Å styre båten er en mannsjobb – eller?

JiF.jpg

SJELDENT SYN: At kvinnene tar styringen på båten, som her, er et sjeldent syn. Illustrasjonsfoto: Amund Rich. Løken.
SJELDENT SYN: At kvinnene tar styringen på båten, som her, er et sjeldent syn. Illustrasjonsfoto: Amund Rich. Løken.

Å styre båten er en mannsjobb – eller?

Gamle kjønnsroller lever i beste velgående til sjøs. Det betyr at mannen tviholder på roret. Nå må kvinnene snart få innpass.

Codan Forsikring, som forsikrer tusenvis av norske fritidsbåter, har i år gjort en landsomfattende undersøkelse blant nordmenn som eier eller har tilgang til fritidsbåt. Denne undersøkelsen viser blant annet at kvinner i svært liten grad fører fritidsbåt selv, men overlater det til mannen.
P
å spørsmålet «Hvem fører båten?» svarte 56 prosent av mennene at det primært var 
dem, mens 71 prosent av kvinnene svarte at det primært var noen andre som førte båten. Dette kan tyde på at kvinnene i stor grad overlater roret til menn. Ifølge gammel overtro brakte kvinner på skip ulykke, og hadde ingenting på sjøen å gjøre. Ikke bare kunne kvinner skape splid blant besetningen, men også gjøre værgudene sinte og skape dårlig vær – og ikke minst ødelegge all fiskelykke.
Gammel overtro?
- Kanskje er det noe av den gamle overtroen som henger igjen, båtfolk er fremdeles til en viss grad overtroiske. Men, dette er i så fall gammelt tankegods som det er på tide å kvitte oss med. Dette bekrefter det jeg selv har observert på mange båtturer, at damene ligger på fordekket og soler seg, mens mennene står til rors, sier Mari Bræin Faaberg,  kommunikasjonssjef i Codan Forsikring og en ivrig seiler.
Mangler båtførerprøven
Ikke overraskende, viser undersøkelsen at mer enn dobbelt så mange av de spurte mennene som kvinnene har båtførerprøven. Mens 39 prosent av mennene svarte at de har båtførerprøven, er det bare 18 prosent av kvinnene som har tatt «lappen». På spørsmål om de vurderer å ta båtførerprøven svarer 61 prosent av kvinnene og 55 prosent av mennene nei. Den store forskjellen ligger imidlertid i årsaken til at de ikke vurderer å ta«lappen». Mens mennene mener de kan nok om å føre båt, og dermed ikke trenger å ta prøven svarer kvinnene at de ikke ser noen grunn til det.

Usikre på sjøen?
- Mange kvinner føler seg nok usikre på sjøen, og da er det naturlig at de ikke vil føre båten. Men, det gir jo ikke mer kunnskap og trygghet om bord. Ingen blir bedre av ikke å prøve! Jeg har selv tatt båtførerprøven, og selv om jeg hadde vært mye på sjøen også før jeg tok prøven, ga det en ekstra trygghet og jeg lærte en del nye ting. Før vi kjøpte seilbåt tok jeg også seilkurs og det ga meg den nødvendige selvtilliten til å kunne stå trygt til rors. Flere damer bør ta et kurs - 6. juli 2015 og deretter ta roret, oppfordrer Faaberg. For det handler ikke bare om like muligheter for alle, og kamp mot gamle kjønnsroller, innrømmer forsikringsselskapet. Generelt er kvinner i mindre grad enn menn involvert i uhell og ulykker. Årets båtundersøkelse viser også at kvinner er flinkere til å bruke redningsvest selv, og passe på at barna bruker redningsvest, enn menn. Kvinner er også mer påpasselige med sikkerhetsutstyr, og er mer opptatt av farene ved høy fart på sjøen enn menn. Sånn sett kan det godt hende at flere kvinner bak roret, vil gi færre ulykker og høyere sikkerhet på sjøen.
Flere må kunne
- Dessuten er det viktig for sikkerheten at i alle fall alle voksne, og barna så fort de er gamle nok, lærer seg hvordan man håndterer båten. Man blir som familie veldig sårbar om bare den ene kan starte båten, navigere og legge til. Hva om det skjer en ulykke eller noe uventet skjer, spør Faaberg.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.