Én elegant og én tøffing fra finske XO

XO_Cruiser_4.jpg

XO Cruiser
XO Cruiser

Én elegant og én tøffing fra finske XO

Her er de første skissene av to store nyheter fra finske XO. Båtene er premiereklare på den store internasjonale båtmessen i Düsseldorf i januar.

Skissene viser at XO fortsetter sin serie med båter med en fremfor alt tøff attityde, smale skrog og slanke linjer.
Likevel ser vi også mer eleganse, spesielt i én av nyhetene, XO Cruiser. Det er båt beregnet på god avkobling og sosialt samvær med familie og venner. Dette er en helt åpen 31-fots båt (9.3 meter) og med plass til to utenbordsmotorer og med plass for overnatting under dekk. For den som vil nyte godværsdagene med en dukkert i sjøen og mye soling, er sikkert den gedigne solsengen perfekt. Båten er også utstyrt med wetbar med integrert grill.

XO Cruiser
XO Cruiser

Takler grov sjø
På samme måten som de øvrige XO-båtene er også XO Cruiser designet fir tøffe forhold, en båt som er morsom å kjøre og være om bord i, selv i vind og grov sjø.
XO DFNDR blir en mer unik båt, som ifølge pressemeldingen er fulladet med attityde. Dette er en 25 foter (7,5 meter) og beregnet på den som vil kjøre fort og mye eller kanskje pendle mellom øy og fastland. Båten er solid bygget for å mestre ekstreme værforhold. Den har godt med stuveplass.
XO DFNDR
XO DFNDR

Dyp v-bunn og militær standard
I følge produsenten vil både XO Cruiser og XO DFNDR ha velutviklede sjøegenskaper takket være et dypt V-skrog, et skrog som for øvrig er bygget i militær standard.
Flere bilder under artikkelen.
FAKTA: XO Cruiser

Lengde: 9,6 meter
Bredde: 2,77 meter
Dyptgående: 0,9 meter
Vekt: 4400 kg
Drivstoff: 660 liter
Personer: 8
Motor: 2×350 hk

FAKTA: XO DFNDR
Lengde: 7,6 meter
Bredde: 2,28 meter
Dyptgående: 0,9 meter
Vekt: 1200 kg
Drivstoff: 320 liter
Personer: 5
Motor: 1×200–300 hk alternativt 2×100–200 hk

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».