«Seriestart» fra Nimbus

Skjermbilde 2018-01-01 kl. 11.15.12.png

En båt for sosialt uteliv med mulighet for fire overnattende.
En båt for sosialt uteliv med mulighet for fire overnattende

«Seriestart» fra Nimbus

Nimbus Weekender 9 (W9) er den første modellen i en serie på ni fra den svenske båtbyggeren. Etter reorganiseringen aner vi konturene av at det satses bevisst på den moderne motorbåtbrukeren.

Ni-meteren er en «weekender» for sosiale aktiviteter med overnattingsmuligheter for fire personer. Nyheten skal ha verdenspremiere på Düsseldorfmessen 20.-, 28. januar. Düsseldorf er verdens største innendørs båtmesse og er absolitt verdt et besøk, men husk å ta med gode sko.

    Nyheten er spennende, men du vil likevel kjenne deg igjen ombord. En typisk Nimbus med andre ord. Den har mye til felles med Nibus 26 DC, men du finner også detaljer fra 21 DC, 32 DC, MaxII, R-serien og den nye «Drophead».

    Produsenten gir følgende beskrivelser av båten: Nykonstruert steppet, «luftsmurt» skrog, minimal planingsterskel og skarpt forskip, toppfart i overkant av 40 knop, enten inboard eller outboard-alternativer, «gangvei» på sidene, dobbeltkøye med separat toalett, stor L-sofa/solseng, som kan gi overnatting for to, bysseseksjon ute med 65 liters kjøleskap, instrumentbord med plass for 12 tommers skjerm, flere kalesjeløsninger (også Bimini-topp) og solseng på bakken.

Åtte modeller.

W9 er den første i en serie på ni nye modeller, som kommer ti å bli levert i åtte, ni og 11 meters varianter. W9 og W11 blir for dagturer og «sosialt båtliv». Tender (T8, T9 og T11) for alle typer aktiviteter, transport, vannsport og lek og til slutt Commuter (C8, C9 og C11) for helårsbruk.

 

Data: 

Lengde:                                        9,35 m

Bredde:                                        2,95 m

Vekt med 350 hk. påhenger:        2800 kg

Drivstofftank:                               280 l

Vanntank:                                    80 l

CE kategori:                                C8

Køyer:                                        2+2

Motorer:

Påhenger opp til 350 hk.

Hekkaggregat: Volvo Penta Bensin opp til 350 hk. Diesel: VP D3-220.

    

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Hos ekspertisen er en prosents forbedring på propelleffekt et realt kvantesprang. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.