35-foter innleder ny generasjon Aquador

Aquador-35-AQ_Hires.jpg

Aquador 35 AQ vises for første gang på båtmessen i Düsseldorf i januar.
Aquador 35 AQ vises for første gang på båtmessen i Düsseldorf i januar.

35-foter innleder ny generasjon Aquador

Finske Aquador har arbeidet i flere år med å fornye sitt design. Nå kommer det første resultatet, Aquador 35 AQ, som får verdenspremiere i Düsseldorf i januar. Også denne gang er det norske Espen Thorup som står bak resultatet, mannen som også er kjent for vellykket utvikling av både Flipper og Bella.

Bella Boats, som eier Aquador, har satset mye på å få fornyet hele sitt Aquador-program. Først ut er en moderne 35-foter som best kan karakteriseres som en finsk flørt med moderne arkitektur. Båten bærer tydelig preg av nordisk stil, med rene store flater og varme farger.
Sjøsterkt skrog
Båtmagasinet er kjent med at både produsent og designer er godt fornøyd med resultater etter testkjøring av det nye skroget. Testbåten mestrer lett i underkant av 40 knop med 2 x 4,2 liters motorer, uten nevneverdig planingsterskel. Skroget er konstruert for fart, men er likevel designet for å kose seg med en mer beskjeden motorløsning. Den kan leveres både med én og to installasjoner.
Iøynefallende for Aquador 35 AQ er det smekre dobbeltkrummede frontvinduet (som også har varmefilter).På styrbord side ved førerplassen er det skyvedør ut til bordgangen. Rekka rundt båten er inspirert fra seilbåten og bidrar til økt sikt i begge retninger.
Mye glass og lys
Styrhuset i båten er stort og lyst, med masse glass både i vegger og tak. Glassluken er motorisert. På akterdekket er det softtop og på taket av styrhuset solpanel. Styrhuset er plassert en tanke ut av senter, slik at det er en bredere bordgang på styrbord enn babord side. En stor skyvedør skiller salongen fra uteplassen, men denne kan åpnes i full bredde for å integrere inne- og utemiljøet.
Under dekk finner vi to sovelugarer. Alle rom er utstyrt med skyvedører, slik at de i åpen posisjon bidrar til mye gjennomgående lys under dekk. Lugarene får også mye lys gjennom store vindusflater i skrogsidene.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.