35-foter innleder ny generasjon Aquador

Aquador-35-AQ_Hires.jpg

Aquador 35 AQ vises for første gang på båtmessen i Düsseldorf i januar.
Aquador 35 AQ vises for første gang på båtmessen i Düsseldorf i januar.

35-foter innleder ny generasjon Aquador

Finske Aquador har arbeidet i flere år med å fornye sitt design. Nå kommer det første resultatet, Aquador 35 AQ, som får verdenspremiere i Düsseldorf i januar. Også denne gang er det norske Espen Thorup som står bak resultatet, mannen som også er kjent for vellykket utvikling av både Flipper og Bella.

Bella Boats, som eier Aquador, har satset mye på å få fornyet hele sitt Aquador-program. Først ut er en moderne 35-foter som best kan karakteriseres som en finsk flørt med moderne arkitektur. Båten bærer tydelig preg av nordisk stil, med rene store flater og varme farger.
Sjøsterkt skrog
Båtmagasinet er kjent med at både produsent og designer er godt fornøyd med resultater etter testkjøring av det nye skroget. Testbåten mestrer lett i underkant av 40 knop med 2 x 4,2 liters motorer, uten nevneverdig planingsterskel. Skroget er konstruert for fart, men er likevel designet for å kose seg med en mer beskjeden motorløsning. Den kan leveres både med én og to installasjoner.
Iøynefallende for Aquador 35 AQ er det smekre dobbeltkrummede frontvinduet (som også har varmefilter).På styrbord side ved førerplassen er det skyvedør ut til bordgangen. Rekka rundt båten er inspirert fra seilbåten og bidrar til økt sikt i begge retninger.
Mye glass og lys
Styrhuset i båten er stort og lyst, med masse glass både i vegger og tak. Glassluken er motorisert. På akterdekket er det softtop og på taket av styrhuset solpanel. Styrhuset er plassert en tanke ut av senter, slik at det er en bredere bordgang på styrbord enn babord side. En stor skyvedør skiller salongen fra uteplassen, men denne kan åpnes i full bredde for å integrere inne- og utemiljøet.
Under dekk finner vi to sovelugarer. Alle rom er utstyrt med skyvedører, slik at de i åpen posisjon bidrar til mye gjennomgående lys under dekk. Lugarene får også mye lys gjennom store vindusflater i skrogsidene.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.