Én elegant og én tøffing fra finske XO

XO_Cruiser_4.jpg

XO Cruiser
XO Cruiser

Én elegant og én tøffing fra finske XO

Her er de første skissene av to store nyheter fra finske XO. Båtene er premiereklare på den store internasjonale båtmessen i Düsseldorf i januar.

Skissene viser at XO fortsetter sin serie med båter med en fremfor alt tøff attityde, smale skrog og slanke linjer.
Likevel ser vi også mer eleganse, spesielt i én av nyhetene, XO Cruiser. Det er båt beregnet på god avkobling og sosialt samvær med familie og venner. Dette er en helt åpen 31-fots båt (9.3 meter) og med plass til to utenbordsmotorer og med plass for overnatting under dekk. For den som vil nyte godværsdagene med en dukkert i sjøen og mye soling, er sikkert den gedigne solsengen perfekt. Båten er også utstyrt med wetbar med integrert grill.

XO Cruiser
XO Cruiser

Takler grov sjø
På samme måten som de øvrige XO-båtene er også XO Cruiser designet fir tøffe forhold, en båt som er morsom å kjøre og være om bord i, selv i vind og grov sjø.
XO DFNDR blir en mer unik båt, som ifølge pressemeldingen er fulladet med attityde. Dette er en 25 foter (7,5 meter) og beregnet på den som vil kjøre fort og mye eller kanskje pendle mellom øy og fastland. Båten er solid bygget for å mestre ekstreme værforhold. Den har godt med stuveplass.
XO DFNDR
XO DFNDR

Dyp v-bunn og militær standard
I følge produsenten vil både XO Cruiser og XO DFNDR ha velutviklede sjøegenskaper takket være et dypt V-skrog, et skrog som for øvrig er bygget i militær standard.
Flere bilder under artikkelen.
FAKTA: XO Cruiser

Lengde: 9,6 meter
Bredde: 2,77 meter
Dyptgående: 0,9 meter
Vekt: 4400 kg
Drivstoff: 660 liter
Personer: 8
Motor: 2×350 hk

FAKTA: XO DFNDR
Lengde: 7,6 meter
Bredde: 2,28 meter
Dyptgående: 0,9 meter
Vekt: 1200 kg
Drivstoff: 320 liter
Personer: 5
Motor: 1×200–300 hk alternativt 2×100–200 hk

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Beslutningen om å beholde den nåværende grensen er i tråd med transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling, og kom fram i Stortingsmøtet tirsdag, melder NTB.
Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.