Én elegant og én tøffing fra finske XO

XO_Cruiser_4.jpg

XO Cruiser
XO Cruiser

Én elegant og én tøffing fra finske XO

Her er de første skissene av to store nyheter fra finske XO. Båtene er premiereklare på den store internasjonale båtmessen i Düsseldorf i januar.

Skissene viser at XO fortsetter sin serie med båter med en fremfor alt tøff attityde, smale skrog og slanke linjer.
Likevel ser vi også mer eleganse, spesielt i én av nyhetene, XO Cruiser. Det er båt beregnet på god avkobling og sosialt samvær med familie og venner. Dette er en helt åpen 31-fots båt (9.3 meter) og med plass til to utenbordsmotorer og med plass for overnatting under dekk. For den som vil nyte godværsdagene med en dukkert i sjøen og mye soling, er sikkert den gedigne solsengen perfekt. Båten er også utstyrt med wetbar med integrert grill.

XO Cruiser
XO Cruiser

Takler grov sjø
På samme måten som de øvrige XO-båtene er også XO Cruiser designet fir tøffe forhold, en båt som er morsom å kjøre og være om bord i, selv i vind og grov sjø.
XO DFNDR blir en mer unik båt, som ifølge pressemeldingen er fulladet med attityde. Dette er en 25 foter (7,5 meter) og beregnet på den som vil kjøre fort og mye eller kanskje pendle mellom øy og fastland. Båten er solid bygget for å mestre ekstreme værforhold. Den har godt med stuveplass.
XO DFNDR
XO DFNDR

Dyp v-bunn og militær standard
I følge produsenten vil både XO Cruiser og XO DFNDR ha velutviklede sjøegenskaper takket være et dypt V-skrog, et skrog som for øvrig er bygget i militær standard.
Flere bilder under artikkelen.
FAKTA: XO Cruiser

Lengde: 9,6 meter
Bredde: 2,77 meter
Dyptgående: 0,9 meter
Vekt: 4400 kg
Drivstoff: 660 liter
Personer: 8
Motor: 2×350 hk

FAKTA: XO DFNDR
Lengde: 7,6 meter
Bredde: 2,28 meter
Dyptgående: 0,9 meter
Vekt: 1200 kg
Drivstoff: 320 liter
Personer: 5
Motor: 1×200–300 hk alternativt 2×100–200 hk

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.