1000 hk - Volvo Pentas hittil største

Azimut 77.jpg

YACHT: Azimut 77S skal utrustes med 2 eller 3 eller 4  D13 fra Volvo Penta.
YACHT: Azimut 77S skal utrustes med 2 eller 3 eller 4 D13 fra Volvo Penta.

1000 hk - Volvo Pentas hittil største

Er det rå kraft som gjelder, kan du kjøpe Volvo Pentas nyhet D13 på 1000 hk. Dette er den hittil kraftigste dieselmotorene svenskene har laget.

Volvo Penta har lansert sin største dieselmotoren så langt. Den nye Volvo Penta D13 er på hele 1000 hk med et unik vekt-effekt-forhold. Motoren er kompakt, noe som gjør den egnet for båter fra 60 til 120 fot.
1-2-3 eller 4 IPS-motorer
D13 IPS1350 (Penta IPS-systemet) kan monteres både som to, tre eller fire enheter. Dette åpner for muligheter på enda større båter som krenger solid kraft for god fremdrift. Ifølge Volvo Pentas egne tall øke rekkevidden ved opptil 40 prosent på grunn av lavere drivstofforbruk sammenlignet med en tradisjonell installasjon med aksler.
5400 hestekrefter
Samtidig har selskapet oppgradert sine IPS. Den største varianten – fire stk.  D13 IPS1350 - gir samlet hele 5400 hestekrefter.
Volvo Penta har kjørt tester med en 68 fots yacht, hvor installasjonen har blitt sammenlignet med en 1360 hk tradisjonell innenbordsmotor fra en av Volvo Pentas konkurrenter. Volvo-motoren hadde i følge produsenten 36 prosent mindre drivstofforbruk. Den hadde også raskere akselerasjon og en høyere topphastighet, med mindre støy og vibrasjoner.
Yachtprodusentene er klare
Blant de første båtene som er utstyrt med den nye motoren er Rivieras nye flaggskip, Belize 66. Mens en ny Grand Banks, en modell fra Palm Beach Motor Yachts og nye Azimut Yachts 77s skal alle tilbys med D13 IPS1350.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

1000 HK: Her er Volvo Pentas nye monster på 1000 hk.
Er det rå kraft som gjelder, kan du kjøpe Volvo Pentas nyhet D13 på 1000 hk. Dette er den hittil kraftigste dieselmotorene svenskene har laget.
SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.
Nærings- og fiskeridepartementet har omgjort deler av Sjøfartsdirektoratets vedtak, slik at Saga Oseberg igjen kan seile med passasjerer i Tønsberg havn.
VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.