100 familiebåter fyller hallene i Leangbuktra

100 familiebåter fyller hallene i Leangbuktra

Storbåtmessen i Leangbukta i Asker åpnet i helgen. Den skal pågå hele uken. Onsdag er det tid for Norges største båtmesse på Lillestrøm. Båtsesongen er med andre ord i gang.

100 BÅTER: Mange kjente båtmerker er på plass i Leangbukta, blant annet Marex og Bavaria.
100 BÅTER: Mange kjente båtmerker er på plass i Leangbukta, blant annet Marex og Bavaria.
Syv store forhandlere og importører, som til daglig er samlet i det store båtanlegget i Leangbukta, åpner i lørdag portene for publikum til den femte Storbåtmessen. Her er 100 båter og mye båtutstyr utstilt.
Samtidig som "Sjøen for alle"
Som vanlig går messen delvis parallelt med Norges største innendørs båtutstilling, "Sjøen for alle" på Lillestrøm, men den messen åpner ikke for publum før onsdag neste uke.
Mange av de fleste store og kjente familiebåtene er samlet i Leangbukta i en permanent innendørs utstilling, i tre bygg på tilsammen 7000 kvm.
Utfyller hverandre
Presseansvarlig i Leangbuka er Thomas Aalrud. Han sier til Båtmagasinet at Asker-messen ikke konkurrerer med "Sjøen for alle", men at messene utfyller hverandre. Avstanden mellom Leangbukta og Lillestrøm er ikke større enn at publikum enkelt kan ta seg til begge steder.
-Å kjøpe båt er en lang prosess. Å kjøpe stor båt er en enda lengre prosess, sier han. Båtene som er på plass i Leangbukta er AMT, Axopar, Bavaria, Beneteau, Coaster, Draco, Dufour, Explorer, Keizer Yachts, Marex, Nimbus, Nordkapp, OceanMaster, Paragon, Quicksilver, Saga, SeaRay og Windy. Nytt av året er at Hydrolift også er representert i Leangbukta, med Giramar som ny forhandler.
"Litt lavere tempo"
-På en messe som denne er tempoet litt lavere, mindre trengsel og mindre støy. Det betyr at utstillerne kan få en god dialog med et båtinteressert publikum. Det er heller ikke noe minus at du kan parkere gratis, sier Thomas Aalrud.
100 BÅTER: Mange kjente båtmerker er på plass i Leangbukta, blant annet Marex og Bavaria.
100 BÅTER: Mange kjente båtmerker er på plass i Leangbukta, blant annet Marex og Bavaria.
 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.