Én elegant og én tøffing fra finske XO

XO_Cruiser_4.jpg

XO Cruiser
XO Cruiser

Én elegant og én tøffing fra finske XO

Her er de første skissene av to store nyheter fra finske XO. Båtene er premiereklare på den store internasjonale båtmessen i Düsseldorf i januar.

Skissene viser at XO fortsetter sin serie med båter med en fremfor alt tøff attityde, smale skrog og slanke linjer.
Likevel ser vi også mer eleganse, spesielt i én av nyhetene, XO Cruiser. Det er båt beregnet på god avkobling og sosialt samvær med familie og venner. Dette er en helt åpen 31-fots båt (9.3 meter) og med plass til to utenbordsmotorer og med plass for overnatting under dekk. For den som vil nyte godværsdagene med en dukkert i sjøen og mye soling, er sikkert den gedigne solsengen perfekt. Båten er også utstyrt med wetbar med integrert grill.

XO Cruiser
XO Cruiser

Takler grov sjø
På samme måten som de øvrige XO-båtene er også XO Cruiser designet fir tøffe forhold, en båt som er morsom å kjøre og være om bord i, selv i vind og grov sjø.
XO DFNDR blir en mer unik båt, som ifølge pressemeldingen er fulladet med attityde. Dette er en 25 foter (7,5 meter) og beregnet på den som vil kjøre fort og mye eller kanskje pendle mellom øy og fastland. Båten er solid bygget for å mestre ekstreme værforhold. Den har godt med stuveplass.
XO DFNDR
XO DFNDR

Dyp v-bunn og militær standard
I følge produsenten vil både XO Cruiser og XO DFNDR ha velutviklede sjøegenskaper takket være et dypt V-skrog, et skrog som for øvrig er bygget i militær standard.
Flere bilder under artikkelen.
FAKTA: XO Cruiser

Lengde: 9,6 meter
Bredde: 2,77 meter
Dyptgående: 0,9 meter
Vekt: 4400 kg
Drivstoff: 660 liter
Personer: 8
Motor: 2×350 hk

FAKTA: XO DFNDR
Lengde: 7,6 meter
Bredde: 2,28 meter
Dyptgående: 0,9 meter
Vekt: 1200 kg
Drivstoff: 320 liter
Personer: 5
Motor: 1×200–300 hk alternativt 2×100–200 hk

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

PIONERER: Pioner Norge ved Lars Haugli og Carl Fredrik Kleppe på fabrikken i Bjørkelangen foran en ny Pioner 10 Classic.
Den norske båtprodusenten Pioner på Bjørkelangen var først ute i Norge med å få sine modeller 3. parts godkjent etter ny forskrift.
STOLT: Det er en stolt daglig leder Per Ivar Aas som nå har åpnet et gigantisk båt- og vannscootersenter på Vear.(Foto: Amund Rich. Løken).
Med klokketro på markedet og god medvind satser Vestfold Maritime i nytt gigantisk båtsenter på Vear. Butikkarealet er mer enn 10-doblet og flere ansatte er på vei inn.
Zodiac Open 7.
Franske Zodiac fornyer seg kraftig. Her er nyheten Open 7.
DRUKNET: Antall dødsulykker med fritidsbåt viser en tydelig nedgang.Illustrasjonsfoto: Vegard M. Aas, NTB/Scanpix.
Sjøfartsdirektoratet har registrert at 27 personer omkom i fritidsbåtulykker i 2016. Sammenlignet med 2015 er dette en nedgang på 10 dødsfall. En må tilbake til 2007 før en finner et nivå som er lavere. Samtidig med at færre omkom fra fritidsbåt, reddet Redningsselskapet 45 menneskeliv i 2016. 15 flere enn i 2015.
Store innkjøp, nye norgespakker og fordelaktig kursutvikling gjør at Bavaria Båt Norge AS velger ny prisstrategi i 2917. Prisene går ned 3-5 prosent.
GRATIS: Det kan bli gratis å levere utrangerte båter under 5,5 meter til kommunenes avfallsstasjoner.
Miljødirektoratet anbefaler at båter under 5,5 meter og uten innenbords motor skal inngå i kommunenes lovpålagte renovasjon.
UTFORDRER: Slik blir Sting 630 Fast Track.
Sting kaster seg inn i kampen om helårsbrukere og hobbyfiskere med sin nyhet 630 Fast Track. Båten skal utfordre europeiske volumprodusenter som for lengst har sett et voksende marked for små og mellomstore hyttebåter.
TIL TOPPS: Sting 610 ble prisvinner i Düsseldorf.
Jubelen sto i taket i messehallene i Düsseldorf lørdag kveld da juryen for «European Powerboat of the year» kåret den norske designer Espen Thorups Sting 610 BR og Espen Aalruds Marex 310 Sun Cruiser til vinnere i hver sine klasser.