Adferd viktigst

Adferd viktigst

Lavere promillegrense, enhetlige fartsgrenser, høyhastighetssertifikat og påbud om flyteplagg/redningsvest er de viktigste sakene i en rapport om sikkerhet ved bruk av fritidsbåt.

Av Hans Due

Rapporten ble overrakt nærings- og handelsminister Trond Giske og fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen av sjøfartsdirektør Olav Akselsen i dag. Rapporten - som er utarbeidet av en arbeidsgruppe bestående av representanter fra KNBF, Kystverket, Skjærgårdstjenesten, Norboat, Norges Seilforbund, Politidirektoratet, Redningsselskapet, NHO Reiseliv, Vis sjøvett og Sjøfartsdirektoratet - har stort sett konsentrert seg om fritidsbåtfolkets adferd på sjøen. De peker blant annet på bruk av redningsvest, promillegrenser, høyhastighetssertifikat og enhetlige fartsgrenser langs vår langstrakte kyst. Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen understreket at det ikke er enkelt for fritidsbåtfolket å forholde seg til fartsgrenser langs kysten når det er 140 forskjellige grenser langs kysten, og mange av dem ikke er skikkelig merket en gang.

Synlig kontrollapparat
For å oppnå større sikkerhet på sjøen, peker arbeidsgruppen på behovet for mer synlig kontrollapparat. Mange av de mest alvorlige ulykkene inntreffer fordi flere elementære lover og regler er brutt (hastighet, promille, grov uaktsomhet mv). Det å avdekke denne type lovbrudd og samtidig reagere strengt på dem, vil virke forebyggende i forhold til faremomentene ved bruk av fritidsbåt, sier arbeidsgruppen som også mener at en løsning kan være å gi UP et ansvar for økt kontrollaktivitet på sjøen. De mener også at bøtesatsene ved overtredelser må heves.

Havarikommisjon
Arbeidsgruppen har i sitt arbeide med utredningen stadig opplevd at faktagrunnlaget om hvorfor ulykker skjer er mangelfullt, og de mener det er behov for en grundigere gjennomgang av årsaksforhold knyttet til dødsulykker. Arbeidsgruppen foreslår at det etableres en ordning hvor Sjøfartsdirektoratet eller andre rykker ut og undersøker de mest alvorlige ulykkene grundigere enn det politiet gjør i dag.

Produktkontroll mangler
Rapporten sier ingenting om kontrolltiltak for kvalitet på båter som selges på markedet i dag. Sjøfartsdirektør Olav Akselsen sier til Båtmagasinet at de må forholde seg til CE-reglene som er innført i EU/EØS-området. Selve kontrollen av om disse reglene følges er omtrent helt fraværende i dag.

En stor del av trafikksikkerhetsarbeidet i Norge er det arbeidet Statens Biltilsyn gjør og EU-kontrollen som bilene må gjennom - i hvert fall hvert annet år. På sjøen finnes ikke noen slik ordning i Norge. Finland har innført en ordning med over 1400 kontrollører.

Rapporten fra arbeidsgruppen skal nå ut på noen måneders høring før den skal behandles politisk.

(12.04.2012)

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.