Én elegant og én tøffing fra finske XO

XO_Cruiser_4.jpg

XO Cruiser
XO Cruiser

Én elegant og én tøffing fra finske XO

Her er de første skissene av to store nyheter fra finske XO. Båtene er premiereklare på den store internasjonale båtmessen i Düsseldorf i januar.

Skissene viser at XO fortsetter sin serie med båter med en fremfor alt tøff attityde, smale skrog og slanke linjer.
Likevel ser vi også mer eleganse, spesielt i én av nyhetene, XO Cruiser. Det er båt beregnet på god avkobling og sosialt samvær med familie og venner. Dette er en helt åpen 31-fots båt (9.3 meter) og med plass til to utenbordsmotorer og med plass for overnatting under dekk. For den som vil nyte godværsdagene med en dukkert i sjøen og mye soling, er sikkert den gedigne solsengen perfekt. Båten er også utstyrt med wetbar med integrert grill.

XO Cruiser
XO Cruiser

Takler grov sjø
På samme måten som de øvrige XO-båtene er også XO Cruiser designet fir tøffe forhold, en båt som er morsom å kjøre og være om bord i, selv i vind og grov sjø.
XO DFNDR blir en mer unik båt, som ifølge pressemeldingen er fulladet med attityde. Dette er en 25 foter (7,5 meter) og beregnet på den som vil kjøre fort og mye eller kanskje pendle mellom øy og fastland. Båten er solid bygget for å mestre ekstreme værforhold. Den har godt med stuveplass.
XO DFNDR
XO DFNDR

Dyp v-bunn og militær standard
I følge produsenten vil både XO Cruiser og XO DFNDR ha velutviklede sjøegenskaper takket være et dypt V-skrog, et skrog som for øvrig er bygget i militær standard.
Flere bilder under artikkelen.
FAKTA: XO Cruiser

Lengde: 9,6 meter
Bredde: 2,77 meter
Dyptgående: 0,9 meter
Vekt: 4400 kg
Drivstoff: 660 liter
Personer: 8
Motor: 2×350 hk

FAKTA: XO DFNDR
Lengde: 7,6 meter
Bredde: 2,28 meter
Dyptgående: 0,9 meter
Vekt: 1200 kg
Drivstoff: 320 liter
Personer: 5
Motor: 1×200–300 hk alternativt 2×100–200 hk

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Tyske Liqui Moly har i 60 år produsert tilsetningsmidler for bilfolket. Nå er de bredt inne på båt og en av Norges store båtutstyrsgrossister skal distributere.
Sea Ray 320 outboard
På Fort Lauderdal-messen i Florida 1.-, 5. november, viser Sea Ray to nye turbåtmodeller basert på påhengsmotorer. Foreløpig er Europa avventende
Simrad GO12 XSE
Simrads nye multitouch-kartplotterne GO12 XSE og GO7 XSR skal ifølge produsenten være skreddersydd for båteiere som ønsker alt-i-ett-navigeringsprodukter og skal ifølge produsenten være enkle å bruke.
Som vanlig fra Yanmar: Velbygd og kompakt.
Den nye serien firesylindrete motorene med 2,8 liters sylindervolum består av fem motorer fra150 - , til 250 hk, som glir rett inn i markedet både på lystbåt og arbeidsbåtsiden både i singel og dobbeltmontasjer.
Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.
Aluminium er et utmerket båtbyggermateriale, - ikke minst på våre breddegrader. Finnene har ledet utviklingen i mange år. Nå er også finske Bella på banen med aluminiumsmodeller under navnet «Falcon».
En fillete presenning kan være årsaken til stygge vinterskader.
Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.
Når du som privatperson skal importere ein fritidsbåt til Noreg, må du betale 25 prosent meirverdiavgift (mva) av totalverdien. Du skal ikkje betale toll for import av fritidsbåt.