35-foter innleder ny generasjon Aquador

Aquador-35-AQ_Hires.jpg

Aquador 35 AQ vises for første gang på båtmessen i Düsseldorf i januar.
Aquador 35 AQ vises for første gang på båtmessen i Düsseldorf i januar.

35-foter innleder ny generasjon Aquador

Finske Aquador har arbeidet i flere år med å fornye sitt design. Nå kommer det første resultatet, Aquador 35 AQ, som får verdenspremiere i Düsseldorf i januar. Også denne gang er det norske Espen Thorup som står bak resultatet, mannen som også er kjent for vellykket utvikling av både Flipper og Bella.

Bella Boats, som eier Aquador, har satset mye på å få fornyet hele sitt Aquador-program. Først ut er en moderne 35-foter som best kan karakteriseres som en finsk flørt med moderne arkitektur. Båten bærer tydelig preg av nordisk stil, med rene store flater og varme farger.
Sjøsterkt skrog
Båtmagasinet er kjent med at både produsent og designer er godt fornøyd med resultater etter testkjøring av det nye skroget. Testbåten mestrer lett i underkant av 40 knop med 2 x 4,2 liters motorer, uten nevneverdig planingsterskel. Skroget er konstruert for fart, men er likevel designet for å kose seg med en mer beskjeden motorløsning. Den kan leveres både med én og to installasjoner.
Iøynefallende for Aquador 35 AQ er det smekre dobbeltkrummede frontvinduet (som også har varmefilter).På styrbord side ved førerplassen er det skyvedør ut til bordgangen. Rekka rundt båten er inspirert fra seilbåten og bidrar til økt sikt i begge retninger.
Mye glass og lys
Styrhuset i båten er stort og lyst, med masse glass både i vegger og tak. Glassluken er motorisert. På akterdekket er det softtop og på taket av styrhuset solpanel. Styrhuset er plassert en tanke ut av senter, slik at det er en bredere bordgang på styrbord enn babord side. En stor skyvedør skiller salongen fra uteplassen, men denne kan åpnes i full bredde for å integrere inne- og utemiljøet.
Under dekk finner vi to sovelugarer. Alle rom er utstyrt med skyvedører, slik at de i åpen posisjon bidrar til mye gjennomgående lys under dekk. Lugarene får også mye lys gjennom store vindusflater i skrogsidene.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.