Amerikansk «solskinn» til Norge

HD 200 OB ovenfra.jpg

Bredden gir virkelige «romskip». Dette er 20-foteren.
Bredden gir virkelige «romskip». Dette er 20-foteren.

Amerikansk «solskinn» til Norge

Erling Sande AS har startet import de amerikanske Four Winns-båtene, og viste to av dem på «Båter i sjøen». De har tradisjonelt levert båter for hekkaggregater, men har nå satt full fart på påhengermodeller.

Allerede for flere tiår siden, sa fremtidsforskere at fremtidens båtbrukere i hovedsak ville ha båter som kunne bringe dem fort ut i fint vær, og raskt hjem hvis det skyet over. Hvis det stemmer, er Four Winns-båtene midt i blinken. Typisk amerikansk vil nok mange si og du som ønsker å dra makrellen over ripa bør nok se andre veier enn vegg til vegg tepper og hvite turer. Men til ovennevnte bruk er båtene midt i blinken.

Funksjonelle og praktiske til sitt bruk

Amerikankerne skal ha en ting: De bygger båter skreddersydd for bruken de er beregnet for. Her er det gode stuverom, god sitteplass og lure løsninger for å entre badeplattform uten å tråkke i puter o.l.

    Modellene HD 180 OB og HD 200 OB er en 18 og en 20 foter, bygd på det samme konseptet. Det som slår en, er den gode bredden som holdes langt forover mot baugen. Dette gir uvanlig god plass ombord. Begge modellene er 2,54 meter brede og kan trekkes på henger. V-bunnen er av de mer moderate med 19 grader, noe som sammen med bredden gir god bæring og som også bør bety god stabilitet ved stilleligge.

Til tross for bredden på hele båtens lengde, har skroget «normale» proporsjoner.
Til tross for bredden på hele båtens lengde, har skroget «normale» proporsjoner.

Trygghet.

Amerikansk båtimport til Norge har ofte vært preget av nisjeimportører, som ofte har tatt sin del av kaka i gode tider, men som ar forsvunnet i nedgangstider. Her er importen underlagt Suzukiimportøren, som er en av de riktig store og seriøse. Det er en ekstra trygghet for deg som kunde.

Priser

18 foteren ligger i prisklasse rundt 375000,- med fornuftig utstyr og en Suzuki DF140ATX på hekken. Toppfart ca 39-40 knop.

20 foteren koster ca 450000,- med en Suzuki DF150TX og tilsvarende utstyr. Toppfart ca 43 knop.

Video av HD 180 OB i fart: https://www.youtube.com/watch?v=Ushx0iiZZT0&feature=youtu.be

Hjemmeside: www.fourwinns.com

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.