Amerikansk «solskinn» til Norge

HD 200 OB ovenfra.jpg

Bredden gir virkelige «romskip». Dette er 20-foteren.
Bredden gir virkelige «romskip». Dette er 20-foteren.

Amerikansk «solskinn» til Norge

Erling Sande AS har startet import de amerikanske Four Winns-båtene, og viste to av dem på «Båter i sjøen». De har tradisjonelt levert båter for hekkaggregater, men har nå satt full fart på påhengermodeller.

Allerede for flere tiår siden, sa fremtidsforskere at fremtidens båtbrukere i hovedsak ville ha båter som kunne bringe dem fort ut i fint vær, og raskt hjem hvis det skyet over. Hvis det stemmer, er Four Winns-båtene midt i blinken. Typisk amerikansk vil nok mange si og du som ønsker å dra makrellen over ripa bør nok se andre veier enn vegg til vegg tepper og hvite turer. Men til ovennevnte bruk er båtene midt i blinken.

Funksjonelle og praktiske til sitt bruk

Amerikankerne skal ha en ting: De bygger båter skreddersydd for bruken de er beregnet for. Her er det gode stuverom, god sitteplass og lure løsninger for å entre badeplattform uten å tråkke i puter o.l.

    Modellene HD 180 OB og HD 200 OB er en 18 og en 20 foter, bygd på det samme konseptet. Det som slår en, er den gode bredden som holdes langt forover mot baugen. Dette gir uvanlig god plass ombord. Begge modellene er 2,54 meter brede og kan trekkes på henger. V-bunnen er av de mer moderate med 19 grader, noe som sammen med bredden gir god bæring og som også bør bety god stabilitet ved stilleligge.

Til tross for bredden på hele båtens lengde, har skroget «normale» proporsjoner.
Til tross for bredden på hele båtens lengde, har skroget «normale» proporsjoner.

Trygghet.

Amerikansk båtimport til Norge har ofte vært preget av nisjeimportører, som ofte har tatt sin del av kaka i gode tider, men som ar forsvunnet i nedgangstider. Her er importen underlagt Suzukiimportøren, som er en av de riktig store og seriøse. Det er en ekstra trygghet for deg som kunde.

Priser

18 foteren ligger i prisklasse rundt 375000,- med fornuftig utstyr og en Suzuki DF140ATX på hekken. Toppfart ca 39-40 knop.

20 foteren koster ca 450000,- med en Suzuki DF150TX og tilsvarende utstyr. Toppfart ca 43 knop.

Video av HD 180 OB i fart: https://www.youtube.com/watch?v=Ushx0iiZZT0&feature=youtu.be

Hjemmeside: www.fourwinns.com

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.