Aldri vært flere båter i Tønsberg

Aldri vært flere båter i Tønsberg

Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.

Stor stemning og yrede båtliv i Tønsberg denne helgen. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn og det brygger opp til storfest i Norges eldste by.
Nattens seilas ble en våt fornøyelse, men med godt tørk-opp-vær lørdag, var den søkkvåte natten på Oslofjorde fort glemt.


Den 71. Færderseilasen hadde målgang på Husøflaket mellom Jarlsø og Husø. Fra mållinjen er det kun 2 nautiske mil inn til Tønsberg hvor Færderfestivalen har sitt utgangspunkt. 
I dag lå det båter tett i tett langs de 1000 bryggemeterne fordelt på begge sider av kanalen. Kanalbroen ble åpnet hyppig og sto til tider helt åpen for å ta i mot alle båtene.
Natt til lørdag ble det servert nattmat og lørdag kveld inviteres det til felles seilmiddag etterfulgt av frokost søndag morgen. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Sea Ray 320 outboard
På Fort Lauderdal-messen i Florida 1.-, 5. november, viser Sea Ray to nye turbåtmodeller basert på påhengsmotorer. Foreløpig er Europa avventende
Simrad GO12 XSE
Simrads nye multitouch-kartplotterne GO12 XSE og GO7 XSR skal ifølge produsenten være skreddersydd for båteiere som ønsker alt-i-ett-navigeringsprodukter og skal ifølge produsenten være enkle å bruke.
Som vanlig fra Yanmar: Velbygd og kompakt.
Den nye serien firesylindrete motorene med 2,8 liters sylindervolum består av fem motorer fra150 - , til 250 hk, som glir rett inn i markedet både på lystbåt og arbeidsbåtsiden både i singel og dobbeltmontasjer.
Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.
Aluminium er et utmerket båtbyggermateriale, - ikke minst på våre breddegrader. Finnene har ledet utviklingen i mange år. Nå er også finske Bella på banen med aluminiumsmodeller under navnet «Falcon».
En fillete presenning kan være årsaken til stygge vinterskader.
Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.
Når du som privatperson skal importere ein fritidsbåt til Noreg, må du betale 25 prosent meirverdiavgift (mva) av totalverdien. Du skal ikkje betale toll for import av fritidsbåt.
Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.