«Seriestart» fra Nimbus

Skjermbilde 2018-01-01 kl. 11.15.12.png

En båt for sosialt uteliv med mulighet for fire overnattende.
En båt for sosialt uteliv med mulighet for fire overnattende

«Seriestart» fra Nimbus

Nimbus Weekender 9 (W9) er den første modellen i en serie på ni fra den svenske båtbyggeren. Etter reorganiseringen aner vi konturene av at det satses bevisst på den moderne motorbåtbrukeren.

Ni-meteren er en «weekender» for sosiale aktiviteter med overnattingsmuligheter for fire personer. Nyheten skal ha verdenspremiere på Düsseldorfmessen 20.-, 28. januar. Düsseldorf er verdens største innendørs båtmesse og er absolitt verdt et besøk, men husk å ta med gode sko.

    Nyheten er spennende, men du vil likevel kjenne deg igjen ombord. En typisk Nimbus med andre ord. Den har mye til felles med Nibus 26 DC, men du finner også detaljer fra 21 DC, 32 DC, MaxII, R-serien og den nye «Drophead».

    Produsenten gir følgende beskrivelser av båten: Nykonstruert steppet, «luftsmurt» skrog, minimal planingsterskel og skarpt forskip, toppfart i overkant av 40 knop, enten inboard eller outboard-alternativer, «gangvei» på sidene, dobbeltkøye med separat toalett, stor L-sofa/solseng, som kan gi overnatting for to, bysseseksjon ute med 65 liters kjøleskap, instrumentbord med plass for 12 tommers skjerm, flere kalesjeløsninger (også Bimini-topp) og solseng på bakken.

Åtte modeller.

W9 er den første i en serie på ni nye modeller, som kommer ti å bli levert i åtte, ni og 11 meters varianter. W9 og W11 blir for dagturer og «sosialt båtliv». Tender (T8, T9 og T11) for alle typer aktiviteter, transport, vannsport og lek og til slutt Commuter (C8, C9 og C11) for helårsbruk.

 

Data: 

Lengde:                                        9,35 m

Bredde:                                        2,95 m

Vekt med 350 hk. påhenger:        2800 kg

Drivstofftank:                               280 l

Vanntank:                                    80 l

CE kategori:                                C8

Køyer:                                        2+2

Motorer:

Påhenger opp til 350 hk.

Hekkaggregat: Volvo Penta Bensin opp til 350 hk. Diesel: VP D3-220.

    

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.