken.

Funksjonelle og praktiske til sitt bruk

Amerikankerne skal ha en ting: De bygger båter skreddersydd for bruken de er beregnet for. Her er det gode stuverom, god sitteplass og lure løsninger for å entre badeplattform uten å tråkke i puter o.l.

    Modellene HD 180 OB og HD 200 OB er en 18 og en 20 foter, bygd på det samme konseptet. Det som slår en, er den gode bredden som holdes langt forover mot baugen. Dette gir uvanlig god plass ombord. Begge modellene er 2,54 meter brede og kan trekkes på henger. V-bunnen er av de mer moderate med 19 grader, noe som sammen med bredden gir god bæring og som også bør bety god stabilitet ved stilleligge.

Til tross for bredden på hele båtens lengde, har skroget «normale» proporsjoner.
Til tross for bredden på hele båtens lengde, har skroget «normale» proporsjoner.

Trygghet.

Amerikansk båtimport til Norge har ofte vært preget av nisjeimportører, som ofte har tatt sin del av kaka i gode tider, men som ar forsvunnet i nedgangstider. Her er importen underlagt Suzukiimportøren, som er en av de riktig store og seriøse. Det er en ekstra trygghet for deg som kunde.

Priser

18 foteren ligger i prisklasse rundt 375000,- med fornuftig utstyr og en Suzuki DF140ATX på hekken. Toppfart ca 39-40 knop.

20 foteren koster ca 450000,- med en Suzuki DF150TX og tilsvarende utstyr. Toppfart ca 43 knop.

Video av HD 180 OB i fart: https://www.youtube.com/watch?v=Ushx0iiZZT0&feature=youtu.be

Hjemmeside: www.fourwinns.com

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.