35-foter innleder ny generasjon Aquador

Aquador-35-AQ_Hires.jpg

Aquador 35 AQ vises for første gang på båtmessen i Düsseldorf i januar.
Aquador 35 AQ vises for første gang på båtmessen i Düsseldorf i januar.

35-foter innleder ny generasjon Aquador

Finske Aquador har arbeidet i flere år med å fornye sitt design. Nå kommer det første resultatet, Aquador 35 AQ, som får verdenspremiere i Düsseldorf i januar. Også denne gang er det norske Espen Thorup som står bak resultatet, mannen som også er kjent for vellykket utvikling av både Flipper og Bella.

Bella Boats, som eier Aquador, har satset mye på å få fornyet hele sitt Aquador-program. Først ut er en moderne 35-foter som best kan karakteriseres som en finsk flørt med moderne arkitektur. Båten bærer tydelig preg av nordisk stil, med rene store flater og varme farger.
Sjøsterkt skrog
Båtmagasinet er kjent med at både produsent og designer er godt fornøyd med resultater etter testkjøring av det nye skroget. Testbåten mestrer lett i underkant av 40 knop med 2 x 4,2 liters motorer, uten nevneverdig planingsterskel. Skroget er konstruert for fart, men er likevel designet for å kose seg med en mer beskjeden motorløsning. Den kan leveres både med én og to installasjoner.
Iøynefallende for Aquador 35 AQ er det smekre dobbeltkrummede frontvinduet (som også har varmefilter).På styrbord side ved førerplassen er det skyvedør ut til bordgangen. Rekka rundt båten er inspirert fra seilbåten og bidrar til økt sikt i begge retninger.
Mye glass og lys
Styrhuset i båten er stort og lyst, med masse glass både i vegger og tak. Glassluken er motorisert. På akterdekket er det softtop og på taket av styrhuset solpanel. Styrhuset er plassert en tanke ut av senter, slik at det er en bredere bordgang på styrbord enn babord side. En stor skyvedør skiller salongen fra uteplassen, men denne kan åpnes i full bredde for å integrere inne- og utemiljøet.
Under dekk finner vi to sovelugarer. Alle rom er utstyrt med skyvedører, slik at de i åpen posisjon bidrar til mye gjennomgående lys under dekk. Lugarene får også mye lys gjennom store vindusflater i skrogsidene.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Med Volvo Penta som hovedeier, skulle det bare mangle at ikke Seven Marine lanserer en ny gigantmotor med «dobbelt propell». På Miami-messen lanseres to nye modeller på 527 og 577 hester.
Du skaffer deg ikke mange venner med å dra v-åtterne for fri eksos i fredelige kystfarvann. Med dette «grenrøret» kan du velge mellom stille og «rå» lyd.
Den nye serien V-seksere er utviklet på bakgrunn av suksessen med 75, - 150-hesterne. De nye motorene lanseres på Miami-messen.
Ut fra at det enkleste er det beste, er det mange som sverger til den «analoge» dødmannsknappen, - til tross for fikse elektroniske varianter. Er denne det beste fra to verdener?
VOLVO PENTA: Fra september av avvikles Volvo Pentas avdeling i Norge. Svenske Imatech overtar all funksjoner.
Det svenske marine- og industriselskapet Imatech overtar Volvo Pentas virksomhet i Norge.
De fleste kjøper vannscooter for ren fornøyelse. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
På grunn av den økende interessen utvider det svenske forsikringsselskapet Sveda sin årlige båtlivsundersøkelse med en separat vannscooterdel. Over 700 vannscootereiere har svart og det er forskjeller til «vanlige « båtfolk
Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.
Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i den suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune.
Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.
Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune