31 Zonda - Et mesterverk

31 Zonda - Et mesterverk

Vi venter på bunnslaget, men det kommer aldri. Ut fra Nidelva legger vi splitter nye Windy 31 Zonda i 40 knop mot Torungen fyr. Skroget roper på mer, men spaken ligger flat. 31 Zonda er ett mesterverk av Hans Jørgen Johnsen.

Tekst og foto: Atle Knutsen

I to år har Windys navngjetne konstruktør Hans Jørgen Johnsen arbeidet med Windy 31 Zonda. Han hevder det er hans siste båt. Om han står ved sitt ord, gir han seg på topp.

I 31 Zonda har Johnsen med nennsom hånd forenet den nyfunksjonalistiske stilen med eleganse og en klatt sørlandsk sunn fornuft. Frukten av den innsatsen er en daycruiser med en ytterst komfortabel uteplass, hvor man også har full overnattingsmulighet og et velfungerende toalett til tross for lav dekkshøyde. Men overnattingsmulighet og toalett har andre klart å presse inn i en 31-foter før, og gode stoler og en solseng kan også tallrike konkurrenter by. Skroget, derimot, er et mesterverk. Sjøegenskapene som Windy 31 Zonda oppviser er de beste vi har erfart.

Relativt nøktern
Zonda skjærer seg inn i Windy-porteføljen mellom 28 Ghibli og 32 Grand Tornado, med større uteplass enn 28-foteren, og noe mindre overnattingskapasitet enn Grand Tornado. Båten, oppkalt etter Zonda-vinden i Andesfjellene, har en grunnpris på drøye 1,6 millioner kroner, inkludert en Volvo Penta D6-370.


FULLTREFFER: Førerplassen er nøktern og meget velfungerende.

Dermed er 31 Zonda nøkternt priset, og i Windy-sammenheng er det rent av billig. Når man har plukket med seg det man bør ha fra ekstrautstyrslisten, havner prisen på rundt to millioner blank. Da har man full overnattingsmulighet for to personer i en komfortabel lugar under dekk, fullverdig bysse og et toalettrom med alle muligheter. Rett nok er ståhøyden knepen, men volumet for øvrig er generøst. Og nettopp ordet ”mulighet” reflekterer tankegangen bak alt som befinner seg under dekk i denne båten: Man kjøper ikke båten fordi man skal overnatte i den, eller skal lage mat i byssa¸ eller skal dusje på toalettet – men muligheten er der om behovet skulle oppstå. Og disse ivaretas utover enhver tvil.


SOVEMULIGHET: Dobbelkøya under dekk byr på komfortabel sovemulighet - og vel så det.

Behovet som båten i første rekke skal ivareta, dekkes dels av uteplassen, dels av motor og skrog. Uteplassen gir meget komfortabel sitteplass til seks personer rundt bordet på samme tid som solsengen akter er i bruk. I motsetning til for eksempel Windys Tornado-modell, er ikke ryggen på aktersofaen i Zonda elektrisk. Produsenten har gjort flere tilsvarende grep for å holde prisen nede.

Ved førerplassen er det i ordets rette forstand et dobbeltsete, som sammen med passasjersetet på babord side gir tre svært komfortable stoler i kjøreretningen. Førerplassen er superb med sin enkle, funksjonelle utforming. Og nå som Volvo Penta har fått ny spak med tommel-betjening av trimknappen, er forholdene lagt vel til rette for føreren. De øvrige passasjerene er henvist til aktersofaen og sjeselongen på babord side. Vi stusset likevel litt over at salongen er plassert på styrbord side sammen med vekten av fører og ”co-pilot”, noe som nødvendigvis må føre ujevn fordeling av vekt.


BADEPLATTFORMEN følger skrogets bredde og gjør det enkelt å bevege seg ombord og iland også når båten ligger longside.

Et siste mesterverk?
Rent praktisk er det et pluss at Windy omsider har fått en forlenget badeplattform som tillater at man også kan gå i land når båten ligger longside en flytebrygge. Men når det kommer til sjøegenskapene og kjørekomforten er Windy 31 Zonda i særklasse. Skroget er vakumsøpt i vinylester og er i seg selv stivt og stumt. Selv ved 7 knop lager båten knapt hekksjø, og båten sklir opp i plan over en nesten umerkelig planingsterskel. Med en skarp V-bunn 24 grader og et åpenbart vellykket design, går båten uhyre mykt i mot og medsjø. Så langt vi fikk prøvd båten, tyder alt også på at den byr på tørr gange. Uansett hvordan man herjer med skroget, lander silkemykt, og sitter bestemt, uten å hugge selv ved maks rorutslag i høye hastigheter. Skroget er en særdeles vellykket kombinasjon av egenskaper trukket ut til det ekstreme, og vil utvilsomt kle betydelig større motorpakker enn en Volvo Penta D6-270.
Hans Jørgen Johnsen har vært husdesigner på Windy siden 1989/90 med Windy 11600, og har signert verdenskjente båter i spennet fra 37 Grand Mistral, via 52 Xanthos til 25 Mirage. Foreløpig ser det ut til at 31 Zonda blir den siste i rekken av Johnsen-design. Han gir seg i såfall på topp, med et skrog som er eksepsjonelt bra.


PASSASJE: Selv med motorromsluken åpen har man god passasje ut på badeplattformen på babord side.

FAKTA: WINDY 31 ZONDA

CE-kategori: B
Produksjonsland: Norge
Lengde i meter: 9,60
Bredde i meter: 2,97
Dyptgående i meter: 0,90
V-bunn i grader: 24
Vekt tørr båt i kg: 3.900
Drivstoff i liter: 517
Max antall personer: 9
Motoreffekt fra-til i hk: 250-760
Motor testbåt: Volvo Penta D6-370
- Sylindervolum 5.500 ccm
- Antall sylindre 6
- Effekt i hk (kw) 370 (272)

Toppfart i test i knop: 41
Pris fra i kroner: 1.650.000,-
Pris testbåt i kroner: 2.000.000,-
Opplysninger: www.windy.no

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.